اخبار ایران

معاون وزیر بهداشت: شرایط بازگشایی اماکن زیارتی تا پایان ماه مبارک رمضان وجود ندارد

اگر فکر کنیم که فعالیت ویروس پایان یافته و می‌توانیم مراقبت‌های فردی و اجتماعی را کنار بگذاریم، بزرگترین معضل برای مدیریت بیماری پیش خواهد آمد. فاصله‌گذاری اجتماعی را باید جدی بگیریم.

روزهای بروجرد- معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا، فقط در مورد مساجد برخی شهرهای سفید تصمیم‌گیری شده است، گفت: شرایط بازگشایی اماکن زیارتی تا پایان ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

به گزارش ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، هشتم اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، با اشاره به نگرانی‌های خود در رابطه با عادی شدن رفتار‌ها و رفت و آمدهای اجتماعی در زمینه کرونا، اظهار کرد: اگر فکر کنیم که فعالیت ویروس پایان یافته و می‌توانیم مراقبت‌های فردی و اجتماعی را کنار بگذاریم، بزرگترین معضل برای مدیریت بیماری پیش خواهد آمد. فاصله‌گذاری اجتماعی را باید جدی بگیریم. مردم اگر دیدند که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود باید تذکر دهند، این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.
رئیسی افزود: بسیج ملی مقابله با کرونا یک برگ زرین در تاریخ حوزه سلامت کشور است که با همت و همکاری همه مردم رقم خورد، به طوری که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت وقتی خواست از منطقه مدیترانه شرقی نام ببرد، اولین نکته‌ای که از آن یاد کرد، بسیج ملی مبارزه با کرونا در ایران بود؛ در این طرح به ۷۱ میلیون نفر مشورت پزشکی و آموزش ارائه شد. اقدام بعدی که به‌عنوان استراتژی اصلی مبارزه با این بیماری آغاز کردیم، فعال‌سازی آزمایشگاه‌های سرپایی است. افرادی که نیازمند آزمایش باشند، آن را انجام می‌دهند و افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود، تحت مراقبت قرار گرفته و خانواده آن‌ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیسی تأکید کرد: یک فرمول ثابت برای مبارزه با این بیماری وجود دارد، بدین شکل که افراد مثبت را شناسایی می‌کنیم و تحت مراقبت قرار می‌دهیم. در حال حاضر این اقدام به خوبی انجام می‌شود، حدود ۳۶۹ مرکز نمونه‌برداری در سراسر کشور ایجاد کردیم که به ۴۲۰ مرکز خواهد رسید. میزان آزمایشی که پیش‌بینی کردیم برای این فاز، حدود یک و نیم میلیون تست است که باید در سراسر کشور انجام شود.

۱۱۶ شهرستان سفید

وی با بیان اینکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای کل کشور یا یک استان صادر کرد، گفت: اگر شهرستانی باشد که طی دو هفته گذشته، کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته باشد مانند استانی که در هفته گذشته، پنج بیمار بستری داشته یا شهرستانی که خیلی آلوده نیست، این تضمین وجود ندارد که در آن شهرستان هیچ بیماری نیست و همیشه سفید خواهد ماند. وضعیت هر شهرستان ممکن است با گذشت زمان، تغییر کند. نکته بعدی اینکه خیلی نباید روی رنگ سفید یا قرمز استان‌ها تأکید کرد، این‌ها نوعی سطح‌بندی است؛ براساس آخرین آمار، طی دو هفته گذشته، ۱۱۶ شهرستان شرایط سفید داشتند. یعنی طی دو هفته قبل، کمتر از یک بیمار در روز داشتند. شهرستان‌های سفید ممکن است در روز‌های بعد، تغییر کنند.

شرایط برای بازگشایی اماکن زیارتی وجود ندارد

رئیسی در رابطه با بازگشایی اماکن زیارتی، گفت: عادی‌سازی بیماری بسیار خطرناک است؛ هنوز ویروس مرموز کرونا در کمین است. شرایط حداقل تا پایان ماه رمضان برای بازگشایی اماکن زیارتی وجود ندارد.

رئیسی با بیان اینکه شواهدی مبنی بر از بین رفتن کرونا با هوای گرم هنوز وجود ندارد، گفت: شاهد این مدعا این است که الان در خوزستان، افزایش بیماری می‌بینیم، در هرمزگان و بوشهر نیز این چنین است، پروتکل‌های وزارت بهداشت در حمل و نقل عمومی رعایت نمی‌شود. لذا استفاده از ماسک هنگام استفاده از مترو و اتوبوس به شدت توصیه می‌شود. قرار شد اگر امکان داشته باشد در محل سوار شدن اتوبوس و مترو، ماسک در اختیار افراد قرار دهند که این در اختیارگذاری مجانی نخواهد بود. اما ماسک‌های ارزان توزیع می‌شود. ضمن اینکه لازم نیست حتما برای این استفاده‌ها، ماسک سه لایه به کار برد. در خانه هم می‌توان ماسک تولید کرد.

وی در رابطه با بازگشایی‌های غیر قانونی نیز اظهار کرد: اولویت نخست تأمین سلامتی است. اگر بخواهیم به بحث اقتصادی و اجتماعی و مذهبی ورود کنیم و بازگشایی صورت گیرد، چنانچه بخواهد سلامت زیر سؤال ببرد، جلوگیری خواهیم کرد. اماکنی که جزء واحد‌های صنفی پر ریسک هستند، اجازه بازگشایی ندارند. اگر جایی باز باشد، غیر قانونی بوده و تا کنون نیز بیش از ۳۰۰ واحد پلمپ شده‌اند. بیش از ۸۰۰ واحد تذکر گرفتند و مردم هم می‌توانند با ۱۹۰ تماس بگیرند و گزارش دهند. وزارت بهداشت پروتکل‌ها را ابلاغ کرده و نظارت صرفاً به عهده وزارت بهداشت نیست. اما تعزیرات و قوه قضاییه و نیروی انتظامی جزء همکاران ما در حوزه نظارت هستند.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مراکز بخش خصوصی درمانی و کلینیک‌های زیبایی منعی برای فعالیت ندارند و می‌توانند باز باشند، گفت: واقعیت این است که میزان مراجعه مردم به بخش خصوصی به‌خصوص زیبایی پایین آمده است، این مسئله در دو جا مورد بحث قرار گرفت؛ یکی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که این جراحی‌ها جزء مشاغل آسیب‌دیده قرار گرفته و تسهیلات بگیرند و دیگری کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا که به زودی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند تا جراحی‌های زیبایی جزء مشاغل آسیب‌دیده قرار گیرند تا تسهیلاتی را برای آن مراکز قائل شوند. طبق بررسی‌ها، کرونا باعث شد تا میزان مراجعان و بیماران این مراکز تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند و درآمد آن‌ها دچار آسیب شده تا جایی که منجر به کاهش فعالیت نیروی انسانی آن‌ها نیز شده است؛ لذا قرار شد کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

۶۰ شهرستان با بیشترین بروز بیماری
وی در ادامه با بیان اینکه مناطق قرمز در نقاط مختلف کشور است، گفت: ۶۰ شهرستان کشور جزء مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. این مناطق عمدتاً شامل مراکز استان‌ها هستند. برخی نقاط دیگر هم در استان‌ها هستند که میزان ابتلای آن‌ها بالاست. در لرستان، خوزستان، تهران و اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارد، در اکثر استان‌های ما حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان به عنوان منطقه قرمز محسوب می‌شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین در رابطه با انجام تست آنتی‌بادی برای تمامی شهروندان نیز گفت: تست آنتی‌بادی به هیچ وجه به‌عنوان تست تشخیصی بیماری کرونا مطرح نیست. امروز پیامی دیدم که در آن یک آزمایشگاه برای انجام تست کرونا در کمترین زمان با یک قطره خون تبلیغ می‌کرد. این همان تست آنتی‌بادی است که آن را به‌عنوان یک تست تشخیصی اصلاً قبول نداریم. فقط مواجهه با ویروس را نشان می‌دهد. پس از گذشت ۱۴ روز از علائم بیماری، می‌تواند مثبت باشد که نشان می‌دهد یک مواجهه قبلی با ویروس وجود داشته است. ما در دستور کار داریم که این تست را در چند جا انجام دهیم. مثلاً برای افرادی که بیشترین برخورد را با این بیماری داشتند و آیا آنتی‌بادی در بدن آن‌ها تولید شده یا خیر؟ که بتواند از ابتلای آن‌ها پیشگیری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سلامت فقط مبتلا شدن به یک بیماری جسمی نیست، اظهار کرد: تعریف سلامت از نظر سازمان جهانی بهداشت یعنی سلامت جسم، روح، روان و سلامت معنوی؛ تصمیماتی که اتخاذ می‌شود نیز بر این اساس است، ما نمی‌توانیم بین سلامت جسمی و روحی روانی تفکیک قائل شویم. در بحث سلامت روان هم اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم. در سامانه ۴۰۳۰، سرویس‌های سلامت روان به خوبی ارائه می‌شود و تا کنون ۴۵۰ هزار تماس و مشاوره در حوزه سلامت روان داده شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا ناشناخته است و ما با رقیبی طرف شده‌ایم که هر حرکتی انجام می‌دهد، باید متناسب با آن جلو برویم، گفت: اگر دیدیم در جایی ویروس میزان ابتلا را خیلی بالا می‌برد، باید آن را تعطیل کنیم و عکس این مطلب هم صادق است. اگر دیدیم درمان ویروس نسبت به یک دارو خوب جواب می‌دهد، آن دارو را وارد لیست می‌کنیم. زمانی برای بیماران کرونایی ۲۰ هزار تخت نقاهتگاه آماده کردیم، اما شاید هیچ استفاده‌ای از آن نکردیم. ایتالیا قصد داشت از ایران الگوبرداری کند، نتوانست این کار را انجام دهد، زیرا رفتاری که ویروس در کشور‌های اروپایی نشان داد خیلی متفاوت بود؛ بنابراین کار درست این است که براساس رصدی که انجام می‌شود، تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه مناطق سفید کشور جمعیتی شامل ۱۵ میلیون نفر هستند، گفت: در اکثر مناطق کشور درگیر ویروس هستیم و باید به صورت جدی مبارزه کنیم، وضعیت آن گونه نیست که تصور کنیم ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ما پاک هستند.

وی در رابطه با انتقال ویروس از طریق هوا و استفاده یا عدم استفاده از سیستم‌های تهویه هوا، نیز گفت: تاکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویروس سنگین است و در قطراتی مثل سرفه و عطسه منتشر می‌شود، اما اینگونه نیست که کولرگازی بتواند ویروس را منتشر کند. وجود تهویه در مترو نیز شانس ابتلا را کاهش می‌دهد. بیشترین انتقال از طریق هوا مربوط به کادر درمان است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close