اخبار ایران

جزئیات حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی شهر پرند/ رده سنی جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی: ۳۶ درصد دهه شصتی، ۲۰ درصد دهه هفتادی و ۱۲ درصد دهه هشتادی

روزهای بروجرد- حوالی ساعت شش روز چهارشنبه بود که یک دستگاه هواپیمای ۷۳۷ تنها شش دقیقه بعد از بلندشدن از باند فرودگاه امام خمینی(ره) با ۱۷۶ خدمه و مسافر در محدوده شاهد شهر سقوط کرد.

 

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با تایید این خبر گفت: ۲۲ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس از سوی اورژانس به محل سقوط این هواپیما اعزام شده‌ است. مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد  ونجات هلال احمر نیز اعلام کرد که ۶۰ تیم عملیاتی و دو بالگرد هم  از سوی سازمان امداد و نجات به محل اعزام شده‌است.

دقایقی بعد با انتشار نخستین فیلم‌ها و تصاویر از محل حادثه مشخص شد که عمق حادثه بسیار بالا بوده است، به طوریکه مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ایسنا گفت:‌ بر اساس شواهد، احتمالی برای زنده بودن سرنشینان هواپیما وجود ندارد.

 رییس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا به محل سقوط هواپیمای اوکراینی در جنوب تهران اعزام و اقدام به تامین امنیت محل کردند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در همین راستا رئیس اورژانس کشور نیز از جانباختن تمام سرنشینان هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت که اجساد غالبا قطعه قطعه هستند و همکاران فوریت‌های پزشکی در حال کمک‌ کردن برای جمع آوری اجساد هستند تا برای شناسایی به پزشکی قانونی منتقل شوند.

شدت حادثه شناسایی جانباختگان را نیز غیر ممکن کرده است؛ به طوریکه دکتر صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران به ایسنا گفت:‌ با توجه به وضعیت سقوط امکان شناسایی مسافران و خدمه پرواز بسیار سخت است. اجساد تقریبا متلاشی شده‌اند و باتوجه به وضعیت سقوط ، امکان شناسایی مسافران و خدمه پرواز که گفته می‌شود ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز هستند بسیار سخت است.

هواپیما

ساعاتی پس از سقوط هواپیما وضعیت ترافیکی در محل سانحه نیز پرحجم شد. به طوریکه سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به ایسنا گفت:‌ ترافیک محدوده صباباتری صباشهر نیمه سنگین است  که این ترافیک به علت ازدحام جمعیت ایجاد شده است. همزمان با رحمانی مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد  ونجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت‌وگو با ایسنا از مردم خواست که از تجمع در اطراف محل سانحه پرهیز کنند تا امکان تردد خودروهای امدادی سلب نشود.

 رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز حدود دو ساعت بعد از سقوط هواپیما تعداد مسافران هواپیما را اعلام کرد و به ایسنا گفت:‌بر اساس گزارش دقیق اولیه سانحه سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه سوار این هواپیما شده بودند.

 سرهنگ سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران نیز از تامین امنیت محل و آماده‌باش پلیس در محل خبر داد و به ایسنا گفت: دقایقی پس ازسقوط هواپیمای مسافربری در محدوده پرندک تهران، چندین تیم از ماموران انتظامی به محل حادثه اعزام شده و نسبت به تامین امنیت منطقه اقدام کردند. در حال حاضر ماموران در آماده‌باش هستند. شدت حریق به حدی بوده است که امکان عملیات امداد و نجات در دقایق اولیه وجود نداشته است.

 شدت این حادثه اما به حدی بوده که تیم‌هایی از آتش‌نشانی تهران به محل حادثه اعزام شدند. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دراین‌باره به ایسنا گفت:  سه تیم حریق و سه تیم نجات به محل سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام شده است.

رئیس مرکز اورژانس تهران: شناسایی اجساد بسیار سخت است

پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران در این باره اظهار کرد: عملیات لازم در حال انجام است، اجساد تقریبا متلاشی شده‌اند و باتوجه به وضعیت سقوط ، امکان شناسایی مسافران و خدمه پرواز که گفته می‌شود ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز هستند بسیار سخت است.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی در حال جمع‌آوری اجساد از حدود دو هکتار زمین هستند تا آن‌ها را برای شناسایی به پزشکی قانونی تحویل دهند.

هواپیما اوکرابنی

انتقال اجساد جانباختگان سقوط هواپیما به پزشکی قانونی

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در این باره اظهار کرد: صبح امروز متاسفانه مطلع شدیم یک فروند هواپیما متعلق به هواپیمایی اوکراین در منطقه شاهد شهریار سقوط کرده است. بلافاصله تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.

گفته می‌شود که این هواپیما ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه تمام سرنشینان جان خود را از دست دادند. اجساد غالبا قطعه قطعه هستند و همکاران فوریت‌های پزشکی در حال کمک‌ کردن برای جمع آوری اجساد هستند تا برای شناسایی به پزشکی قانونی منتقل شوند.

هواپیما اوکراینی

اعزام ۶۰ تیم عملیاتی به محل سانحه

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار کرد: حوالی ساعت ۶ و ۲۲ دقیقه سقوط این هواپیما به جمعیت هلال احمر اعلام شد که در پی آن تیم‌های امدادی به محل اعزام شدند.

وی با تاکید بر این موضوع که بر اساس شواهد، احتمالی برای زنده بودن سرنشینان هواپیما نیست گفت: امداد و نجات ادامه دارد. ۶۰ تیم عملیات و دو بالگرد از تهران اعزام شده‌اند.

ساعتی پیش یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

محل دقیق سقوط این هواپیما در پارکی در محمودآباد شهریار بوده است.

آمار دقیقی از جان‌باختگان هواپیما در دست نیست

مقصوداسعد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  گفت: حدود ۱۳۰ نفر از مسافرین هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراینی، ایرانی بودند.

وی افزود: هنوز آمار دقیقی از اسامی جانباختگان نداریم.

یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

تعداد مسافران این هواپیما ۱۶۷ نفر و خدمه پروازی ۹ نفر بوده است.

اجساد تمام جانباختگان به مرکز پزشکی قانونی در کهریزک منتقل می‌شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از انتقال اجساد سقوط هواپیما به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان خبر داد.

 مهدی فروزش در این‌باره گفت: اجساد سانحه سقوط هواپیما بعد از جمع‌آوری به مرکز تشخیص آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک منتقل خواهد شد تا پس از آن اقدامات برای شناسایی و تعیین هویت آغاز شود.

به گفته وی سوله مدیریت بحران در مرکز کهریزک برای تحویل اجساد آماده شده است.

تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه جان باختند

جدیدترین اطلاعات به دست امده از هواپیمای سقوط‌ کرده اوکراینی در نزدیکی تهران جزییات جدیدی درباره این مدل هواپیما به دست می‌دهد.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین که صبح روز چهارشنبه (امروز) تنها دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه جان باختند، متعلق به هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International) بوده است.

این هواپیما که قرار بوده در ساعت  ۵:۱۵ به مقصد کیف، اوکراین پرواز کند، با تاخیر یک ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده است. هنوز معلوم نیست که این تاخیر به علت نقص ایمنی بوده است یا خیر.

طبق اطلاعات مندرج در وب سایت سیمپل فلایینگ، مدل این هواپیما بوئینگ ۷۳۷- ۸۰۰ بوده است که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست و تنها سه سال از عمر آن می گذرد.

گفته می شود این هواپیما تنها شش دقیقه بعد از پرواز در حوالی منطقه شهریار تهران سقوط کرده است که همین مساله موجب می شود بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی از شباهت آن به سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در سال گذشته میلادی رخ داد و موجب زمین گیر شدن این مدل خاص از هواپیما در همه ایرلاین های فعال در سراسر جهان و لغو صدور مجوز پرواز سخن گفته اند.

بعد از انکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و

بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن جان باختند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.

پس از آن اخباری مبنی بر توقف موقت تولید این نوع خاص از هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

بوئینگ یکی از بزرگترین و کلیدی‌ترین صادرکنندگان ایالات متحده به شمار می رود و با طراحی، توسعه و فروش هواپیماهای بوئینگ در مدل و اندازه‌های مختلف، نقش بسزایی در درآمدزایی و تولید ثروت برای اقتصاد این کشور بزرگ ایفا می کند.

هواپیمای اوکراینی

آتش‌سوزی در قسمت موتور هواپیما بود

تمام ۱۴۷ ایرانی حاضر در این هواپیما جان باختند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: علت سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح امروز در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما بود.

«قاسم بی نیاز» گفت: هواپیمای اوکراینی که صبح امروز تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش سوزی در قسمت موتور دچار نقص فنی شد.

وی با رد هرگونه شایعه درخصوص اصابت موشک به بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی، گفت: در صورتی که این حادثه به دلیل اصابت موشک بود هواپیما در آسمان منفجر می‌شد اما آتش سوزی در قسمت موتور این هواپیما و تلاش ناموفق خلبان برای کنترل هواپیما منجر به سقوط و فوت تمام سرنشینان آن شد.

وی گفت: بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی داشت که  تمام سرنشینان آن جان باختتد.

بی نیاز خبر داد که به زودی فهرست مسافران ایرانی و خارجی حادثه سقوط هواپیمایی بوئینگ اوکراینی که از چند ملیت هستند اعلام می شود.

کمیسیون عمران علل سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را بررسی می‌کند

علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در سقوط هواپیمای اوکراینی، بیان کرد: قطعا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جزئیات وقوع سانحه سقوط هواپیما و علت دقیق سقوط را بررسی می‌کند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶:۱۲ روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

این هواپیما، ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه داشته است.

۱۴۷ ایرانی در حادثه سقوط هواپیما فوت شدند

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آخرین جزئیات حادثه سقوط هواپیما گفت: هواپیمای اوکراینی سقوط کرده دارای ۱۷۹ مسافر و خدمه بود که ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر نیز غیر ایرانی بوده‌اند.

وی گفت: کار جمع‌آوری اجساد به پایان رسیده و لکه‌گیری از محل سقوط در حال انجام است.

کولیوند با بیان اینکه اجساد به پزشکی قانونی منتقل خواهند شد، گفت: در این حادثه تمام ۱۷۹ نفر جان خود را از دست دادند.

هواپیمای اوکراینی

اظهارات دادستان تهران در محل سقوط هواپیمای مسافربری

دادستان تهران، از انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه سقوط هواپیما به پزشکی قانونی برای احراز هویت و همچنین پیدا شدن هر دو جعبه سیاه این هواپیما خبر داد.

علی القاصی در محل سقوط هواپیمای مسافربری ۷۳۷ اوکراینی در جمع خبرنگاران با اشاره به سقوط این هواپیما در بامداد روز چهارشنبه اظهار کرد: از زمانی که این حادثه رخ داد به همراه پزشکی قانونی، هلال احمر، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط در محل حادثه حضور یافتیم.

وی با تاکید بر این که همه سرنشینان هواپیما جان باختند، ادامه داد:‌ در حال حاضر اقدامات لازم برای جمع آوری پیکرها صورت گرفته است و همه‌ی پیکرهایی که تاکنون جمع آوری شده‌اند در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند تا بعد از احراز هویت به خانواده‌ها تحویل داده شوند.

دادستان تهران، در مورد مسافرین هواپیما توضیح داد:‌ این هواپیما به طور کلی ۱۷۶ مسافر داشته است که شامل ۹ خدمه، ۷۰ مرد، ۸۱ زن ، ۱۵ بچه و یک نوزاد می‌شود که فعلا هویت هیچ کدام از این افراد مشخص نیست.

وی در مورد جعبه سیاه هواپیما نیز توضیح داد: یکی از جعبه‌های سیاه ساعتی پیش و دیگری چند دقیقه گذشته پیدا شد و باید مورد بررسی قرار بگیرد تا علت حادثه مشخص شود.

علی القاصی در پایان تاکید کرد:‌ سایر اقدامات درجهت حفظ صحنه در حال انجام است.

تعدادی از دانشجویان ایرانی در پرواز بودند

 

مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در شهریار گفت: تیم‌های کارشناسی از پزشکی قانونی به محل سقوط هواپیما اعزام شدند. اجساد این حادثه بعد از جمع‌آوری به مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک منتقل می‌شود.

او ادامه داد: به محض انتقال اجساد کار شناسایی و تعیین هویت آغاز خواهد شد. سوله مدیریت بحران در مرکز کهریزک برای تحویل اجساد آماده شده است. تلاش می‌کنیم تا حد امکان در حداقل زمان و با دقت لازم کار شناسایی اجساد به انجام برسد. بخش آزمایشگاه سرولوژی و ژنتیک مرکز نیز در حالت آماده باش قرار دارد.

فروزش عنوان کرد: بر اثر سقوط هواپیمای اوکراینی، تعدادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مسافران این پرواز بودند، جان خود را از دست دادند.

شنیده ها حاکی از آن است که بر اثر سقوط هواپیمای اوکراینی صبح امروز در حوالی صباشهر استان تهران، تعدادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های آمریکا و کانادا که در این پرواز حضور داشتند، جان خود را از دست دادند.

حمیدرضا ستاره کوکب، دانش آموخته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف به همراه همسرش نیز از سرنشینان این هواپیما بودند که در این سانحه جان باختند.

گفته می شود دو فرزند یکی از مقامات وزارت بهداشت و دختر و داماد یکی از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در این پرواز حضور داشتند.

هواپیمای اوکراین

تکذیب تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیما

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز تاسف عمیق از سانحه سقوط هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین در تهران این سانحه هوایی را به مردم ایران، دولت و ملت اوکراین تسلیت گفت.

همچنین سفارت اوکراین در تهران اخبار مبتنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی در تهران را تکذیب و اعلام کرد که این اتفاق تنها به علت نقص موتور هواپیما رخ داده است.

از انتشار تئوری‌های بی‌پایه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی خودداری کنید

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اولین واکنش به سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی این کشور در حومه تهران تاکید کرد از انتشار تئوری‌های بی‌پایه و بدون مدرک در زمینه سقوط این هوایپیما باید دوری کرد. 

رئیس‌جمهور اوکراین که امروز چهارشنبه در سفر عمان به سر می‌برد، بعد از انتشار اخبار سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران سفر خود را نیمه‌کاره رها کرد و به کیف برگشت.

سفارت اوکراین در تهران پیش از این اعلام کرده بود که سقوط این هواپیما در نتیجه یک حمله تروریستی نبوده است. 

نخست وزیر اوکراین نیز با بیان اینکه ۱۱ شهروند این کشور در این سانحه مرگبار کشته شده‌اند، اعلام کرد یک تیم متخصص را برای تحقیق درباره سقوط بوئینگ ۷۳۷ به ایران اعزام خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی اوکراین ایرلاین نیز اعلام کرد که این هواپیما در سال ۲۰۱۶ ساخته شده بود و مستقیما از شرکت تحویل این شرکت شده است.

مسافران خارجی هواپیمای اوکراینی از ۵ کشور بودند

رضا جعفرزاده با اشاره به مسافران خارجی هواپیمای اوکراینی سقوط‌کرده در ایران گفت: این مسافران علاوه بر اوکراین از چهار کشور کانادا، سوئد، افغانستان و انگلیس بوده‌اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت دو نفر از مسافران، سوار این هواپیما نشده‌اند و زنده ماندند.

نحوه مراجعه خانواده قربانیان سقوط هواپیما به پزشکی قانونی برای اخذ نمونه ‌DNA

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: اولویت مراجعه بستگان به ادارات پزشکی قانونی با پدر و مادر ( هردو) و در درجه بعدی با پدربزرگ و مادربزرگ (هردو یا هریک که در قید حیات هستند) است.

در صورت رحلت همه افراد فوق و یا عدم دسترسی به آنان، حضور فرزندان به همراه همسر متوفی و در نهایت در صورت عدم دسترسی به تمامی این افراد، سایر بستگان مانند برادر، خواهر و عمو لازم است.

برای نمونه‌برداری، امکان مراجعه به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران تا ساعت ۲۴ امشب وجود دارد. این مرکز از ساعت ۸:۳۰ صبح فردا نیز پذیرای بستگان قربانیان برای اخذ نمونه خواهد بود.

هواپیمای اوکراین

واکنش سازمان هواپیمایی به شایعات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون گزارش اولیه تیم بررسی سانحه به دست شما نرسیده و مسائلی که در زمینه آتش گرفتن هواپیما در حین پرواز در فضای مجازی منتشر می‌شود را تایید می‌کنید یا خیر؟ به ایسنا گفت: هر گونه اظهار نظر درباره علت سانحه منوط به گزارش تیم بررسی سانحه‌ای است که در محل حضور دارند و به محض اینکه گزارشی در این زمینه به دست من برسد، آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در گزارش‌هایی که تا کنون به دست شما رسیده خبری مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی قبل از سقوط آتش گرفته بود و منفجر شد یا آنکه در هنگام برخورد با زمین این اتفاق افتاد؟ افزود: چیزی تا کنون در این زمینه گزارش نشده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close