اخبار ایران

موارد انتقال HIV از طریق رابطه جنسی افزایش یافته است

روزهای بروجرد- رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به افزایش انتقال موارد HIV از طریق رابطه جنسی، گفت: متاسفانه ۵۰ درصد از موارد ابتلا در نیمه ابتدای امسال از این طریق بوده است.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت “روز جهانی ایدز” (۱۰ آذر) در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نامگذاری اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز گفت: این روز تلنگری برای لزوم تلاش مضاعف در جهت پیشگیری، تشخیص و مراقبت و درمان بیماران مبتلا به HIV است.

وی با اشاره به شیوع کرونا در دوسال اخیر گفت: متاسفانه طی این مدت محدودیت هایی به لحاظ شناسایی و ارائه خدمات کنترلی این بیماری حادث شد که امیدواریم با مشارکت و اعتماد هرچه بیشتر مردم جهت انجام آزمایش رایگان HIV بتوانیم این موضوع را جبران کنیم.

شکیبا از برگزاری کارزار “من هم آزمایش اچ آی وی انجام می دهم ” از ۲۰ آبان خبر داد و افزود: این کارزار جهت شناسایی هرچه بیشتر و بهتر بیماران مبتلاست که تا ۲۰ آذر ادامه خواهد داشت.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از هدفگذاری این مرکز برای شناسایی بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به HIV در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر برآورد ما این است که حدود ۴۲ درصد بیماران تاکنون شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه با درمان های موجود HIV انتقال این بیماری تا حد زیادی کاهش می یابد، گفت: در همین راستا نیاز است که بیماران به سرعت شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند تا از انتشار هرچه بیشتر ویروس در سطح جامعه پیشگیری شود.

این مسئول افزود: همچنین تشخیص و درمان زودهنگام می تواند موجب بهبود زندگی و طول عمر طبیعی این بیماران شود.

شکیبا با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در برنامه های شناسایی بیماران HIV در دوران شیوع کرونا گفت: طی دو سال گذشته بعضی از خدمات کنترلی برنامه HIV از جمله بیماریابی به علت محدودیت های ایجاد شده کاهش یافت و باید تلاش کنیم این مشکل با مشارکت مردم و کسب اعتماد آنها برای انجام آزمایش HIV جبران شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تمام خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان مبتلایان HIV بصورت رایگان و با حفظ محرمانگی صورت می گیرد گفت: این خدمات در تمام مراکز جامع و پایگاه های سلامت، مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری، مراکز ویژه سلامت زنان، مراکز کاهش آسیب و … ارائه می شود.

شکیبا ارائه خدمات کاهش آسیب، مشاوره‌های روانشناسی، آزمایش و تشخیص بیماری  در مراکز سلامت زنان و مراکز کاهش آسیب، درمان تخصصی و کلیه آزمایشات کلینیکی و پاراکلینیکی بیماری در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری با وجود تیم تخصصی و فوق تخصصی در زمینه بیماریهای عفونی، روانپزشکی، مامایی، روشناسی جوانان و نوجوانان و … را از جمله خدمات ارائه شده در این مراکز عنوان کرد.

 رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش زنان مبتلا در سالهای اخیر هشدار داد: متاسفانه جمعیت زنان مبتلا به HIV در سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی افزود: هم اکنون از میان بیماران شناسایی شده ۷۳ درصد مرد و ۲۷  درصد زن هستند، اما آنچه نگران کننده است این است که در سال گذشته در میان موارد شناسایی شده ۴۵ درصد مبتلایان زن بوده اند.

شکیبا گفت: متاسفانه الگوهای انتقال بیماری هم در حال تغییر از اعتیاد تزریقی به سمت انتقال جنسی است، بطوری که در نیمه اول امسال بیش از ۵۰ درصد موارد از راه جنسی، ۴۳ درصد از راه های ناشناخته و تنها هفت درصد از طریق تزریق مشترک به ویروس HIV آلوده شده اند.

وی تصریح کرد: این آمارها نشان می دهد که هم اکنون بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری استفاده از لوازم کاهش آسیب و کاندوم در روابط جنسی است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close