اخبار لرستان

برای تکمیل سد مروک دورود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

روزهای بروجرد- مدیر آب منطقه‌ای شهرستان دورود گفت: برای تکمیل نهایی سد مروک که بزرگترین سد لرستان است حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کامران صادق نیا در گفت و گو با ایرنا افزود: سالجاری ۶۵ میلیارد ریال برای تکمیل این سد تخصیص داده شده است که جوابگوی این پروژه نیست.

وی گفت: این طرح در سال ۹۴ بصورت کامل افتتاح نشد که عملیات ساختمانی سرریز آن تکمیل نشده است.

وی تصریح کرد: سد مخزنی مروک توسط آب منطقه ای لرستان احداث شده که هدف از آن تامین آب کشاورزی ۶ هزار و ۵۰۰  هکتار از اراضی دشت سیلاخور است .

وی با بیان اینکه حجم کل مخزن این سد ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب است تصریح کرد: هم اکنون حجم پر این سد ۵۵.۷ میلیون مترمکعب و ظرفیت خالی ۴۹.۳ میلیون است.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان دورود با بیان اینکه  سد مروک هنوز سرریز نکرده اما با بستن دریچه های آن پر می شود افزود: این سد تنها سد شهرستان دورود است و  ۹۰۰ هکتار زمین در مروک و علاوه بر این زیر دست این سد برای زراعت  ۵۰۰ هکتار برنج کاری آب تامین می کند.

صادق نیا تصریح کرد: سد مروک در بالادست رودخانه شهر دورود ( تیره رود) قرار داد که با اتصال رودخانه سیلاخور ( متشکل از دو رودخانه آبسرده و ونایی) به رودخانه دورود، حجم بسیاری آب وارد این رود می شود.
به گفته وی، سد مروک از نوع خاکی با هسته رسی، طول تاج  ۴۵۱ متر و ارتفاع از پی  ۶۸  متر می باشد و محل احداث سد دز لرستان، جنوب شرقی بروجرد و شمال شرقی دورود، بر روی رودخانه تیره است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت سرریزسد مروک یکهزارو ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه و کل مساحت سطح دریاچه آن ۶۷۰ هکتار در رقوم نرمال است و متوسط حجم تنظیم سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب می باشد. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close