اخبار ایران

ماجرای لیست‌های انتخاباتی جعلی اصلاحات

روزهای بروجرد- در حالی که شورای عالی سیاستگذاری روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه موضع نهایی خود را مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران اعلام کرد اما همچنان در روزهای اخیر فهرست‌های انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان منتشر می‌شوند، فهرست‌هایی که از سوی شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب جعلی خوانده می‌شود.
به گزارش فرارو، انتشار این فهرست‌ها در صورتی است که پیش از این اصلاح‌طلبان بارها اعلام کردند چندان چهره اصلاح‌طلبی از رد صلاحیت‌ها در امان نمانده و از این رو آنان علیرغم تمایل اولیه برای مشارکت در انتخابات به جبر روزگار از دادن لیست انتخاباتی محروم هستند.
حتی پیش از اعلام موضع نهایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) در ۱۵ بهمن ماه این شورا در اول بهمن ماه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به انتشار فهرست‌های جعلی واکنش نشان داد.
شعسا در اعلامیه خود ضمن اعلام این‌که امکان ارائه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده و همچنان در حال بررسی و پی‌گیری نتیجه اعتراض به رد صلاحیت‌ها است درباره انتشار لیست‌های جعلی به نام ائتلاف اصلاح‌طلبان هشدار داد.
همچنین بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای در ۱۵ بهمن ماه اعلام کرد شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی بر اساس راهبرد مصوب خود که پیش‌تر نیز اعلام شده است در صورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه های انتخابیه، لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد.
فردای انتشار این بیانیه بود که دست‌های رقیب به کار افتاد و فارس به نقل از عباس راه‌چمنی خبر از ائتلاف میان ۱۲ حزب اصلاح طلب را منتشر کرد و نوشت با اعلام نظر قطعی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران، برخی از احزاب اصلاح‌طلب بنا دارند که برای ارائه لیست انتخاباتی با هم ائتلاف کنند.
به گزارش فارس، محمدرضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی ، اظهار کرده بود که ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند می‌خواهند در قالب ائتلاف «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی را معرفی کنند تا شاید تقابلی میان موضع نهایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و برخی اصلاح‌طلبان ترسیم کند.
حالا باز یک هفته پس از انتشار موضع نهایی اصلاح‌طلبان که لیست بی لیست؛ باز هم لیست‌هایی به نام اصلاح‌طلبان منتشر می‌شود. لیست‌هایی که این روزها گاه مهدخت مولاوردی و گاه جلال جلالی‌زاده دو چهره رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان بر صدر آن نشسته‌اند تا از همان ابتدا بی‌اعتبار شوند.
آنچه آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت را واداشت تا در توییتی به این فهرست‌های گاه و بیگاه واکنش نشان دهد که «این لیست و لیست‌هایی از این دست با این عنوان جعلی است. عده ای عِرض خود می‌برند و زحمت ما را زیاد می‌کنند. اصلاح‌طلبان طبق راهبرد مصوب ائتلافی خود، کاندیدایی برای‌شان باقی نمانده که بخواهند لیست بدهند. ضمن اینکه اگر هم داشتند، طبق قانون انتخابات، تبلیغات زودهنگام تخلف محسوب می‌شود.»
انتشار این فهرست‌ها که با عنوان ائتلاف اصلاح‌طلبان منتشر می‌شود در شرایطی است که همچنان اصلاح‌طلبان بر موضع عدم فهرست واحد در تهران استوار هستند و حتی بارها از سوی آنها اعلام شده است به دلیل تجربه ائتلاف در انتخابات مجلس دهم و تکرار گسست‌های پساانتخاباتی و انتقاداتی که به این ائتلاف صورت گرفته در این انتخابات با هر گروه یا جریان غیر اصلاح‌طلبی ائتلاف نمی‌کند.
اما باز هم این روند همچنان ادامه دارد و برخی به قول منصوری عرض خود می‌برند و زحمت اصلح‌طلبان را زیاد می‌کنند. مسیری که از کانال‌های تلگرامی گمنام در پی نام آغاز اما راه به برخی رسانه‌های اصولگرا می‌برد و حتی مبنای تحلیل‌ها قرار می‌گیرد تا واقعی جلوه کند. چرایی انتشار این فهرست‌های جعلی و هویت منتشر کنندگان آن در شرایط کنونی شاید جزیی از راهکار انتخاباتی جریان رقیب اصلاح‌طلب باشد.
جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‎طلب و یکی از سرفهرست‌های این لیست‌های جعلی در گفتگو با فرارو در این باره گفت: هدف منتشرکنندگان این لیست‌ها ایجاد دلهره، اضطراب و تشت در اصلاح‌طلبان است. از نظر او قرار است آنها با انتشار این فهرست‌ها جامعه را دچار بهت و حیرت کنند؛ آن هم وقتی شعسا به صراحت اعلام کرده است ما فهرست نداریم و به گفته جلالی این به معنای این است که اصلاح‌طلبان در عمل، لیستی ندارند.
جلالی‌زاده همچنین افزود: آنها از این طریق می‌خواهند نشان دهند اصلاح‌طلبان دوگانه عمل می‌کنند از سویی می‌گویند ما لیست نمی‌دهیم اما بعد لیست منتشر می‌کنند. به این شیوه می‌خواهند مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان بدبین کنند یا شاید هم این‌گونه تبلیغ کنند که انتخابات، رقابتی است.
از نظر این فعال سیاسی این لیست‌های جعلی می‌توانند با این هدف هم منتشر شده باشند که نشان دهند میان بین اصلاح‌طلبان اختلاف وجود دارد و عده‌ای از اصلاح‌طلبان حاضر به تمکین از شورای عالی سیاستگذاری نیستند.
او هویت منتشرکنندگان این لیست‌های جعلی را افرادی خارج از دایره اصلاح‌طلبان می‌داند. «چون اگر اصلاح‌طلب بودند می‌دانستند خیلی از افرادی که در فهرست‌ها آمدند رد صلاحیت شدند و بنابراین نمی‌توانند در لیست انتخاباتی حضور داشته باشند».
در حالی‌که اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگو با فرارو از عقبه این لیست‌ها و این‌که به «کجا وصل هستند» ابراز بی‌اطلاعی کرد که چیزی نمی‌دانم و مهم تعهد ما به مصوبه شعسا است که همچنان به آن وفادار هستیم.
اما اعتماد در این باره پای برخی احزاب اصلاح‌طلب را به میان کشید و نوشت برخی احزاب که مخالف تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بودند از فردای همان روز بر طبل لیست ائتلافی میان چند حزب کوبیدند که بارزترین آنها حزب «جمهوریت»، «مردم‌سالاری» و «ندای ایرانیان» بود.
به گزارش اعتماد، روند ائتلاف میان این احزاب بدینجا کشیده شد که طی روزهای گذشته لیست‌هایی با اسامی‌ چهره‌های اصلاح‌طلب در فضای مجازی دست به دست چرخید. لیستی که اشتباهاتش موجب تردید در صحت آن شد.
مهم‌ترین اشتباه این لیست معرفی «محمدرضا خباز»، «فاطمه ذوالقدر»، «محمدعلی وکیلی» و «افشین اعلا» در لیست تهران بود در حالی‌که پی‌گیری‌های «اعتماد» نشان داد این افراد حوزه‌های انتخابیه خود را تغییر داده‌اند؛ فاطمه ذوالقدر از حوزه انتخابیه تهران به میناب یا محمدعلی وکیلی هم از شیراز و افشین علاء نیز از یکی از شهرهای استان مازندران و احتمالاً زادگاهش در انتخابات حضور می‌یابند.
اما اسماعیل گرامی‌مقدم در گفتگو با فرارو انتشار این فهرست‌ها را به نتایج رایزنی‌های گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلبی مربوط دانست که بر مبنای مصوبه شورای عالی سیاستگذاری خودشان می‌خواهند فهرست بدهند. او گفت: این گروه‌ها و احزاب در حال رایزنی‌ وگفتگو برای بستن لیست انتخاباتی هستند اما از حاشیه‌های آن‌ها و نتایج نیم‌بند این گفتگوها لیست‌های متفاوتی در می‌آید. به گفته گرامی‌مقدم در حالی‌که باید منتظر بود تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود تا چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته برخی از احزاب لیست بدهند و ائتلافی دو یا چند حزبی شکل بدهند.
منتشر کنندگان این لیست‌ها هر که باشند اما این لیست‌های جعلی در ایام انتخابات با استفاده انتخاباتی منتشر می‌شوند. آنچه شاید سوءاستفاده انتخاباتی هم باشد. هر چند به گزارش ایرنا چرایی انتشار این لیست‌های انتخاباتی جز سوءاستفاده‌های انتخاباتی می‌تواند دلایل متعددی چون ناآگاهی از شرایط سیاسی کشور و افزایش فشار بر تصمیم‌گیران اصلاح‌طلب داشته باشد. شاید هم قرار است در مقام رقابت، تداعی‌کننده تکرار رأی فهرست امیدی باشد که جامعه طرفدار اصلاحات چندان خاطره خوشی از آن ندارد.
این در صورتی است که واگذاری اختیار به احزاب و استان‌ها از سوی شورای عالی سیاستگذاری که قدمی در راه استفاده از فرصت‌های حداقلی موجود است گویا فضا را برای شایعه، سوءاستفاده و انتشار این لیست‌های جعلی فراهم کرده است.
در حالی‌که بند ۵ و ۶ بیانیه شورای عالی سیاستگذاری در این باره به صراحت آورده بود به دلیل گرفته شدن فرصت حضور از اصلاح‌طلبان در تهران، این شورا از ارائه لیست در این شهر خودداری می‌کند. اما هرگونه تصمیم احزاب عضو را که «امکان رقابت حداقلی در تهران برای آنان باقی مانده است» محترم شمرده و حق قانونی آنها می‌داند که با نام و عنوان خود از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کنند.
در سایر نقاط کشور نیز از شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها تقاضا کرده بود تا متناسب با واقعیات صحنه‌‌های رقابت، «راسا و به صورت اقتضایی نسبت به معرفی نامزدها و کمک به حضور پررنگ مردم در رویداد مهم انتخاباتی پیش رو» تلاش کنند.
هر چند برخی از احزاب اصلاح‌طلب چون جمهوریت، ندای ایرانیان و مردم‌سالاری در راستای همان امکان رقابت حداقلی که شورای عالی سیاستگذاری نیز به آن اشاره کرده بود در صدد ارائه لیست انتخاباتی هستند اما برخی دیگر ارائه این لیست‌های انتخاباتی را به سود این احزاب نمی‌دانند.
جلالی‌زاده در این باره بر این نظر است هیچ حزب اصلاح‌طلبی در تهران رأی نمی‌آورد و احزابی چون ندای ایرانیان ومردم سالاری هم در تهران از جایگاهی برخوردار نیستند که رأی بیاورند. به گفته او شرکت در انتخابات به ضرر این احزاب خواهد بود. چون پایگاه‌شان در میان مردم مشخص می شود بنابراین اگر به صورت مستقل فهرست ندهند به سود آنها است.
هر چند این فعال سیاسی با اشاره به موضع نهایی اصلاح‌طلبان در عدم ارائه یک فهرست واحد افزود:بر مبنای نظر شعسا، اصلاح‌طلبان در شهرهای بزرگ از جمله تهران لیست ندارند. اما ممکن است در برخی از شهرها توافقاتی صورت بگیرد، چهره اصلاح‌طلبی هم داشته باشند و کسی از میان اصلاح‌طلبان محلی، معرفی شود اما اصلاح‌طلبان در سطح ملی یک فهرست خاصی ندارند. چرا که در سرتاسر کشور هر کس شناسنامه اصلاح‌طلبی داشته رد صلاحیت شده و هیچ اصلاح‌طلب شاخصی در کل ایران، تأیید صلاحیت نشده است.
گرامی‌مقدم نیز در اظهاراتی در این باره با تأکید بر تعهد احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب به مصوبه شورای عالی سیاستگذاری گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد و به آن متعهد هستیم مصوبه شورای عالی سیاستگذاری است که نحوه حضور در استان‌ها را به خودشان واگذار کرده است و در تهران نیز تاکنون که به دلیل رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، امکان ارائه لیست وجود نداشته است. اما بر مبنای همین مصوبه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند به نام خود و نه به نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی بدهند. در همین راستا نیز برخی گروه‌ها و احزاب با تعهد به مصوبه شعسا در حال رایزنی و ائتلاف هستند.
بنابراین آنچه تا اینجای قصه ناتمام انتخابات مجلس یازدهم، مشخص شده است شعسا بر خلاف دوره پیشین انتخابات از ارائه یک فهرست انتخاباتی واحد خودداری کرده است و میدان را در اختیار احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب قرار داده است که شعسا دیگر امکانی برای رقابت نمی‌بیند. حالا این احزاب اصلاح‌طلب هستند که باید در فضای بی‌رمق انتخابات مجلس یازدهم ردای رزم بپوشند و آماده بزمی باشند که سور و ساتش را دیگران به خیال پیروزی از پیش مهیا کردند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close