اخبار بروجردویژه ها

راه‌اندازی سه موزه در بافت تاریخی بروجرد

روزهای بروجرد– رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: تجهیز و راه‌اندازی سه موزه در بافت تاریخی طباطبایی‌های شهر بروجرد برنامه‌ریزی شده و در دست اقدام است.

کامران حسینی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بافت تاریخی بروجرد چهار محله قدیمی داشته که یکی از آنها محله صوفیان است که در این محله، مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی‌ها واقع شده و در این مجموعه بناهای تاریخی شامل مسجد، مقبره‌ها و حمام تاریخی وجود دارد.

وی افزود: مجموعه فرهنگی تاریخی طباطبایی به عنوان بافت موزه در نظر گرفته شده و میراث فرهنگی تعداد سه موزه در آن پیش بینی کرده که شامل موزه تاریخی خانه افتخارالاسلام، موزه اسناد و کتب خطی و موزه خانه تاریخی حاتمی است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد اضافه کرد: موزه تاریخی خانه افتخارالاسلام بیشتر از نظر فضاهای معماری و اشیایی که متعلق به خود این خانه تاریخی است، مورد توجه قرار دارد.

حسینی یادآور شد: خانه تاریخی بیرجندی نیز به عنوان مکان موزه اسناد و کتب خطی در نظر گرفته شده که در حال تجهیز است و آماده سازی این موزه به عنوان محلی برای اسناد و کتب تاریخی می‌تواند نقش موثری در جذب علاقه مندان مرتبط را داشته باشد.

وی با اشاره به موزه خانه تاریخی حاتمی گفت: مرمت و بازسازی این موزه در حال انجام است و با توجه به اینکه بخش‌های آسیب دیده در یک برنامه‌ریزی بلند مدت بازسازی آن پیگیری می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با اشاره به موزه حاج آقا کمال نبوی طباطبایی در مجموعه بافت تاریخی بروجرد یادآور شد: این موزه به عنوان موزه شهر متعلق به شهرداری است که قسمت‌های مختلف آن مربوط به مردم شناسی، لباس‌های محلی، اشیاء و ظروف است و در همین موزه اسناد و کتب خطی نیز نگهداری می‌شود.

به گفته وی موزه‌ها نقش بسزایی در استحکام ریشه‌های ملی، مذهبی و تاریخی عموم مردم دارند، از این رو توسعه و گسترش این اماکن در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی با تدوین برنامه‌های موثر امکان پذیر است.

حسینی مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به جامانده از تمدن‌ها می‌تواند افزون بر تقویت هویت ملی و فرهنگی اعضای جامعه ضامن بقای فرهنگ ایرانی برای نسل‌های کنونی و آینده است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close