اخبار ایران

روحانی: اشتباه سقوط هواپیما در فضای تامین امنیت رخ داد/با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد

روزهای بروجرد- رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهادت سردار سپهبد سلیمانی، از دست رفتن جان شماری از هم وطنان در کرمان و در حادثه هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده است، گفت: این حوادث برای همه ما بسیار تلخ بود، اما در عین حال باید از آن‌ها درس عبرت گرفته و از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، فرصتی به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: سردار عزیز ما از دست ما رفت و ما از امروز و بعد از سوگواری به حقی که برای او داشتیم، باید به فکر حفظ میراث سردار سلیمانی باشیم.

در ادامه گزیده سخنان رئیس‌جمهور را می‌خوانید:
  • {با تاکید بر اینکه “سردار سلیمانی مرزبان ایران بود، اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد”}: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است.
  • می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و سلیقه‌های مختلف حاکم است و باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است و این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد.
  • جان هر فرد ایرانی، جان همه ماست. همانطور که قرآن به ما آموخته، از دست رفتن یک نفر بی‌گناه به منزله از دست رفتن انسانیت است و علت اینکه این حوادث دل مردم ما را به درد آورد به خاطر این بود که این عروج‌ها، بسیار مظلومانه بود.
  • هم شهادت شهید سلیمانی، مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود و هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود. این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بیقرار کرده است.
  • می‌دانستیم آمریکا بسیار جنایتکار است، اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری میهمان آن کشور را که یکی از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار بدهد.
  • این سبک و سیاق شاید برای ما غیرمنتظره بود و شهید سلیمانی را مظلومانه به شهادت رساندند. البته شهید سلیمانی همیشه نماد شهامت، شجاعت و شهادت بود و معلوم بود مسیر و راه شهادت را انتخاب کرده است، اما شهادت او از مسیر شهامت و شجاعت و ایستادگی‌اش عبور کرد.
  • از دست رفتن عزیزان ما در کرمان هم غیرمنتظره بود کسی فکر نمی‌کرد در تشییع جنازه یک یار و عزیز، عزیزانی که در غم آن عزیز آمدند به این زودی به آن عزیز ملحق شوند و به جای اینکه دفن او را شاهد باشند، خود او را در آسمان‌ها ببینند و زیارت کنند.
  • اینکه یک هواپیمایی حامل مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصاً ایرانیان عزیز ما به اشتباه هدف یک موشک قرار بگیرد، این هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم یک چنین اشتباهی رخ دهد.
  • البته آن‌هایی که اشتباه کردند، همان کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند.
  • در برابر این حوادث که حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان هم در این روز‌های اخیر به آن اضافه شده است، ملت ما آماده است با قامتی استوار بایستد و جبران کند.
  • شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی این جبران انجام شد و نیرو‌های مسلح و سپاه پاسداران با موشک‌هایی که به عین الاسد زد، نشان داد که ما در برابر آمریکا، کوتاه نمی‌آییم و اگر آن‌ها جنایتی کردند حتماً پاسخ را دریافت می‌کنند.
  • همانطور که پارلمان عراق این تلاش را کرد و ملت‌های منطقه این نظر را دارند که این هدف ممکن است کوتاه‌مدت نباشد، اما باید آن را دنبال کنیم.

    {با بیان اینکه باید حتماً موضوع از دست رفتن جان عزیزانمان در کرمان را دنبال کنیم}: حتماً باید روشن شود؛ درست است که جمعیت بی‌تاب بوده و جمعیت فوق‌العاده بوده، اما در همه این احوال می‌بایست در آن شرایط مراقبت می‌کردیم؛ آن‌هایی که مسئول آن جامعه و اجتماع مردم بودند باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.

  • {با اشاره به اینکه موضوع سقوط هواپیما یک داغ بزرگ برای همه بود و کل دولت، ملت و نیرو‌های مسلح عزادار شدند}: به یک معنا ما هم، ولی دم آن‌ها هستیم گر چه خانواده آن‌ها هم، ولی دم آن‌ها هستند و نباید این مسأله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم.
  • جبران اول و قدم اول این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود؛ درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود؛ اینکه تسلیت زبانی می‌گوییم که در غم شما شریک هستیم، این‌ها خوب است، اما غم مردم وقتی رفع می‌شود که بدانند احساس مسئولیت می‌کنیم و درباره آنچه اتفاق افتاده با صداقت با مردم حرف می‌زنیم و این داغ مردم را کم و آن‌ها را آرام می‌کند.
  • غیر از اقدامات اولیه نظیر اینکه باید اجساد شناسایی و دفن شوند و اینکه کجا و با چه احترامی دفن شوند، که همه جای خود را دارد، اولین جبرانی که باید در موضوع سقوط هواپیما صورت بگیرد اینست که قوه قضائیه، نیرو‌های مسلح و دولت همه با هم مشارکت کنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یک اقدام قضایی اقناع کننده برای افکار عمومی و دنیا را به انجام برسانند.
  • قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد؛ نه اینکه تکرار نشود، قابل تکرار نباشد؛ باید آنقدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد که این حادثه قابل تکرار نباشد. این همه کار شده، اما این خطای غیرقابل قبول و بسیار تأسف‌بار و غم‌بار ایجاد شده است؛ جبرانش این است کاری شود که مردم و دنیا مطمئن شوند که این حادثه دیگر در ایران قابل تکرار نیست.
  •  نیرو‌های مسلح کشور در این حادثه قدم اول را خوب برداشتند، تحقیق و بررسی کرده و اعلام کردند؛ قدم‌های بعدی را هم باید بردارند، قدم‌های بعدی باید به نظارت و هماهنگی بیشتر منجر شود؛ قطعا قدم بعدی تضعیف نیرو‌های مسلح کشور نیست.
  • جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم. ما نیرو‌های مسلح همچون سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را نیاز داشتیم، داریم و خواهیم داشت.
  • حالا ممکن است گاهی اشتباهی در این‌ها رخ دهد، در این مورد هم اشتباه بسیار بزرگی رخ داده است، اما قدم جبرانی به این نیست، نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود و تضعیف نادرست است.
  • راه و قدم درست این است که با هماهنگی بیشتر خود نیرو‌های مسلح ما به گونه‌ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.
  • در موضوع شهادت شهید سلیمانی، خشم مردم به اوج رسید و در داستان هواپیما، داغ و حسرت مردم به اوج رسید که این همه جوان، عزیز، دانشمند، نخبه و عزیزانی در این حادثه از دست رفتند.
  • آنچه باید در نهایت در همه این حوادث آنی برای ما به دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.
  • نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاصی ربط دارد و نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد، مسایل را جناحی و حزبی نکنیم. این‌ها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متأسف هستیم، همه عزیزان و فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه با هم هستیم.
  • البته مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولین با آن‌ها با خلوص، صداقت و امانت سخن می‌گویند و اگر جایی نقصی دارد آن نقص باید برطرف شود. اگر در بیان و اظهار مسایل و یا در میان گذاشتن مسایل با مردم، تأخیر داریم یا لحن ما مناسب نیست، باید قبول و جبران کنیم.
  • از نیرو‌های مسلح و ستاد کل خواهش می‌کنم بیایند برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شده، چه مسایل و جلساتی و کارشناسی‌هایی بوده است تا مردم بفهمند که چیزی را نمی‌خواستند از آن‌ها پنهان کنند.
  • این را به شما بگویم. هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه در روت پرواز هدف قرار بگیرد. در ذهن آدم نمی‌آید و به عنوان کسی که در زمان جنگ ۷ سال مسئول پدافندی بودم می‌گویم که در زمان جنگ چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران همچون اشتباهی رخ نداده است.
  • ما چنین چیزی نداریم که بغل فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کشور در روت هوایی هواپیمایی زده شود و اصلاً باور نمی‌شود. خیلی‌ها در جامعه و مسئولین ما شوکه بودند و تصورش هم سخت است. در عین حال اگر تأخیر شده برای تأخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالا لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close