اخبار جهان

یک هندی، نخست وزیر انگلیس شد

روزهای بروجرد– “ریشی سوناک” شهروند هندی تبار، نخست وزیری بریتانیا شد.
به گزارش عصرایران، ریشی سوناک ۴۲ ساله شهروند بریتانیایی هندی تبار، تایید ۱۰۰ نفر از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان را کسب کرده است. این حداقل تعداد لازم برای ورود به رقابت کسب رهبری حزب است.
به دنبال استعفای لیز تراس از نخست وزیری بریتانیا و رهبری حزب محافظه کار (حزب حاکم)، رقابت برای تعیین جانشین او آغاز شد. سه گزینه مطرح شدند: بوریس جانسون نخست وزیر اسبق، ریشی سوناک وزیر خزانه داری اسبق و خانم “بینی موردنت” رئیس فراکسیون حزب محافظه کار در پارلمان.
با انصراف جانسون و موردنت، ریشی سوناک به آسانی به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید معرفی شد.
فرد پیروز برای کسب رهبری حزب محافظه کار، به طور خودکار به عنوان نخست وزیر آینده بریتانیا کار خود را آغاز می کند.
“ریشی سوناک” در دولت بوریس جانسون، وزیر خزانه داری بود اما در اعتراض علیه نخست وزیر، استعفا کرده بود.
سوناک در توییتر نوشت: پادشاهی متحده {بریتانیا} کشور بزرگی است اما با بحران اقتصادی عمیق روبه رو هستیم. به همین دلیل، کاندیدا می شوم تا رهبر حزب محافظه کاران و نخست وزیر آینده تان باشم. می خواهم اقتصادمان را اصلاح کنم؛ حزب مان را یکپارچه کنم و به کشورمان کمک کنم.
وی افزود:” در همه سطوح دولت که رهبری آن را برعهده خواهم داشت پاکدستی، فعالیت حرفه ای و بازخواست وجود خواهد داشت و هر روز برای اجرای ماموریت کار خواهم کرد”.
“ریشی سوناک” دو ماه قبل و به هنگام انتخاب نخست وزیر قبلی، ( جانشین جانسون)، به مرحله نهایی رقابت رهبری حزب محافظه کار راه یافت اما در نهایت، از “لیز تراس” شکست خورد. لیز تراس پیروز و نخست وزیر شد اما ۴۵ روز بیشتر دوام نیاورد و بعد از شکست برنامه اقتصادی اش، عذرخواهی و استعفا کرد.
الجزیره نوشت: نخست وزیر آینده بریتانیا، دولت غرق در بحران خطرناکی را تحویل می گیرد. هزینه های زندگی افزایش یافته؛ تورم برای نخستین بار بعد از ۴۰ سال دو رقمی شد و به عدد ۱۰ درصد رسید. بازارها پرتنش هستند. همزمان حزب محافظه کار نیز چند پاره شده و رهبر بعدی باید حزب را دوباره یکپارچه سازد. این در حالی است که تنها دو سال تا انتخابات پارلمانی بعدی زمان وجود دارد.
 در مقابل، “کر استارمر” رهبر حزب کارگر (مخالف) خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد. نظرسنجی‌ها نشان می دهد حزب کارگر (مخالف) در بالاترین سطح از اقبال عمومی است.
از ۱۲ سال قبل تاکنون حزب محافظه کار در بریتانیا قدرت را در دست دارد. نخست وزیر بعدی پنجمین نخست وزیر از سال ۲۰۱۶ تاکنون است.
ریشی سوناک
ریشی سوناک متولد شهر “ساوت‌همپتون” انگلیس از پدر و ماری هندوپنجابی است که به بریتانیا مهاجرت کرده بودند. او در خانواده ای متوسط به دنیا آمد پدرش، پزشک و مادرش در داروخانه فعالیت می کرد.
او در مدرسه خصوصی و گران وینچستر انگلیس تحصیل کرد که معروف است دانش آموزانش وارد دانشگاه های اکسفورد و کمبریج می شوند.
وی می گوید در نوجوانی وقتی به همراه برادر و خواهرش به رستوران فست فود رفته بود برای اولین بار کلمه ” پاکی” را از یکی از میزهای کنار خود شنید . پاکی کلمه اختصاری پاکستانی است و معمولا نژادپرستان در بریتانیا برای همه پاکستانی ها و هندی ها و اهالی خاورمیانه استفاده می شود. این کلمه امروزه ممنوع و نژادپرستانه به شمار می رود.
سوناک فلسفه و علوم سیاسی و اقتصاد را در دانشگاه اکسفورد خواند و سپس تحصیلات خود را در رشته مدیریت اقتصادی در دانشگاه استنفورد امریکا ادامه داد.
سوناک بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به بانک “گلدمن ساکس” پیوست و فعالیت های اقتصادی را از سنین جوانی آغاز کرد.
ریشی سوناک از سال ۲۰۱۵ تاکنون نماینده پارلمان بریتانیا از منطقه “یورک‌شر شمالی” انگلیس است.
لوفیگارو می نویسد سوناک همیشه با افتخار از اصالت هندی خود یاد می کند. او قبلا گفته بود: من بریتانیایی هستم. بریتانیا خانه من و میهن من است اما میراث من هندی است و همسرم هندی و من هندی ام.
او به عنوان فرد محافظه کاری شناخته می شود. وقتی جوان بود اخر هفته ها به بار نمی رفت و به ندرت دیده شده نوشیدنی های الکلی می نوشد اما عاشق کوکاکولاست. هیچ وقت گوشت گاو نخورده و پایبند آیین های هندو است.
بعد از ازدواج با “اکشاتا مورثی” دختر یکی از بزرگترین و ثروتمندترین فعالان فناوری اطلاعات در هندوستان، ثروت زیادی کسب کرد. هم اکنون ثروتمندترین عضو مجلس عمومی (پارلمان) است. برآورد می شود ثروت او به ۲۰۰ میلیون پوند برسد. ثروت همسرش هم به رقمی نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار است. این در حالی است که ثروت ملکه سابق بریتانیا (ملکه الیزابت) به گفته روزنامه ساندی تایمز، ۴۴۱ میلیون دلار است.
سوناک قبل از این با رسوایی عدم پرداخت مالیات از سوی همسرش روبه رو شد. همسر سوناک برای سال ها در بریتانیا به عنوان فرد غیرمقیم زندگی می کرد و به همین دلیل بابت ثروت خود مالیات نمی داد اما در چند سال اخیر بعد از تغییر وضعیت خود به مقیم، پرداخت مالیات را آغاز کرد. او توانست از این ماجرا جان سالم به در ببرد. 
سوناک یکی از حامیان و رهبران برنامه حمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است.
 سوناک در دوره کرونا، وزیر خزانه داری بود و اقتصاد بریتانیا را مدیریت کرد. او بودجه اضطراری به ارزش ۳۳۰ میلیارد پوندی را برای حمایت از شرکت ها و کارکنان آسیب دیده از کرونا ارائه و این بودجه و کمک ها را چند مرتبه تمدید کرد. همچنین طرح “Eat out, Help out” را برای حمایت از مالکان رستوران ها و کافه های خسارت دیده از قرنطینه کرونا مطرح کرد. این فعالیت ها باعث افزایش محبوبیت مردمی وی شد.
با این که وی خود مهاجر زاده است اما از حامیان طرح اعزام شماری از پناهجویان در بریتانیا به کشور آفریقایی رواندا به شمار می رود. نکته اینکه اگر این طرح ۴۰ سال قبل اجرا می شد پدر و مادر سوناک هم نمی توانستند در بریتانیا اقامت کنند و باید به رواندا تبعید می شدند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close