اخبار جهانبهداشت و خانواده

بهترین نحوه خوردن سیر

روزهای بروجرد– تا به حال فکر کرده اید که خوردن سیر خام با معده خالی می تواند مفید باشد یا خیر؟ مصرف سیر به شکل خام کمک بیشتری به بدن شما می کند تا بتواند از ترکیبات گوگردی موجود در آن استفاده کند با این حال افرادی که ناراحتی معده دارند یا از بیماری گوارشی رنج می برند، نباید سیر خام مصرف کنند و یا باید طبق توصیه پزشک آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

سلامت نیوز: خوردن سیر خام با توجه به طعم قوی و بوی تند آن، ممکن است چندان مورد علاقه هرکسی نباشد. با این وجود، گفته می شود که خوردن سیر خام دارای چندین فواید برای سلامتی است.

با توجه به مشکلات فصلی که بر مشکلات مزمن از قبل موجود افزوده است، سیر می تواند درمان موثری برای همه آنها باشد.

سیر خواص دارویی بسیار فوق العاده ای دارد و به دلیل داشتن ترکیبات ضد التهابی آن شناخته شده است. طبق تحقیقات، آلیسین، ترکیبی در سیر که به آن طعم و بوی متمایزی می بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به آن برای مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و سایر اشکال عفونت ها کمک می کند.

مطالعه دیگری که در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شد، نشان داد که آلیسینی که از سیر تازه خرد شده به وجود می آید، دارای خواص ضد ویروسی بیشتری است و همچنین در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها، از جمله سویه‌های مقاوم به چند دارو E. coli موثر است.

علاوه بر این، سیر و خاصیت گوگرددار آن(آلیسین) خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. مطالعه ای که بر روی ۱.۲۵ میلیون نفر و به مدت ۳۰ سال انجام شد، نشان داد که مصرف سیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است. مشخص شد شرکت‌کنندگانی که پنج بار یا بیشتر در هفته سیر مصرف می‌کردند، بهترین نتایج را در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته آن را مصرف می‌کردند.

بیشتر بدانید: نحوه ی خوردن سیر برای افرادی که کلسترول بالا یا دیابت دارند

مطالعات مختلف تحقیقاتی فواید مصرف سیر را در جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش فشار خون و سطح کلسترول نشان داده است. با این حال، بهتر است اگر مشکلات زمینه ای خاصی دارید، قبل از مصرف سیر خام با پزشک تغذیه مشورت کنید.

به طور کلی مصرف سیر خام از چند جهت بی خطر و مفید است اما اینکه آیا آن را با معده خالی بخورید یا نه، بحثی است که همچنان بین افراد مختلف ادامه دارد. در حالی که بسیاری از متخصصان خوردن سیر را با معده خالی توصیه می کنند و خواص آن برای سلامت قلب، دیابت و تقویت سیستم ایمنی را برجسته می کنند، برخی دیگر مصرف سیر را با معده خالی توصیه نمی کند. این دسته از پزشکان معتقد اند که خوردن سیر خام با معده خالی می تواند ترشح معده را تحریک کند که منجر به سوزش سر دل و اختلالات معده می شود.

در واقع، برای افرادی که از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) رنج می برند، مصرف بیش از حد سیر حتی می تواند منجر به رفلاکس اسید معده شود و علائمی مانند سوزش سر دل و حالت تهوع ایجاد کند. این به این دلیل است که سیر بیش از حد می تواند اسفنکتر تحتانی مری (LES) را شل کند.(ماهیچه ای که مسئول جلوگیری از برگشت غذا به مری است)

 

نحوه خوردن سیر طبق توصیه متخصصان تغذیه

هیچ توصیه رسمی در مورد بهترین روش مصرف سیر ارائه نشده است. با این حال، یک مطالعه منتشر شده در مجله آنتی اکسیدان نشان می دهد که ۱ تا ۲ حبه سیر خام در روز ممکن است برای سلامت شما بسیار مفید باشد.

برای بهره مندی از حداکثر فواید سلامتی و فعال کردن ترکیبات ضروری موجود در سیر، ضروری است که سیر را له کنید یا ریز خرد کنید و سپس نوش جان کنید.

همچنین می توانید حبه سیر را له کرده و همراه با غذا از طریق چاتنی‌ها، نان‌های سیر و سس‌های سالاد به غذا اضافه کنید.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close