اخبار بروجردویژه ها

سهم ۸۰ درصدی تخریب پوشش گیاهی در وقوع سیل امسال بروجرد

روزهای بروجرد- رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تخریب پوشش گیاهی سهم بیش از ۸۰ درصدی وقوع سیل فروردین ماه امسال داشته است.

به گزارش فارس، امیر ثقلینی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان اظهار کرد: تخریب پوشش گیاهی در بالادست نقش حداکثری در وقوع سیل فروردین‌ماه امسال داشت.

وی عنوان کرد: البته خوشبختانه احداث بیش از ۱۴۰ بند خاکی در شمال و شمال شرق بروجرد موجب کاستن از خسارات سیل در پایین دست شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: البته تعدادی از این بندهای خاکی که بر اساس مبانی اصولی احداث نشده‌اند، در جریان سیلاب خسارت دیدند.

ثقلینی افزود: البته برخی دیگر از این بندهای خاکی پس از وقوع سیل نیازمند مرمت بودند که اقدامات مرمتی برای تعدادی از آن‌ها انجام شده است.

وی از آبخیزداری به عنوان روشی جدید برای مدیریت منابع آب یاد و تاکید کرد: باید با تعریف سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید به منظور تحقق این مهم به دنبال استفاده بهینه از منابع آبی موجود باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: بیابان‌زایی صرفا به معنای ایجاد بیابان نبوده بلکه مناطقی که توان تولید در آنها وجود ندارد، در مسیر بیابان‌زایی حرکت می‌کنند.

ثقلینی خاطرنشان کرد: برخی از مناطق روستایی بروجرد توان تولید خود را از دست داده و اصطلاحاً در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

وی با انتقاد از تخریب گسترده آبخیزهای بالادست در بروجرد ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستا در راستای ارائه آموزش به کشاورزان و توسعه کشت گیاهان دارویی  اقدام کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: البته اقداماتی به منظور افزایش سرانه پوشش گیاهی در اراضی تپه‌ای و شیب‌دار بروجرد در حال انجام بوده و از این طریق به دنبال حفظ و احیای پوشش گیاهی هستیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close