اخبار ایران

عباس تبریزیان و ماجرای کتاب‌سوزی/ شفا دهنده سرطان و پارکینسون یا مقصر وفات هاشمی شاهرودی؟ +تصاویر

روزهای بروجرد- عباس تبریزیان که خود را متخصص طب اسلامی سنتی می‌داند، در فیلمی که از خود منتشر کرده، کتاب طب داخلی هاریسون را آتش می‌زند. این اقدام واکنش‌های مختلفی را در پی داشت و آیین کتاب سوزی به اقدامات عصر جاهلیت تشبیه شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود پیشینه تبریزیان را بررسی کرده است؛ پیشینه‌ای که تا درمان ناکام آیت الله هاشمی شاهرودی را نیز در برمی‌گیرد.

میثم سعادت: روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد فردی به نام آیت الله تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی می‌شناسد، در حال آتش زدن کتاب طب داخلی هاریسون است. این ویدئو واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

برخی از اقدام تبریزیان حمایت کردند و نوشتند «مگر چی شده؟ این همه برخی پزشکان و دارو‌های شیمیایی زندگی و جان مردم را سوزاندند، حالا یک نفر یه کتاب از آنها سوزانده، این همه جار و جنجال دارد؟» با این حال عمده واکنش‌ها در نقد اقدام تبریزیان بود.

رسول جعفریان، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به عصر ایران گفته «متاسفانه این شخص، سال‌هاست با استفاده از باور‌های عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بار‌ها محدثان آن‌ها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آن‌ها همه جای دنیا هستند، نیست.»

منتقدان دیگر اقدام تبریزیان را به رفتارهای دوره جاهلیت تشبیه کردند. ابوالفضل فاتح در مطلبی نوشت: «کتاب پزشکی هاریسون از مقدسات نیست، اما آتش زدن آن عمق جهل و کینه نسبت به علوم جدید را نشان می‌دهد. تاسف آورتر آنکه این آتش سوزی در لباس تبلیغ دین و با سودجویی از اذکار دینی صورت می‌پذیرد. سوزندان کتاب در عصر جدید نمادی از جهل مقدسی است که در جستجوی سلطه بر نظام هنجاری ماست.»

به گزارش رویداد۲۴ فارغ از اقدام عباس تبریزیان، مهمترین سوال کاربران این بود که این فرد که خود پدر طب اسلامی و آیت الله معرفی می‌کند، کیست و چه سابقه‌ای دارد. نخستین بررسی برای پیدا کردن سابقه او، ما را به سایت اینترنتی تبریزیان رساند. البته این هم از تناقض‌های تبریزیان است که اعتقادی به علوم مدرن ندارد اما کار و بار خود را در سایت‌های اینترنتی پیش می‌برد؛ از این جهت بسیار طبیعی‌تر بود که او را در حجره‌ای تاریک در انتهای بازار می‌یافتیم، نه در سایتی اینترنتی!

عباس تبریزیان کتاب سوزی

«به فروشگاه اینترنتی مرکز طب اسلامی حضرت آیت الله تبریزیان خوش آمدید. این مجموعه در نظر دارد جهت ارتقا خدمات رسانی به هموطنان عزیز تمامی گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک موجود در مرکز طب اسلامی را به صورت اینترنتی به فروش برساند. در نظر داشته باشید این فروشگاه اینترنتی فقط جهت سهولت دستیابی هموطنان به دارو‌ها و محصولات بوده و به جهت کسب درآمد نیست و نخواهد بود»

البته قیمت‌گذاری در سایت تبریزیان نشان می‌دهد که اتفاقا این اقدام برای کسب درآمد بوده و سهولت دستیابی هموطنان به دارو‌ها یک حرف نمایشی است.

به گزارش رویداد۲۴ عباس تبریزیان خود را آیت الله می‌خواند و متخصص طب اسلامی. در سایت عجیب او انواع دارو‌ها پیدا می‌شود. نه برای بیماری‌های سنتی که حتی برای «سرطان» و «پارکینسون» و «ام اس» هم دارو وجود دارد؛ دارویی به نام «پیامبر اسلام» که قرار است هر سه بیماری را شفا دهد. البته خیلی لازم نیست سر رشته تخصصی از پزشکی یا مسائل مذهبی داشت تا متوجه شد دارویی که همزمان «سرطان» و «پارکینسون» و «ام اس» را درمان می‌کند، وجود خارجی ندارد. اما متاسفانه در کارزاری که پزشکان حرفه خود را تبدیل به بنگاه کسب درآمد کرده‌اند، چهره‌هایی مثل تبریزیان هم هستند که دوست دارند در سبد آن‌ها هم چیزی از هزینه درمانی مردم قرار بگیرد و با سوار شدن روی باور‌های عامیانه، مردم را سرکیسه کنند.

در سال‌های گذشته، افراد مختلفی بودند که در مواجهه با بیماری‌های دشوار و صعب العلاج، سعی کردند از طب اسلامی استفاده کنند و متاسفانه فرصت درمان پیدا نکردند و جان خود را از دست دادند.

چند وقت قبل سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود: «چهار نفر از علمای بزرگ به نوعی سرطان مبتلا شدند، اما سه نفر از آن‌ها که نوع پیشرفته‌ای از این نوع سرطان داشتند، درمان شدند، اما یکی از آن‌ها که به طب اسلامی روی آورد متاسفانه جان خود را از دست داد.»

در میان افرادی که تلاش کرد بیماری خود را با طب اسلامی درمان کند، آیت الله هاشمی شاهرودی چهره بسیار شناخته‌ شده‌ای بود. احتمالا اشاره سخنگوی بهداشت به مراجع بزرگ، آیت الله هاشمی شاهرودی بوده است؛ چه آنکه فرزند هاشمی شاهرودی نیز این موضوع را تایید کرده است: «یک مقدار دکتر‌های اون طرفی (طب سنتی) متاسفانه رای حاج آقا را زدند. یک مقدار اختلاف بین دکتر‌ها شد و حاج آقا هم مردد شد که حرف این دکتر را گوش کند حرف آن دکتر را گوش کند. کسی هم که مردد می‌شود، دست می‌زند که یک جا را بگیرد دیگر. دکتر‌های سنتی خیلی اصرار می‌کردند که به حرف دکتر‌های جدید گوش نکنید. آن‌ها می‌گفتند قرار است شما را عمل کنند و تیغ بزنند و… حاج آقا هم به دکتر‌های سنتی و اسلامی اعتماد کرد.»

سایت خبری پزشکان در این باره نوشت آیت‌الله شاهرودی از حدود چهار سال قبل از فوت، دچار تومور روده شده بود و به علت درمان با طب سنتی توسط «ع.ت» مدعی طب سنتی به مدت دو سال، این کانسر (سرطان) گسترش و متاستاز (گسترش) پیدا کرده و اواخر عمر کلیه‌اش را از دست داد و دیالیز می‌شد.

سایت خبری پزشکان همچنین نوشت: «علاوه بر آیت‌الله شاهرودی، حداقل ۱۰بیمار دیگر مبتلا به سرطان از جمله چهار خانم مبتلا به سرطان سینه در قم که متاسفانه به «ع.ت» مدعی طب سنتی (که ملبس به لباس روحانیت است) مراجعه کرده بودند و او مانع از مراجعه آن‌ها به پزشکان و شیمی درمانی شده و در نهایت موجب مرگ این افراد شده است.»

عباس تبریزیان: شفا دهنده سرطان و پارکینسون یا مقصر وفات هاشمی شاهرودی؟
احتمال قریب به یقین، «ع.ت» همان عباس تبریزیان است؛ فردی که اصرار دارد خود را آیت الله تبریزیان بنامد. او مشهورترین فردی است که تخصص خود را طب سنتی معرفی می‌کند. وزارت بهداشت در این سال‌ها سعی کرده با خرافات طب سنتی مقابله کند.

سال ۹۶ مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت از گفته بود دو واحد درسی طب سنتی ایران در رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی اضافه شده و راه‌اندازی دوره دستیاری طب سنتی در وزارت بهداشت به تصویب رسیده و در حال حاضر در مرحله تصویب سرفصل‌های آموزشی این رشته هستیم.»

در واقع وزارت بهداشت تلاش دارد از سوءاستفاده در این رشته جلوگیری کند، اما به نظر می‌رسد در زمانه‌ای که اعتماد به حاکمیت و رسانه‌های رسمی به حداقل رسیده است، باید منتظر ظهور تبریزیان و امثال او در کشور باشیم.

صدا و سیما هم البته در شهرت این افراد بی تاثیر نبوده است و افراد مختلف با پرداخت مبالغی به عنوان رپرتاژ، مهمان برنامه‌های مختلف تلویزیون می‌شوند تا مهملات خود را برای مردم بگویند. تبریزیان نیز بار‌ها و بار‌ها در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور یافته بود و درباره طب اسلامی صحبت کرده بود. گرچه بعد از وفات آیت الله شاهرودی، اصولگرایان نیز از او انتقاد می‌کنند.

عباس تبریزیان کتاب سوزی

عباس تبریزیان کتاب سوزی

عباس تبریزیان کتاب سوزی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close