اخبار جهان

کره‌شمالی چگونه مردمش را کنترل می‌کند؟ /۱۰ نکته درباره سانسور وحشتناک در کره شمالی

روزهای بروجرد- گزارش تازه‌ای از سوی کمیته‌ای موسوم به حقوق بشر در کره شمالی جزئیاتی را درباره استفاده حکومت آن کشور تحت رهبری “کیم جونگ اون” از فناوری برای جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات نشان می‌دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه “بیزینس اینسایدر” با برشمردن نکات مهم این گزارش ده راهی که حکومت کره شمالی از طریق آن مردم ان کشور را جدای از جهان نگه داشته و مانع از رسیدن اطلاعات به آنان می‌شود را بر شمرده است:

۱-کره‌شمالی کنترل شدیدی بر اینترنت اعمال می‌کند

اینترنت به طور کامل در کره‌شمالی قطع شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که هکر‌های دولتی در داخل آن کشور فعال هستند. با این حال، شهروندان عادی امکان دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را ندارند. همه چیز از سوی نهاد‌های امنیتی در کره‌شمالی کنترل می‌شود. کار نظارت بر فضای مجازی در نهادی موسوم به اداره ۲۷ صورت می‌گیرد.

۲-کره‌شمالی گوشی‌های اندروید چینی ارزان‌قیمت وارد می‌کند و نرم‌افزار آن به گونه‌ای اصلاح شده که امکان جاسوسی از کاربران وجود دارد

شهروندان کره شمالی می‌توانند گوشی‌های تلفن هوشمند خریداری کنند. این گوشی‌ها ساخت چین هستند با این حال، تحت نام و عنوان برندی در کره شمالی عرضه می‌شوند. در ظاهر شبیه گوشی‌های ارزان قیمت اندروید هستند با این حال، پیش از فروش، نرم‌افزار‌های جاسوسی بر روی آن از سوی حکومت نصب شده است.

در مورد رایانه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. در مرکزی تحت عنوان “ستاره سرخ” ماموران کره شمالی فعالیت‌های رایانه‌ای کاربران را رصد می‌کنند.

۳-نرم‌افزار‌های جاسوسی می‌توانند سایت‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند را رصد کنند

بر روی گوشی‌های فروخته‌شده برنامه پشتیبانی به نام “پرچم سرخ” نصب شده است که می‌توانند از کاربران جاسوسی کند و هر کاری که آنان با گوشی‌شان انجام می‌دهند را گزارش کند و از صفحات باز شده نیز اسکرین‌شات تهیه کند. این اسکرین‌شات‌ها به مرکزی تحت عنوان مرکز ردیابی انتقال داده می‌شوند. اگرچه حکومت کره شمالی آنقدر نیرو ندارد که بخواهند تمام اسکرین‌شات‌ها را کنترل کنند با این حال، تهیه این اسکرین‌شات‌ها خود عاملی برای خودسانسوری کاربران است.

۱۰ راهی که حکومت کره شمالی از طریق فناوری شهروندان آن کشور را جدای از جهان نگه داشته است

۴-اگر رسانه‌ای خارجی را از طریق یک دستگاه و وسیله در کره شمالی باز کنید حکومت از آن مطلع خواهد شد

بنابر این گزارش، مهندسان کره‌شمالی نرم‌افزار علامت‌گذاری‌ای را ایجاد کرده‌اند که اساسا هر فایل رسانه‌ای که در دستگاهی باز شود تگ کرده و مورد رصد قرار می‌دهد؛ چه آن دستگاه رایانه باشد چه گوشی تلفن همراه. در نتیحه، اگر فردی فیلمی خارجی را در دستگاه خود تماشا می‌کند این فایل تگ شده و ردیابی می‌شود.

۵-شبکه ارتباط تلفن همراه کره شمالی جدای از جهان است و شهروندان کره شمالی نمی‌توانند با افراد خارج از آن کشور تماس تلفنی داشته باشند

کره‌شمالی دارای شبکه ارتباطی تلفن همراه است و شرکت مصری اوراسکام سرمایه‌گذاری مشترکی را با دولت کره‌شمالی در آن شبکه انجام داده است. این شبکه به دو بخش تقسیم شده است، بدان معنا که گردشگران در کره شمالی و شهروندان خارجی می‌توانند تماس بگیرند و پیامک‌ها را در داخل آن کشور بفرستند. شهروندان کره‌ای در کره شمالی شماره تلفن‌هایی با پیش شماره ۱۹۱-۲۶۰ دارند در حالی که پیش‌شماره خارجی‌ها در آن کشور ۱۹۱-۲۵۰ است. حکومت کره شمالی سیم‌کارت گردشگران را پس از پایان سفر آنان غیرفعال می‌کند تا خطر احتمال دسترسی شهروندان عادی کره شمالی به این سیم‌کارت‌ها خنثی شود.

۶-حکم مجازات تماشای فیلم‌های مستهجن در کره شمالی مرگ است

تعدادی از شهروندان کره شمالی که از آن کشور به چین، کره جنوبی یا ژاپن فرار کرده بودند گزارش داده‌اند که حکومت آن کشور هر کسی که مطالب و برنامه‌های خارجی را از جمله فیلم‌های مستهجن و یا مستند‌هایی درباره انتقاد از خاندان کیم را تماشا کند به قتل خواهد رسید. عفو بین الملل پیشتر گزارش داده بود مردی که به همراه همسرش فیلم‌های مستهجن تماشا کرده بود اعدام شد و اعدام آنان با فراخوانی از سوی حکومت توسط تمام اعضای شهر به طور علنی تماشا شد.

۷-فیلم‌های مستهجن به داخل کره شمالی قاچاق می‌شوند و قیمت هر فیلم به میزان گران قیمت ۵۰۰ دلار است

قاچاق غیرقانونی فیلم‌ها از چین صورت می‌گیرد. قیمت بالا ۵۰۰ دلاری برای فیلم نشان دهنده تقاضای زیاد و وجود شدید پدیده قاچاق در سرتاسر کره شمالی است.

۸-تمام رادیو‌های فروخته شده در کره شمالی ثابت شده بر روی فرکانس‌های دولتی هستند

دستگاه‌های رادیویی فروخته شده در کره شمالی تنها بر روی فرکانس‌های تایید شده توسط دولت هستند. گوش دادن به شبکه‌های رادیویی خارجی یا تماشای شبکه‌های تلویزیونی خارجی غیرقانونی است. دولت به طور مرتب نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیز “خرابکارانه”‌ای به گوش کره‌ای نخواهد رسید. بسیاری از اهالی کره شمالی، اما رادیو یا تلویزیون دومی دارند که می‌توانند از طریق آن برنامه‌های خارجی را دریافت کنند و آن را پنهان کرده و دستگاه رسمی خود را در دوره‌های بازرسی به بازرسان دولتی نشان می‌دهند.

کره‌شمالی بر روی فرکانس‌های رادیویی خارحی پارازیت می‌اندازد. این کار با استفاده از شیوه انتقال صدا با صدای بلند و اخلال در پخش برنامه‌های رادیویی به طور خاص رادیو‌های کره جنوبی صورت می‌گیرد.

۹- شبکه وای فای باز در کره شمالی ممنوع است

حکومت کره شمالی برای اطمینان‌خاطر از این که شهروندان آن کشور به طور اتفاقی نمی‌توانند به اینترنت خارجی یا هر نوع اینترنتی دسترسی پیدا کنند، وای فای را قطع کرده است. پیش از آن سفارتخانه‌های خارجی در پیونگ یانگ شبکه وای فای باز داشتند که شهروندان کره‌ای به طور پنهانی به همراه تلفن‌های هوشمندشان نزدیکی سفارتخانه‌ها قرار می‌گرفتند تا از اینترنت استفاده کنند. با این حال، کره شمالی آن دسترسی را قطع کرده است. در نهایت، کره شمالی شبکه عمومی Mirae یا “کره برای آینده” را معرفی کرد که کاربران تنها دسترسی به اینترنت کره شمالی و نه اینترنت جهانی را دارند.

۱۰-اعمال کنترل حکومت کره شمالی بر روی تلویزیون‌ها

در کره شمالی رسیور‌هایی از سوی دولت عرضه شده‌اند که ارزان قیمت بوده و در چین ساخته می‌شوند و سپس در داخل کره شمالی با برند داخلی به فروش می‌رسند. نام این دستگاه رسیور Manbang است و می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات مورد تایید دولت را دریافت کند با این حال، امکام دسترسی به خدمات خارجی را ندارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close