اخبار ایران

روحانی: آنچه در گذشته بود تحریم بود، امروز جنگ اقتصادی است

روزهای بروجرد- رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: کشور از سال ۹۷ وارد یک جنگ اقتصادی جدی شده است، هرچند که عده‌ای تلاش دارند در خصوص واقعیات این جنگ آدرس غلط دهند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: در بخش صادرات نفتی با مشکل مواجه هستیم و باید بر بخش صادارت غیر نفتی تمرکز کنیم. بخش صنعت یکی از مواردی است که باید به صادارت آن توجه جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از ارز آوری کشور بر دوش صادرات غیرنفتی در بخش صنعت و معدن است.

وی تأکید کرد: وزارت صمت باید به صورت دائم بازار را رصد کند تا کالاهای مهم و اولویت دار برای کشور تأمین شود. دولت توانست در دوران کرونا کالای مورد نیاز کشور را تأمین کند، هرچند در بخش قیمت کالاها برخی مشکلات وجود داشته است.

رئیس جمهور با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: دولت تلاش کرد کالاهای بهداشتی مورد نیاز در ایام کرونا را تأمین کند.

اهم سخنان رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه می‌خوانید؛

* در شرایط جنگی قرار داریم که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است؛ واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم ، همان طور که رهبری فرمودند واقعیت‌های دفاع مقدس نباید تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار(مشکلات) باید برای مردم تبیین شود.

* از امروز وزیر صمت که در مسئولیت سنگینی مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است. وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که در خط مقدم شرایط مبارزه با تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد؛ البته وزارت کشاورزی هم در بخش مربوط به خودش نیز مسئولیت تولید دارد.

* ۴ مسئله که از مسئولیت‌های اصلی امروز در وزارت صمت است و در حکمی که من دیروز صادر کردم سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند را به پیوست ابلاغ کردم. اولی در بخش جهش تولید است که همه مسئولیت داریم و باید این شعار را محقق کنیم و حرکت ما در زمینه تولید هم باید بهتر باشد.

* علی رغم مسئله کرونا و مشکلاتی که کرونا برای ما به وجود آورده است، نسبت به تولید در سال گذشته در بسیاری از بخش‌های صنعتی شاهد رشد هستیم؛ از کالاهای مهم تولیدی مثل فولاد و پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو رشد داشتیم و امسال تولیدش نسبت به ۵ ماهه اول پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.

* مردم بدانند علی رغم تحریم و سختی‌ها بخش تولیدی در بخش کشاورزی و هم صنعت و بخش‌هایی از خدماتت در سه بخش بحمدلله رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم و این جهش تولید و رونق تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

* با توجه به شرایط تحریمی بار اصلی تأمین ارز در سال‌های قبل و گذشته مسئله نفت و میعات و گاز بود ولی الان با مشکلاتی توأم هستیم. برخی می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و قبلاً می‌گفتید قبل از این گفتید مشکلات به خاطر تحریم نیست ولی الان چه می‌گوئید؟ باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال اتفاق افتاده، آنچه در گذشته بوده تحریم بوده نه جنگ.

*{با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحریم بودیم و نه جنگ اقتصادی}: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر می‌کرد. در سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانک‌های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.  

* در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهار گانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.  

* یک مشکلات ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم درصد اینها در این شرایط جنگ (اقتصادی)به چه میزان است؛ برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند. 

* عده‌ای می‌گویند اشکال دولت این است که نگاهش به بیرون است،  پاسخ این حرف در پنجشنبه‌ها است که ما هر هفته افتتاح داریم. این حرف غلط که نگاه دولت به بیرون است را دیگر تکرار نکنید.

* نگاه ما به داخل است که استخراج گازمان از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به هزار میلیون متر مکعب رسیده است.

* این که تولیدات فولاد ایران نسبت به سال ۹۲ نزدیک به دو برابر افزایش داشته و در آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه تولید داریم و در دیگر امور مثل پتروشیمی در جهش دوم و سوم هستیم نشان دهنده رشد فعالیت‌های داخلی مان است.

* نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار مرتبه دیگر هم این موضوع را تکرار می‌کنم.

* ما گفتیم «تعامل سازنده» و مقام معظم رهبری آن را تصحیح کردند و فرمودند: «تعامل گسترده سازنده»، بله ما باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم چرا که ما برای اجناس واردات و صادرات داریم.
*امروز مشاهده می‌کنید که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، ۳۵۰ شرکت شتاب دهنده داریم که در روز اول این دولت حتی یک شرکت 

* ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون در حال فعالیت اند که در آغاز کار این دولت تنها ۵۵ شرکت وجود داشت این رشد ۹۵ درصدی نشان دهنده نگاه دولت به داخل، جوانان و دانشگاه هاست.

* در کنار بیان مشکلات، واقعیت‌ها و کارهایی را که انجام شده است برای مردم اعلام کنید و توضیح بدهید.

* اگر کسی بگوید که همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت باشد این حرفی اشتباه و نادرست است؛ ما همه اعم از قوای سه گانه، نیروهای مسلح و مردم بار سنگین را بر دوش داریم و آن را باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم.

{با تاکید بر اینکه باید کارها را به مردم واگذار کنیم}: باید سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها به مردم واگذار و سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا شود.

*مدیران ما را دلسرد نکنید؛ حالا اگر در یک مورد از واگذاری‌ها هم به فرض اشکالی هست آن را رفع کنید، اما اصل واگذاری را زیرسوال نبرید.

* در بخش هایی مانند امور زیرساختی، کارخانه‌ها و صنایع مادر و جاهایی در مناطق محروم که مردم نمی‌توانند یا نمی‌ارزد که سرمایه گذاری کنند، دولت برعهده بگیرد و سرمایه گذاری کند، اما باقی امور را مردم به عهده بگیرند.

*{با تاکید بر اینکه باید شرایط را برای واگذاری امور به مردم تسهیل کنیم}: یک شرکت که واگذار می‌شود آنقدر، اما و اگر می‌کنند که ۱۰ شرکت دیگر که در صف قرار دارند دیگر نمی‌آیند.

* تا زمانی که مسایل در اختیار دولت است، مشکلات حل نمی‌شود بلکه باید مردم به صحنه بیایند و سرمایه آنان و سرمایه‌های خارجی جذب شود.

* باید به ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری امنیت بدهیم آنان سرمایه‌های بسیاری دارند که اگر به داخل بیاید به نفع مردم، کشور و آنان است؛ به آنان و سرمایه هایشان امنیت دهیم تا اگر خواستند ارزشان را خارج کنند به راحتی ممکن باشد.

*{با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در شرایطی هستند که هر روز یک توطئه ایجاد می‌کنند}: مناظره شب گذشته کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که آمریکایی‌ها به چه اوضاعی گرفتار شده اند. آمریکایی‌ها از یک طرف بدترین وضعیت را در کرونا داشتند و از طرف دیگر بدترین بیکاری امروز دامن آن‌ها را گرفته و از طرف دیگر ناآرامی‌های داخلی در این کشور از شرایط قبل بدتر است و در سیاست خارجی هیچ چیز هم به دست نیاورده اند.

{با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در سیاست خارجی خود نه تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به منطقه، پاسیفیک، اروپا و نیز نفتا ناموفق بوده اند}: کشوری که این همه مشکلات دارد طبیعی است که این مشکلات را بخواهد به دنیای بیرون منتقل و علیه ایران و جهان هم توطئه کند.

{با اشاره به عصبانیت شبکه‌های خارجی از اینکه ما آمریکا را عامل جنایت‌ها می‌دانیم}: عده‌ای هم در کنار و گوشه دنبال آن‌ها را می‌گیرند، اما این یک واقعیت است و چه شما بپسندید و چه نپسندید امروز خصمانه ترین، جنایتکارترین و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این ۸۴ میلیون جمعیت به کار گرفته است.

{با اشاره به اینکه وحدت و اتحاد را تنها عامل مقابله با مشکلات است}: ما باید برای مقابله با این مشکلات به این تریبون‌هایی که این ملت در اختیار ما گذاشته احترام بگذاریم و سخنی بگوییم به نفع مردم و در مسیر اتحاد و سخنی بگوییم که به هم نزدیک‌تر شویم و دست یاری به سوی همدیگر دراز کنیم.

* از نقشه کشیدن علیه همدیگر که موجب جدایی و فاصله است، دوری کنیم. اگر ما در مسیر جدایی و در مسیری باشیم که هر کدام بخواهیم رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم به جای اینکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهیم، مسلماً به آن اهدافی که باید امروز به آن برسیم نخواهیم رسید.

* دشمنان ما که در این سه سال ناموفق بودند انشاءالله در این ماه‌های آخرین هم ناموفق خواهند بود و شرایط این چنین نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد و ما اگر محکم بایستیم و متحد باشیم و صدایمان واحد باشد و عمل مان در کنار هم باشد، از این مشکلات می‌توانیم به خوبی عبور کنیم.

* راه، هم افزایی، همکاری، وحدت زبانی و وحدت عملی است و انشاءالله خدا همه ما را موفق کند تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و آنچه که اهداف ملی است به ثمر برسانیم.

* وحدت، اتحاد، گرفتن دست یکدیگر، احترام به تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته را راه‌حل ایستادگی در برابر توطئه‌های آمریکا است.

* سخن در مسیر اتحاد بگوییم. از نقشه کشیدن علیه یکدیگر که فاصله و جدایی است، فاصله بگیریم. اگر در مسیر جدایی و رقابت‌های حزبی و جناحی باشیم، به جای آنکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهیم، به اهدافی که باید برسیم نمی‌رسیم. 

*{با ابزار امیدواری مبنی بر اینکه دشمنانی که در این سه سال ناموفق بودند ان‌شالله در این چند ماه هم ناموفق خواهند بود}: شرایط تغییر می‌کند و بهتر می‌شود. اگر صدای ما واحد باشد، از این مشکلات عبور می‌کنیم. راه هم‌افزایی، اتحاد و وحدت زبانی و عملی است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close