اخبار بروجرد

تاثیر خودروهای سبز بر کاهش آلودگی هوا

کلثوم دلیران– امروزه با پیشرفت فناوری اما شاید خیلی ها با واژه “خودروی سبز” آشنا نباشند و با کاربردهای اصلی آن نامانوس باشند.

خودروی سبز، اتومبیل‌هایی هستند که برای محیط زیست آلایندگی کمتری را به همراه دارند. معمولا حدود ۹۹% ماشین‌های سواری و مسافربری در سطح شهر با بنزین یا دیزل کار می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، سوخت‎های دیگری برای خودرو به وجود آمدند، مدل‌های جدیدی از ماشین مانند خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید و محصولاتی که با گاز طبیعی فشرده (CNG) یا E85 که مخلوطی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین کار می‌کنند و جایگزینی برای خودروهای بنزینی و گازوییلی خواهند بود.

این نوع سوخت‌ها جایگزین بهتری برای سوخت‌های فعلی خودرو هستند، به این علت که گازهای سمی منتشر نمی‌کنند تا محیط زیست را آلوده کنند و علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا، در کاهش هزینه‌های سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد.

نکته جالب توجه در مورد خودروهای هیبریدی، این است که خودروسازان تضمین می‌کنند که باتری اتومبیل حداقل پنج سال عمر می‌کند، اما از آنجایی که ۷۰ درصد از ظرفیت اصلی باتری خودرو هیبریدی قبل از پایان این دوره پنج ساله تمام می‌شود، شما هشت تا ۱۰ سال پس از خرید این نوع ماشین‌ها می‌توانید از باتری آن استفاده کنید. بنابراین عمر باتری ماشین‌های الکتریکی بین هشت تا ۱۰ سال است.

طبق گفته تولیدکنندگان و عرضه کنندگان، خودروهای هیبریدی از دیگر انواع ماشین ها با سوخت بنزین و گازوئیل گرانتر است و شاید به همین دلیل با استقبال در کشور مواجه نشده است.

البته طبق نظر کارشناسان فن، استفاده و کاربرد خودروهای هیبریدی و الکتریکی در مناطق مختلف جعرافیایی متفاوت است.

لذا با توجه به درصد بالای آلودگی هوا در اغلب شهرهای ایران به ویژه تهران، انتظار می رود متولیان امر برای پوشش گسترده بازار عرضه این محصولات، فراهم سازی بسترهای لازم و ترغیب متقاضیان جهت استفاده از انواع خودروهای هیبریدی و الکتریکی اقدامات لازم را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهند.

شاید یکی از دلایل مهجور بودن صنعت خودروی سبز، فقدان تبلیغات همه جانبه از سوی تولیدکنندگان، عدم آشنایی کافی متقاضیان،  نداشتن آگاهی نسبت به کاربرد بهینه، تمایل نداشتن صنعتگران و دولتمردان در ارائه و عرضه این محصول باشد که می طلبد فعالان صنعت خودرو، دغدغه بیشتری نسبت به این امر نشان دهند.

آنچه امروز نگران کننده است وضعیت آلودگی هوای برخی شهرهای ایران است که هم سلامت جامعه را به خطر انداخته و هم محیط زیست را.

برای کاهش آلودگی ها مولفه های زیادی وجود دارد اما یکی از مهمترین آنها، بکارگیری صنعت خودروی سبز و زمینه سازی این عرصه ، ایجاد جایگاه های شارژ برق و …. توسط مسئولان بوده چرا که مردم حق دارند به خودروهای کم مصرف و ارزان در داخل دسترسی داشته  و از فضای محیط زیستی سالم برخوردار باشند.

به هر روی امید می رود صنعتگران و فعالان اقتصادی، هر روز بیشتر از گذشته با اتخاذ تدابیر لازم اقتصادی در زمینه جذب انواع خودروهای هیبریدی و الکتریکی و عرضه آسان تر آن، اذهان جامعه را به سمت اهمیت نقش کاربردی این نوع خودروها سوق داده و در کاهش آلودگی ها و آلاینده های موجود هوایی و زیست محیطی و نقشی کلیدی و موثر ایفا کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close