اخبار جهان

چرا قیمت نفت آمریکا سقوط کرد؟

روزهای بروجرد- در یک اتفاقی بی‌سابقه در بازار نفت و به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، نفت سبک تگزاس در معاملات امروز بازار نیویورک برای دقایقی در کف قیمتی خود در بیش از ۷۰ سال اخیر معامله شد. بطوریکه به‌گزارش یورونیوز قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس به منفی ۸ دلار و ۶۱ سنت رسیده است.

امید شکری در گفت وگو با ایلنا در مورد دلایل سقوط شدید قیمت نفت آمریکا به منفی ۸ دلار گفت: با توجه به این که پیش از شروع ویروس کرونا در بازار مازاد عرضه نفت داشتیم و در اجلاس قبلی اوپک بین روسیه و عربستان در مورد کاهش تولید توافقی حاصل نشد، این روند باعث شد با کاهش رشد اقتصادی جهانی، شیوع ویروس کرونا و دو دستگی در اوپک پلاس، قیمت نفت به تدریج کاهش بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: در اجلاس اخیر اوپک پلاس توافقی حاصل شد که انتظار می‌رفت قیمت بیش از این  کاهش پیدا نکند اما با توجه به اینکه در حال حاضر مازاد عرضه وجود دارد و تقاضای بازار روند رو به صعودی نداشته است بعید است بازار به این زودی‌ها به تعادل باز گردد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: البته این کاهش تاثیر خود را بر همه کشورهای تولیدکننده اعم از اوپک و غیراوپک خواهد گذاشت و باید همه کشورها برنامه جامعی در مقابل نوسانات قیمت نفت تهیه کنند. الان همه کشورها وظیفه سختی در قبال حمایت از صنعت نفت خود دارند اما در این بین ایران، ونزوئلا و لیبی مشکلات خاص خود را دارند و با تحریم مواجه هستند. بنابراین شرایط برای همه کشورها در بازار جهانی نفت سخت‌تر شده و هزینه زیادی را متحمل خواهد شدند که بنوعی بود و نبود برخی کشورها در بازار هیچ تاثیری نخواهد داشت.

 شکری در مورد تاثیر آن بر اقتصاد امریکا گفت: این شوک قیمت نفت به این معنا است که تولید نفت شیل در برخی ایالت‌های آمریکا مقرون به صرفه نخواهد بود و صاحبان صنایع مجبور هستند دکل‌های خود را تعطیل کنند این باعث بیکاری کارگران شده و برای اقتصاد امریکا ریسک خواهد داشت که در انتخابات آتی بر آراء کارگران تاثیرگذار است.

وی افزود: از سویی باعث وابستگی امریکا به نفت خارجی خواهد شد بنابریان دولت امریکا حداکثر خیلی تلاش خود را می‌کند تا ثبات را به بازار بازگرداند. اما یک کشور به تنهایی قادر به آن نیست و همه باید همکاری بکنند باید توجه داشت که در حال حاضر هیچ کشوری برنده بازار نیست همه از کاهش نفت صدمه می‌بینند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close