اخبار لرستانویژه ها

ماجرای سریالی «فرار از زندان»/ در زندان‌های لرستان چه خبر است؟

روزهای بروجرد- انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ لرستان شاهد وقوع سریالی فرار زندانیان بود، موضوعی که تازگی دارد، بازتاب اخبار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها لزوم پاسخگویی مسئولان را دوچندان می‌کند.

به گزارش مهر چند روزی است که فرار زندانیان در لرستان به صدر اخبار رسانه‌ها رفته است، اخباری شبیه آنچه که در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم! موضوعی که دست مایه مطالب طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شد و برخی هم با ساخت کلیپ‌هایی فرار زندانیان خرم آباد را با مجموعه «فرار از زندان» مقایسه کردند.

ماجرای «فرار از زندان پارسیلون»

اما این بار زندانیان با کندن دیوار و کشیدن نقشه‌های پیچیده از زندان فرار نکرده‌اند بلکه به گفته مسئولان از غفلت نگهبانان سوءاستفاده کرده‌اند و فرار را به تحمل حبس در زندان ترجیح داده‌اند. فراری که منجر به کشته و مجروح شدن برخی زندانیان نیز شد.

هنوز مدت زیادی از فرار بیش از ۲۰ زندانی از زندان پارسیلون خرم آباد که گفته می‌شود زندانیان خطرناکی نبوده‌اند و جرایم سبک داشته‌اند، نگذشته بود که این بار خبر درگیری به قصد فرار زندانیان زندان الیگودرز نیز به سر خط اخبار رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی رفت؛ موضوعی که سوال‌های زیادی را در خصوص وضعیت زندان‌های استان در ابعاد مختلف ایجاد کرده است.

فصل دوم فرار از زندان در «الیگودرز»

شاید موضوع فرار زندانیان با جرایم سبک زندان پارسیلون که در خارج از شهر خرم آباد قرار دارد چندان مردم را نگران نکرد اما درگیری زندانیان زندان الیگودرز در مرکز این شهر تا حدی موجب نگرانی شهروندان شد؛ موضوعی که در صورت عدم اقدام به موقع می‌توانست خطرات جبران ناپذیری را برای مردم و ساکنان اطراف این زندان به دنبال داشته باشد.

اما نکته قابل توجه عدم پاسخگویی مسئولان ذی ربط در اداره کل زندان‌های لرستان در خصوص ناآرامی‌های ایجاد شده در زندان‌های خرم آباد و الیگودرز است، اداره کل زندان‌های لرستان تنها در خصوص فرار زندانیان زندان پارسیلون اطلاعیه‌ای مبنی بر خطرناک نبودن زندانیان فراری صادر کرد و پس از آن نیز تلاش خبرنگاران برای جویا شدن علت و عوامل وقوع این حوادث بی نتیجه ماند.

شرایط در زندان الیگودرز به حالت عادی برگشته است

یک منبع آگاه و مطلع در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون ماجرای اعتراض زندانیان زندان الیگودرز و ایجاد درگیری در غروب روز جمعه اول فروردین ماه ۹۹ گفت: پس از اینکه در زندان ناآرامی ایجاد شد مأموران انتظامی وارد عمل می‌شوند اما زندانیان خیلی مقاومت می‌کنند و در جریان این درگیری یک نفر کشته و یک نفر زخمی می‌شود.

وی با بیان اینکه الان شرایط به حالت عادی برگشته است و تحت کنترل است، تصریح کرد: بیرون و داخل زندان تحت کنترل است و همه نیروها بسیج شده‌اند.

در جریان درگیری زندان الیگودرز یک نفر کشته و یک نفر زخمی شد

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: یکسری اقدامات امنیتی انجام شده که عاملین و مسببین اصلی اعتراض و ناآرامی در زندان الیگودرز شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیچکس نتوانسته از زندان الیگودرز فرار کند چون مأموران به موقع وارد عمل شده‌اند، افزود: با اقدامات پلیسی و انتظامی به موقع هیچ شخصی فرار نکرده و زندان دست نیروهای امنیتی است؛ همچنین زندان از بیرون هم محافظت می‌شود.

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز در سخنانی ضمن تأیید خبر اعتراض زندانیان زندان الیگودرز گفت: عصر جمعه زندانیان زندان الیگودرز در اقدامی خودسرانه دست به اعتراض زدند که با حضور نیروهای انتظامی این اعتراضات کنترل شد.

هیچیک از زندانیان الیگودرز موفق به فرار از زندان نشد

وی از تشکیل جلسه شورای تأمین شهرستان الیگودرز خبر داد و افزود: مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار را از مراجع رسمی و معتبر دریافت کنند.

فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه هیچیک از زندانیان موفق به فرار از زندان نشده‌اند، تاکید کرد: با عاملان این اعتراض و ناآرامی برخورد خواهد شد.

۲۳ نفر از زندان «پارسیلون» فرار کردند

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فرار تعدادی از زندانیان زندان «پارسیلون» خرم آباد، اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۳ نفر از زندان فرار کرده‌اند، افزود: همچنین هنگام فرار یک نفر زخمی و یک نفر نیز کشته شده است.

این منبع آگاه تصریح کرد: تحقیقات و بررسی‌ها در این رابطه ادامه دارد و مسئولان ارشد قضائی زندان‌ها نیز در حال بررسی و بازجویی از افسر نگهبانی و کارمندان زندان که ناظر بر بندها بوده‌اند، هستند.

زندانیان متواری از زندان پارسیلون دارای جرایم سبک و با محکومیت‌های یکساله بوده‌اند و در بین آنان هیچ زندانی خطرناکی وجود ندارد

اداره کل زندان‌های لرستان نیز در خصوص فرار تعدادی از زندانیان زندان پارسیلون خرم آباد اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است:

بعد از ظهر روز پنجشنبه مورخ ۹۸/۱۲/۲۹ در اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی زندانیان خرم آباد که ویژه نگهداری زندانیان جرایم سبک است و به همین لحاظ این مرکز از سطح حفاظتی معمولی برخوردار است، تعداد معدودی از زندانیان در زمانی که مأموران مشغول سرشماری و کنترل افراد بوده و در تطبیق و تشخیص شرایط واجدین عفو اعلام شده بودند از غفلت مأموران سو استفاده نموده و از محل اردوگاه متواری شدند.

این در حالی است که اردوگاه مذکور دارای حدود ۲۰۰ نفر زندانی می‌باشد و اکثریت قریب به اتفاق زندانیان به اختیار خود همچنان در محل اردوگاه حضور دارند.

زندانیان متواری دارای جرایم سبک و با محکومیت‌های یکساله بوده‌اند و در بین آنان هیچ زندانی خطرناکی وجود ندارد.

پس از وقوع این حادثه، بلافاصله مقامات و عوامل قضائی، انتظامی، امنیتی و اجرایی ذیربط در استان در محل حضور یافته و اقدامات لازم برای دستگیری زندانیان متواری در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

زندانیان فراری خود را تسلیم قانون کنند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ثمینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس خبر و اطلاعی که به ما رسید، روز گذشته ساعت شش بعدازظهر در اثر غفلت نگهبان زندان پارسیلون خرم آباد ۲۳ نفر از زندانیان از زندان گریخته بودند، اظهار داشت: در حین فرار با توجه به ایست مأموران و عدم توجه این زندانیان، یک نفر از زندانیان فراری کشته و یک نفر مجروح شد که در بیمارستان تحت درمان است و یک نفر نیز دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه ظاهراً یک نفر دیگر از زندانیان خود را تسلیم می‌کند، گفت: چگونگی فرار زندانیان توسط کارشناسان فنی در دست بررسی است، قطعاً این امر از سوی کارشناسان انجام می‌شود و قصور و تقصیر متوجه هر کسی که باشد توسط مقامات قضائی به آن پرداخته و رسیدگی می‌شود.

معاون استاندار لرستان: مأموران در تعقیب زندانیان فراری هستند و امیدواریم به نتیجه برسد

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در ادامه با بیان اینکه تاکید و توصیه ما به کسانی که از مخفیگاه این افراد مطلع هستند و زندانیان فراری این بوده که خود را تسلیم قانون کنند و مشکلی برای خود در آینده به وجود نیاورند و موجب افزایش مشکل نشوند.

ثمینی با تاکید بر اینکه مأموران در تعقیب این زندانیان فراری هستند و امیدواریم به نتیجه برسد، افزود: اکثر زندانیان فراری، زندانی حمل و توزیع مواد مخدر بوده‌اند، هنوز حکم خاصی برای آنها ابلاغ نشده و در حال رسیدگی و اعلام حکم بودند.

وی، عنوان کرد: خیلی این افراد خطرناک به آن معنا نیستند اما به هر حال کسانی هستند که به جرم مواد مخدر دستگیر شده بودند.

به هر روی، انتظار می‌رود متولیان امر به ویژه در اداره کل زندان‌ها نسبت به پاسخ گویی به سوالات ایجاد شده در افکار عمومی و ابهامات در مورد وقایع رخ داده اقدام کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close