اخبار جهان

فرصتی که ایران از دست داد / جهش ۵۳ درصدی درآمدهای نفتی عراق در سال ۲۰۲۲

روزهای بروجرد– الطاقة سایت تخصصی حوزه انرژی نوشت: درآمدهای حاصل از صادرات نفت عراق در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ جهش قابل توجه ۵۳ درصدی (معادل ۴۰ میلیارد دلار) را تجربه کرد.

 

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: بر اساس داده های مشاهده شده توسط پلت فرم تخصصی انرژی، بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار از بودجه عراق در سال گذشته (۲۰۲۲) حاصل از درآمدهای نفتی بود، در حالی که در سال ۲۰۲۱ این رقم حدود ۷۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق گفت: بر اساس آمار اولیه، مجموع درآمد حاصل از صادرات نفت خام در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار بوده است. وزیر نفت عراق در بیانیه ای میزان صادرات نفت خام را بیش از ۱ میلیارد و ۲۰۹ میلیون بشکه با میانگین صادرات حدود ۳.۳۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

حیان عبدالغنی توضیح داد که صادرات بر اساس مطالعات بازار نفت به شرکت های کشورهای مختلف از جمله چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، یونان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و نیز برخی شرکت های کشورهای عربی، انجام شده است.

بخشی از افزایش درآمد نفتی عراق ناشی از افزایش قیمت نفت خام در پی جنگ روسیه و اوکراین بود. نفت برنت در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰.۴ درصد رشد داشت و قیمت هر بشکه نفت در سطح جهان در ماه مارس افزایش یافت و به ۱۳۹.۱۳ دلار در هر بشکه که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ تا کنون است، رسید و این موضوع نگرانی هایی را در مورد تامین و امنیت انرژی ایجاد کرد.

علیرغم کاهش قیمت نفت در ماه‌های پایانی سال، عراقی ها با حمایت از اقدامات ائتلاف اوپک پلاس تعادل را حفظ کردند. جدیدترین تصمیم اوپک پلاس، کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت از نوامبر ۲۰۲۲ بود که از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد.

شایان ذکر است که درآمد صادرات نفت عراق در ماه دسامبر حدود ۶۵۲ میلیون دلار در مقایسه با نوامبر کاهش یافته است. عراق در نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۷.۶۰۶ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close