اخبار ایران

فعالیت بدون مجوز هزاران سایت دوست یابی و صیغه در فضای مجازی! + حواشی

روزهای بروجرد- نیروی انتظامی و پلیس فتا بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که سایت‌های همسریابی، دوست یابی و صیغه هیچ گونه مجوزی ندارند، با این حال، گشتی ساده در اینترنت و فضای مجازی، هزاران سایت و اکانت این چنینی را رونمایی می‌کند.

به گزارش پارسینه چندی پیش خبر رسید که یکی از استان‌های کشور، افراد زیادی در این سایت‌ها با کلاهبرداری روبرو شدند. به گفته پلیس، افرادی از طریق ثبت نام در سایت صیغه یابی و هدایت به در گاه پرداخت اینترنتی جعلی اقدام به سرقت اطلاعات بانکی شهروندان نموده و متعاقباً حساب بانکی آنان را خالی می‌نموند؛ که با توجه به حساسیت موضوع مراتب با هماهنگی مقام قضایی تحت رسیدگی قرار گرفت.

در ادامه روند رسیدگی به پرونده با شناسایی یکی از قربانیان و تحقیق از وی اظهار داشت: بنده در یکی از شبکه‌های اجتماعی اقدام به خرید نرم افزاری کردم که برای فعال کردن آن از طریق مدیر سایت درخواست شد مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال از طریق لینکی که در شبکه اجتماعی معرفی شده بود، به حساب وی واریز نمایم؛ که پس از واریز و گذشت یک روز، از طریق در یافت پیامک متوجه شدم مبلغ ۱۸۰۰۰۰۰۰ ریال از حساب بانکی بنده به صورت غیر مجاز برداشت و خرید اینترنتی صورت گرفته است. در ادامه روند رسیدگی به پرونده و با بررسی و تحلیل فنی لینک و سایت جعلی و حساب‌های مقصد نهایتاً دو نفر متهم به هویت‌های معلوم با انجام اقدامات پلیسی و با هماهنگی مقام قضایی در این خصوص شناسایی و دستگیر شدند.
در تحقیقات به عمل آمده از متهمین اظهار داشتند که با ایجاد یک لینکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی برای فروش نرم افزار صیغه یابی و هدایت آن به درگاه واسط بانکی جعلی اقدام به سرقت اطلاعات بانکی شهروندان کرده و از آن طریق اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب آنان می‌کردند. در ادامه با توجه به اقرار متهمین و مستندات فنی موجود، نتیجه اقدامات در معیت متهیمن به دادسرا معرفی که با صدور قرار وثیقه مناسب متهمین روانه زندان شدند.

اخاذی، تهدید وکلاهبرداری از کابران سایت‌های دوست یابی

پلیس هم اذهان دارد که پرونده‌های مرتبط با این موضوعات، هر روز وجود دارد. سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا  پلیس در همین باره اظهار داشت: همه روزه تعدادی پرونده قضائی مرتبط با اقدامات مجرمانه افراد سودجو در این پلیس تشکیل می‌شود که در آن تمامی شاکیان از راه‌های مختلف مورد اخاذی، تهدید و کلاهبرداری مالی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ گونه مجوزی از سوی نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت سایت‌های مجاز همسر یابی در کشور صادر نشده و صرفا چند سایت و موسسه، مجوز ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص همسر یابی، همسان گزینی و سایر خدمات مشاوره‌ای را دارند. نحوه اقدامات این سایت‌های غیر مجاز عمدتا به دو روش عمده صورت می‌گیرد در نوع اول ضمن تبلیغات دروغین با فریب متقاضیان و دریافت مبالغ مختلف از درخواست کنندگان، افراد سود جو از طعمه‌های خود کلاهبرداری مالی می‌کنند و هیچ گونه خدمات خاصی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا بیان کرد: در نوع دوم که به صورت اقدام‌های تیمی و سازمان یافته متشکل از همکاری مجرمان آقا و خانم صورت می‌گیرد, با اغفال متقاضیان و جلب اعتماد آنان، پس از تهیه و دریافت تصویر خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشا و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوء استفاده‌های دیگر نیز مطرح می‌شود. خوشبختانه با رصد فضای مجازی و دریافت شکایت و گزارش‌های متعدد مردمی مبنی بر برخورد با این سایت‌ها و افراد سود جو که امنیت کاربران و خانواده‌ها در فضای مجازی را تهدید می‌کنند تاکنون ضمن اقدامات پیش دستانه و شناسایی مجرمان در این حوزه با هماهنگی مقام قضائی تعداد از این افراد مجرم دستگیر و تحویل مراجع قضائی شده اند.

این مقام مسئول با توجه به آسیب‌های روحی و روانی ارتباطات فضای مجازی که می‌تواند تهدید کننده امنیت کاربران باشد، از شهروندان خواست: به هیچ عنوان فریب وعده‌های دروغین افراد ناشناخته در فضای مجازی که می‌توانند با هویت جعلی و دروغین مخاطرات زیادی را برای فرد و خانواده او ایجاد کنند را نخورند و به افراد غریبه اعتماد نکنند.
به گفته او در بند “ث” ماده یک آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره؛ در راستای ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم با موضوع ” دریافت خدمات مشاوره ای” ازدواج و تحکیم خانواده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تصریح قرار گرفته است.
او به خانواده‌ها توصیه کرد: نظارت مستمری بر عملکرد سایبری فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و همواره آنان را از خطرات اطمینان به افراد غریبه و ارسال تصاویر شخصی و خصوصی آگاه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، پیشنهادات و یا نیاز به دریافت مشاوره به سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  قسمت ثبت گزارشات مردمی مراجعه کنند.

وعده برخورد با سایت‌های غیرمجاز دوست یابی

همچنین سردار حسین رحیمی, رییس پلیس تهران بزرگ وعده برخورد با این گونه  سایت‌ها را داد و گفت: متاسفانه مجرمان در فضای مجازی به اشکال مختلف در حال فعالیت و ارتکاب جرایم مختلف هستند. از همین رو پلیس فتای واحد‌های رصد فضای مجازی در پلیس‌های تخصصی نیروی انتظامی تشکیل می‌شود تا به تناسب نوع ماموریت و وظیفه‌ای که دارند با انواع جرائم از جمله سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی که کلاهبرداری در آن‌ها انجام می‌شود و هم خلاف عفت عمومی است، برخورد لازم انجام دهند.

رییس پلیس تهران بزرگ همچنین درباره میزان وقوع جرائم در تهران گفت: حدود ۳۰ درصد از جرایم مربوط به تهران بزرگ و ۱۰ درصد از وقوع جرائم مربوط به شرق و غرب استان تهران و استان البرز است. برای برخورد با این جرائم طرح‌های مختلفی را در شبانه‌روز اجرا می‌کنیم و لذا برخورد با این ۴۰ درصد از وقوع جرائم از اولویت‌های اصلی پلیس است. پیچیدگی جرائم مانند انواع سرقت در تهران نسبت به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار بیشتر است از همین‌رو فعالیت پلیس در این زمینه بیشتر و هماهنگ‌تر از سایر نقاط کشور در حال انجام است.

اگرچه پلیس وعده داده و هر بار هم گزارش‌های زیادی مبنی بر برخورد با این سایت‌ها منتشر می‌شود، اما هنوز پرونده‌ه های شکایت در این باره ادامه دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close