اخبار جهان

هشدار سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن درباره برجام

روزهای بروجرد- سی و سه تن از اعضای جمهوریخواه سنای آمریکا در نامه‌ای به به جو بایدن هشدار داده‌اند که اگر دولتش مانع بررسی توافق هسته‌ای با ایران شود، برای بی‌اثر کردن آن تلاش خواهند کرد و در صورت بازگشت جمهوریخواهان به قدرت، در صدد لغو آن برخواهند آمد.

به گزارش بی بی سی، این عده به رهبری سناتور تد کروز، از مخالفان مشهور توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ – برجام – در نامه‌ خود به جو بایدن گفته‌اند که از “تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود” استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که او در هرگونه توافق جدید با ایران “به قوانین ایالات متحده پایبند خواهد ماند.”

امضاگنندگان نامه گفته‌اند که اگر دولت به تعهدات قانونی در مورد تضمین نظارت کنگره بر بازنگری یا تغییرات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل نکند، در راه اجرای هرگونه توافق جدیدی به “اقدامات شدید تا حد ممانعت در اجرای آن” دست خواهند زد.

آنان در مورد نوع این اقدامات توضیحی نداده‌اند اما جمهوریخواهان سنا از امکاناتی مانند کاهش سرعت تصویب قوانین مورد نظر دولت یا اشکال‌تراشی در زمینه انتصاب مقامات ارشد دولتی از جمله سفیران ایالات متحده در خارج برخوردارند.

در حال حاضر تعداد کرسی‌‌های دو حزب جمهوریخواه و دموکرات (حزب جو بایدن) در سنای آمریکا مساوی است اما در صورت بن‌بست در رای‌گیری، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور که رسما ریاست سنا را برعهده دارد و در موارد عادی در مذاکرات و رای‌گیری شرکت نمی‌کند، می‌تواند رای خود را به کار گیرد.

این نامه در حالی منتشر شده که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین در جریان است و برخی منابع از نزدیک بودن توافق خبر داده‌اند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close