اخبار جهان

برایان هوک: ۱۰۰۰ فرد و سازمان ایرانی را تحریم کرده‌ایم/ به توافقی علاقه‌مندیم که به برنامه هسته‌ای، موشکی، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر بپردازد

روزهای بروجرد- «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «ما تاکنون حدود ۱۰۰۰ فرد و سازمان ایرانی را تحریم کرده‌ایم».

«نیک شیفرین» مجری شبکه «پی‌بی‌اس» قبل از مصاحبه با برایان هوک با «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل گفت‌و‌گوی تلویزیونی انجام داد و از او درباره تصمیم برجامی ایران و تعیین مهلت ۶۰ روزه برای طرف‌های باقیمانده در برجام پرس و جو کرده بود.

مجری آمریکایی در مصاحبه با برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سوال کرد: «شما شنیدید که روانچی نماینده (ایران در سازمان ملل) آمریکا را متهم کرد و گفت: نیت واقعی شما آن است که ایران را تحریک کنید و به نحوی برای “جنگ با ایران آماده شوید”. آیا این نیت آمریکا است؟».

هوک مدعی شد: «من واقعا نشینیدم که او (روانچی) چه گفت. این را می‌توانم بگویم که ما آنچه از رژیم ایران دیدیم، یک مثال دیگر از باج‌گیری هسته‌ای است. این یک استراتژی است که آن‌ها طی سال‌های زیادی به طور بسیار موثری از آن استفاده کرده‌اند. آن‌ها دیگر کشور‌ها را می‌ترسانند تا آن‌ها به ایران عواید اقتصادی که فکر می‌کند سزاوار آن است را بدهند».

نماینده ویژه دولت «دونالد ترامپ» در این مصاحبه ادعا‌های بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و به تمجید از اقدام غیرقانونی واشنگتن در خروج از برجام پرداخت.

وی مدعی شد: «ایران به غنی‌سازی در سطحی که بالاتر از غنی‌سازی مورد نیاز برای یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است، نیازی ندارد. ما خیلی خوشحال هستیم که خارج از توافق هسته‌ای ایران هستیم و از آزادی عمل بسیار بیشتری برای بازدارندگی در برابر ایران و ممانعت از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای برخورداریم».

مجری شبکه پی‌بی‌اس با اشاره به مهلت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های برجام برای تحقق وعده‌های آن‌ها به تهران و تاکید «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل بر اینکه «پنجره دیپلماسی بسته نشده» گفت: «آیا واکنش آن‌ها خویشتندارانه است؟».

هوک در جواب گفت: «نه نیست. من فکر می‌کنم و همانطور که قبلا هم گفتم، رژیم ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است، تهدید به غنی‌سازی در سطوح فراتر از سطوح ضروری برای برنامه هسته‌ای صلح آمیز می‌کند، آن‌ها از برنامه هسته‌ای به عنوان پوششی برای گسترش مجموعه‌ای از اقداماتشان و پیش بردن یک سیاست خارجی توسعه‌طلبانه انقلابی در خاورمیانه از لبنان گرفته تا حوثی‌ها در یمن استفاده می‌کنند، در نتیجه ما خارج از برجام در تلاش برای بالا بردن هزینه‌های این سیاست خارجی توسعه‌طلبانه ایران هستیم و همچنین با بیرون بودن از توافق (برجام)، ما قادر به اعمال فشار اقتصادی شدیدی بر این رژیم بوده‌ایم».

نماینده دولت آمریکا در امور ایران افزود: «ما اکنون حدود ۱۰۰۰ فرد و سازمان ایرانی را به دلیل طیفی از اقداماتشان در برنامه هسته‌ای، موشکی و توسعه طلبی منطقه‌ای و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی تحریم کرده‌ایم».

خبرنگار و مجری رسانه آمریکایی در آخرین سوال خود از هوک درباره هدف واشنگتن از آنچه «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» خوانده شده، سوال کرد.

هوک با اشاره به شروط ۱۲ گانه درخواستی آمریکا علیه ایران گفت: «هدف ما رسیدن به یک توافق تازه و بهتر و جایگزین کردن آن با توافق هسته‌ای کنونی ایران است، توافقی که فقط محدود به برنامه هسته‌ای بود. ما به توافقی علاقه‌مند هستیم که به برنامه هسته‌ای، موشکی، توسعه‌طلبی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و مسائلی از این دست بپردازد».

وزیر خارجه آمریکا ۳۱ اردیبهشت سال گذشته طی سخنرانی در اندیشکده «هریتیج» از راهبرد این کشور در قبال ایران پس از خروج از برجام، ۱۲ شرط تعیین کرده بود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close