اخبار جهان

ناو‌های جنگی در صحرا؛ نگرانی جدید پنتاگون

روزهای بروجرد- پایگاه خبری “آسیاتایمز” در گزارشی به تحرکات نظامی مرموز چین در مناطق صحرایی استان سین کیانگ این کشور و شبیه سازی چندین نمونه از ماکت‌های ناو‌های هواپیمابر آمریکایی در ابعاد واقعی و انجام حملات علیه این ماکت‌ها پرداخته و به طور خاص به طرح این گمانه‌زنی پرداخته که چینی‌ها احتمالا در حال تقویتِ توان نظامی خود با هدف به اوج رساندن آمادگیشان جهت مقابله نظامی با آمریکا در مورد مساله تایوان هستند.

آسیاتایمز به طور ویژه به این مساله اشاره کرده که جدیتِ چین در برگزاری مانور‌های نظامی از این نوع، به وضوح حاکی از این است که چینی‌ها در پیشبرد دستورکار نظامی خود در منطقه شرق آسیا، به ضررِ آمریکا و متحدان این کشور، کاملا جدیت دارند.

آسیاتایمز در این رابطه می‌نویسد: «جدیدا تصاویر ماهواره‌ای از بیابان‌های شمال غرب چین در استان سین‌کیانگ این کشور منتشر شده که نشان دهنده ماکت ناو‌های جنگی است که شباهت زیادی به ناو‌های آمریکایی دارند و اینطور به نظر می‌رسد که بیابان مذکور شبیه به یک میدان تیراندازی و هدف گیری است که نمونه آن مشاهده نشده است.

انتشار و عمومی شدنِ این عکس ها، عملا زنگ هشدار را برای پنتاگون به صدا در آورده است. مقام‌های آمریکایی با مشاهده این نوع از رویه‌های چین تا حد زیادی مطمئن می‌شوند که چین حاضر است برای به دست گرفتن کنترل تایوان، جنگی فراگیر را در منطقه آغاز کند (چین سال هاست که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. آمرکیا قویا از تایوان در برابر چین حفاظت می‌کند).

به گزارش فرارو، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که اخیرا “شرکت پیکسار” آن‌ها را منتشر کرده، اینطور نشان داده می‌شود که چینی ها، ماکت‌های ناو‌های آمریکایی را در محدوده‌ای که به نظر می‌رسد یک محوطه هدف گیریِ نظامی است، بازسازی کرده اند و از آن‌ها در چهارچوب تمرینات نظامی استفاده می‌کنند.

این اقدام چین در بحبوحه آماده سازی‌های گسترده نظامی این کشور و توسعه: موشک‌های هسته‌ای آن، جت‌های جنگنده، تانک‌ها و موشک‌های جدید و همچنین گسترش نیرو‌های مسلح چین انجام شده است. مساله‌ای که حاکی از اراده دولت چین در تقویت موضع منطقه‌ای و بین المللی این کشور دارد.

پکن و واشنگتن در شرایط کنونی تنش‌های گسترده‌ای را در مساله تایوان تجربه می‌کنند. جدای از این‌ها دو طرف در حوزه مناقشات مرتبط با دریای چین جنوبی و ادعا‌های ارضی چین در مورد این منطقه نیز با یکدیگر چالش‌های فراوانی را تجربه می‌کنند.

در این راستا، “انیسیتو نیروی دریایی آمریکایی” در وب سایت خود اعلام کرده که اقدام اخیر چین در ساخت ماکتِ ناو‌های آمریکایی و انجام تمرینات نظامی در رابطه با آن ها، بخشی از راهبرد جدید ارتش آزادیبخش چین در قبال آمریکا و مقابله با این کشور است.

“شرکت تکنولوژی پیکسار” که اقدام به گرفتن عکس‌های مذکور کرده، محل آزمایش‌های نظامی چین را “بیابان تکله‌مکان” در استان سین کیانگ این کشور معرفی کرده است. در جریان تمرینات نظامی ارتش چین در منطقه مذکور: ماکت‌های یک ناو هواپیمابرِ ثابت، دو ناوشکن ثابت، و یک ناو هواپیمابر متصل به ریل (که جهت انجام تمرین برای هدف قرار دادن اهداف متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد) مشاهده شده است. ظاهرا چین در جریان رزمایش نظامی مذکور، طیف متنوعی از موشک‌هایی که قادر به هدف قرار دادن ناو‌های آمریکایی هستند را آزمایش کرده است.

این اطلاعات در شرایطی منتشر شده اند که در ماه‌های اخیر شاهدِ تشدید تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان نیز بوده ایم. دولت چین تاکنون بار‌ها تاکید کرده که اگر تایوان بخواهد به صورت یکجانبه اعلام استقلال کند، چین در انجام حمله نظامی علیه آن هیچ تردیدی به خو راه نمی‌دهد.

نیروی دریای چین بزرگترین نیروی دریایی بر روی کره زمین است. وزارت دفاع آمریکا به طور خاص به این مساله اشاره کرده که نیروی دریایی چین مجموعا ۳۵۵ شناور دریایی و زیردریایی نظامی را در اختیار دارد. چینی‌ها در سال‌های اخیر به طور خاص بر آزمایش‌های نظامی خود با هدفِ بالا بردن دقت موشک هایشان در هدف قرار‌دادنِ اهداف نظامی از دریا و همچنین بهبود عملکرد زیردریایی هایشان افزوده اند. درست به همین دلیل است که وزارت دفاع آمریکا انتظار دارد که نیروی دریای ارتش آزادیبخش چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی، بیش از ۴۶۰ کشتی و زیردریایی را در اختیار داشته باشد. جدای از اینکه چین بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد، این کشور همچنین دارای بزرگترین ارتش دائمی جهان و همچنین سومین نیوری هوایی قدرتمند جهانی نیز است. تمامی این آمارها، جدای از قابلیت‌های هسته‌ای چین هستند.

ژنرال “مارک میلی” رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است: “ما اکنون بواسطه رویه‌های چین، شاهد یکی از بزرگترین تغییرات ژئواستراتژیک جهانی هستیم که جهان تاکنون آن را تجربه کرده است. اکنون چین توانایی‌های گسترده‌ای در عرصه‌های فضایی، سایبری، زمینی، دریایی، هوایی و زیردریایی دارد و همگی آن‌ها به وضوح آمریکا و منافع ملی این کشور را از نقطه نظر منطقه‌ای و بین المللی به چالش می‌کشند. از این رو، ما اکنون با کشوری مواجهیم که به نحو خارق العاده‌ای در حال قدرتمند شدن است و می‌خواهد نظم بین المللی را در راستای منافع خود تغییر دهد. این مساله بدون تردید چالشی جدی در سال‌های پیش رو خواهد بود. در ۱۰ الی ۲۰ سال آینده، آمریکا با مشکلات و چالش‌های زیادی از جانب چین رو به رو خواهد بود”.

در‌ای راستا اخیرا “وانگ وِنبین” سخمنگوی وزارت خارجه چین در موضع گیری گفته است که هیچ اطلاعی در مورد عکس‌هایی که شرکت پیکسار از تمرین‌های نظامی چین در منطقه سین کیانگ گرفته، ندارد. وی گفت: “من از آن چیزی که شما در مورد آن صحبت می‌کنید، هیچ اطلاعی ندارم”.

با این همه، بسیاری از شواهد و مدارک حاکی از این هستند که منطقه‌ای که چین در آن دست به انجام مانور نظامی خود زده، ماه هاست که جهت اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا، برخی گمانه زنی‌ها حاکی از این هستند که به احتمال زیاد، چینی‌ها این میدان رزمایش را برای نخستین بار در فاصله ماه‌های مارس تا آپریل سال ۲۰۱۹ ساخته اند. این سایت چندین بار هدف بازسازی قرا گرفته و در نهایت نیز در دسامبر سال ۲۰۱۹ برچیده شده است. در ادامه، این سایت نظامی بار دیگر در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به مدار کار بازگشته و تا ماه اکتبر نیز تا حد زیادی تجیهز شده است».

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close