اخبار ایران

موج پنجم کرونا هم از راه رسید/ اعمال محدودیت‌های جدید

روزهای بروجرد- بعد از فروکش موج چهارم کرونا، دوباره ماسک‌ها را از صورت‌ها برداشتیم و سفرها را آغاز کردیم. البته در تجمعات انتخاباتی هم حضور داشتیم و همه اینها دست به دست هم دادند تا موج پنجم هم از راه برسد و دوباره بیمارستان‌ها شلوغ شوند و آمار بیماران و فوتی‌ها صعودی شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا روز گذشته سه میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۲ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد فوتی‌ها نیز به ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر رسید.

به گزارش مهر، این در حالی است که آمارهای روزانه کرونا، در روزهای اخیر روند صعودی داشته است. به طوری که روز گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۱ بیمار جدید شناسایی شدند که هزار و ۴۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

اما، موج پنجم مثل موج‌های قبلی، یک تفاوت دارد و آن هم نوع ویروس کرونا است که جهش یافته و افراد بیشتری را درگیر می‌کند. اگر یادمان باشد، موج چهارم با ویروس انگلیسی همراه شد و این بار شاهد افزایش موارد ابتلاء در اثر «دلتا پلاس» هندی هستیم.

آن طور که عنوان می‌شود، این ویروس به مراتب مسری‌تر و خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی است و متأسفانه ردپای آن در مناطق جنوبی کشور مشاهده شده است.

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اعلام اینکه ۱۰ شهرستان استان در وضع قرمز قرار دارند، گفت: در شرایط کنونی ۷۴۶ بیمار کرونایی در بخش عادی و ۹۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که وضع ۲۲ بیمار بسیار وخیم است.

وی افزود: امکانات استان هرمزگان برای مقابله با کرونا در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش یافته و با اضافه کردن ۸ دستگاه اکسیژن ساز مشکل اکسیژن نداریم. در زمینه تخت‌های مراقبت‌های ویژه و دستگاه وِنتیلاتور نیز مشکلی وجود ندارد.

در همین حال، سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: از دو هفته پیش تعداد مبتلایان به کرونا در استان سیستان و بلوچستان به صورت انفجاری افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پایین‌ترین میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با ۴۹ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، افزود: رفت و آمدهای غیر مجاز به کشورهای همسایه از دلایل بروز کرونا با سویه دلتای هندی در سیستان و بلوچستان است.

هاشمی شهری گفت: روزانه ۱۲۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

عاطفه عابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که مستندات اخیر نشان می‌دهد دلتای هندی قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد، گفت: نرخ بستری بیماران ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت های پیشین بیشتر است.

وی افزود: در برخی کشورها واریانت هندی به عنوان ویروس غالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا، به رغم پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

در همین حال، زنگ خطر موج پنجم کرونا در استان تهران نیز به صدا در آمده و دو شهرستان فیروزکوه و دماوند در وضعیت قرمز قرار دارند و هر لحظه امکان قرمز شدن استان تهران وجود دارد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور شهر آبی نداریم که به تبع آن در استان تهران هم شهر آبی وجود ندارد، گفت: فیروزکوه و دماوند در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند و باید قرمز شدن شهرهای تهران در هفته‌های آتی را جدی بگیریم.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در خصوص اعمال محدودیت‌ها با توجه به احتمال بروز خیز پنجم در تهران، گفت: شهرستان‌هایی که قرمز شده‌اند، محدودیت‌ها در آنها اعمال خواهد شد و در سایر شهرستان‌ها نیز مقرر شده فرمانداران نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام کنند.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: به دلیل مراودات ساکنان استان‌های کرمان و گلستان با مردم هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند همه گیری کرونا در کرمان و گلستان رو به افزایش است و استان یزد نیز شرایط ناپایدار و افزایش بیماری کرونا را دارد.

به نظر می‌رسد باید از هم اکنون منتظر شلوغی و ازدحام مجدد بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها باشیم و به تبع آن، آمار مرگ و میر بالا می‌رود و دوباره محدودیت‌ها سختگیرانه تر می‌شود. شاید اگر در زمان فروکش موج‌های بیماری کرونا در کشور، رعایت پروتکل‌ها را رها نمی‌کردیم، درگیر موج جدیدی نمی‌شدیم. اما، با آمدن موج جدید بیماری، کار و زندگی مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و باید چند هفته سخت را تجربه کنیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون شهرستان مهران در استان ایلام، شهرهای تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، شهرهای دماوند و فیروزکوه در استان تهران، شهرهای ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای گراش، لارستان و لامرد در فارس، شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در استان کرمان، شهرهای بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان و شهرستان یزد در استان یزد در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close