لرستان

پل دوآب ویسیان و دوباره‌کاری!

شهرام شرفی- در ایام پسا سیل ۱۲ فروردین‌ماه ۹۸ استان لرستان، اعلام شد پل فلزی جدید دوآب ویسیان افتتاح شده است.

پل قبلی دوآب ویسیان در همان سیل فروردین‌ماه ۹۸ به کلی تخریب و سپس با یک پل فلزی جدید، جایگزین شد.

حالا که در اسفندماه ۹۸ هستیم دوباره خبر رسید پل فلزی جدید دوآب ویسیان از توابع شهرستان چگنی، دوباره به علت سیل اخیر به زیر آب رفته است!

یعنی هنوز یک سال نشده است که پل فلزی جدید افتتاح شده و حالا دوباره زیر آب رفت.

اگر پل فلزی از نوع موقت بوده است کاملاً قابل پیش‌بینی است که وقتی کاری از نوع موقت باشد در سانحه یا بحران بعدی به سرعت و دوباره از بین خواهد رفت و باید دوباره‌کاری انجام داد و دوباره‌کاری هم یعنی اتلاف منابع به ویژه منابع مالی.
دوباره‌کاری یعنی اتلاف سرمایه و منابع ملی و استانی.

در اردیبهشت‌ماه ۹۸ که دوران پساسیل استان لرستان بود اعلام شد پل فلزی جدید دوآب ویسیان (شهرستان چگنی) با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به بهره‌برداری رسیده است و جمعیتی حدود ۳ هزار نفر، از آن بهره‌مند خواهند شد.

این پروژه با اعتبار بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال، اینک در اسفندماه ۹۸ با سیل اخیر، دوباره زیرآب رفت!

امید است اگر قرار است یک پل تحت عنوان پل دوآب ویسیان ساخته شود به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که توانایی درازمدت برای عبور دادن میزان فراوان دبی‌ آب ورودی قابل پیش‌بینی در مسیر رودخانه را داشته باشد و دوباره در سیل‌های احتمالی آینده شاهد تخریب و زیرآب رفتن‌های بعدی برای پروژه تازه افتتاح شده نباشیم.

هر پروژه‌ای اگر نامش موقت باشد باید به سرعت به پروژه دائمی و زیرساختی پایدار تبدیل شود و اگر هم نامش پروژه دائمی باشد طبیعی است که نباید در آینده نزدیک و با حادثه، سانحه یا بحران بعدی، از بین برود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close