اخبار ایراناخبار بروجرد

اطلاعات غلط و تصمیمات اشتباه!

مرتضی صارمی- در نظام برنامه ریزی، اطلاعات و آمار رکن اصلی برای تصمیم گیری  محسوب می شود. گرچه آمار گیران و مأمورین اطلاعات در طبقه بندی مشاغل در نزد افکار عمومی سازمانها، از جایگاه مادونی برخوردارند اما نقش آنها بسیار حساس و کلیدی است چرا که تصمیمات مقامات طبق آمار و اطلاعات آنها اتخاذ می گردد.

چنانچه آمارها و اطلاعات تحت تأثیر عارضه ضد فرهنگی ترس، رشوه، شیدایی و تنفر تنظیم و به مقامات مسئول ارائه شود نظام تصمیم گیری وارد مسیر اشتباه می گردد که سرانجام آن نابودی یا بازگشتی پر هزینه خواهد بود.

در ماجرای شیوع ویروس کرونا که از کشور چین گسترش پیدا کرده است ذهن جامعه جهانی علاوه بر کار بهداشتی و درمانی برای مبتلایان در جلوگیری و قطع زنجیره ویروس، درگیر حرف و حدیث هایی در این زمینه شده است که اخیرا سخنگوی وزارت بهداشت ایران به عنوان یک کنشگر درمانی در ارتباط با کشور چین اظهار نظری مبنی بر« آمارهای چین یک شوخی تلخ بود» کرده است.

در پی این کنش سخنگوی وزارت بهداشت، سفیر چین به این موضع مقام مسئول در ایران واکنش نشان داد که متعاقب آن سخنگوی وزارت امورخارجه در مقابل وزارت بهداشت ایستاد و در کنار سفیر چین قرار گرفت و همزمان برخی اصولگرایان نیز خواستار برخورد با آقای دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت شدند.

در این یادداشت قصد بررسی چالش بوجود آمده نیست، بلکه اطلاعات و مشاوره ای است که بعضا از سوی برخی مقامات و مراکز در مقام تصمیم ساز ارائه می شود وسرانجام منجر به تصمیم گیری یا بیان مطلبی می شود که با واقعیت سازگار نیست. بطور مثال علاء الدین بروجردی که روزگاری سفیر ایران در چین بوده و سپس به عنوان معاون وزیر خارجه در امور آسیا و بعدا در مجلس هفتم به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی انتخاب شد در ماجرای مسئله هسته ای اظهار داشت: کشور چین وروسیه با امریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران همراهی نمی کنند در صورتی که پانزده روز بعد از این اظهار نظر رئیس کمیسیون امنیت ملی، پنج کشور اتمی که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند اولین قطعنامه را علیه ایران امضا کردند که منجر به تحریم های بعدی شد و حتی ایران زیر فصل هفتم شورای امنیت قرار گرفت.

همانطور که ملاحظه می شود این اطلاعات یا از روی ترس است یا بواسطه ارتباط نامناسب و شیدایی است.

بدیهی است اطلاعاتی که از ترس و شیدایی انتقال پیدا کند چون درک معنی صورت نگرفته و با واقعیت در تضاد است تصمیم گیری هم غلط از آب در می آید و باعث نابودی یک سازمان یا نظام سیاسی می شود و در خوشبینانه ترین حالت هزینه های سنگین وارد می کند.

در این راستا همان سال یادداشتی تحت عنوان « کارت زرد» نوشتم و یادآور شدم چطور از مهندس سازنده پلی که تخریب شده سؤال و دادگاهی می شود ولی فردی که پل روابط بین الملل را تخریب کرده است سؤال نمی شود؟ حال حکایت اخیر سخنگوی وزارت خارجه است که منافع ملی کشور را در مقابل اخم سفیر چین قربانی می کند تا از ترس خود خواسته امریکا در چاه ویل چین نیفتیم!

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close