اخبار ایران

مجلس در زمانی که برجام در حال زنده شدن است مشغول تیر زدن به قلب آن است/ اگر قصد مجلس، مقابله با افراطی‌گری دشمنان بود، چرا در زمان ترامپ چنین اقدامی نکرد؟

روزهای بروجرد- به رغم اینکه طرح مجلس، تحت عنوان “اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها” با سه ایراد از سوی شورای نگهبان، مجددا به مجلسی‌ها ارجاع شده، پارلمان‌نشینان با تامین نظر شورا در صدد هستند تا با تصویب نهایی این طرح، نسخه جدیدی برای تهران در این توافق جامع بپیچند. طرحی که تاکنون با انتقادات زیادی از سوی اعضای دولت و صاحبنظران عرصه دیپلماسی مواجه شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با تشریح وضعیت کنونی کشور و راه‌های پیش رو در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: واقعیت امر این است که مملکت ما دوران خاصی را پشت سر می‌گذارد و اگر بخواهیم به مسئله اصلی کشور در وضعیت کنونی بپردازیم، باید گفت که انتخاب حرکت بین دو مسیر دیپلماسی و چالش، پیش روی ما قرار گرفته است. این مسئله، سابق بر این نیز همواره مطرح بوده ولی، هیچگاه به مانند امروز، مصادیق آن روی میز نبوده که مهم‌ترین مصداق آن نیز، مسئله برجام است.

گزیده سخنان فلاحت پیشه در گفتگو با امتداد:

اعتقاد من بر این است که ما دو مسیر برای آینده پیش رو داریم. یک مسیر به وین و برجام ختم می‌شود و یک مسیر به نیویورک و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد منتهی خواهد شد. واقعیت امر این است که میان این دو، یک مسیر وسطی هم داریم که مصداق آن، وضعیت کنونی بوده که به هیچ وجه به سود کشور و مردم نیست.

به این معنی که در شرایط کنونی، مملکت آسیب‌های جدی دیده و تمامی فرصت‌های اقتصادی، تجاری و راهبردی ما توسط رقبا ربوده شده است. به تعبیر دیگر، کشور در وضع کنونی، دچار نوعی بی‌تصمیمی بوده و گرفتار نوعی تلاقی تصمیم در مملکت هستیم. لذا معتقدم که شرایط در حال حاضر به گونه‌ای شکل گرفته که امکان تصمیم‌گیری وجود داشته و دلیل آن هم، چراغ سبز چشمک‌زنی بوده که پس از رای آوردن بایدن، نسبت به ایران شکل گرفته است.

تقریبا تمامی معاونان در دولت اوباما، دولت کنونی بایدن را تشکیل داده و خود او نیز معاون رئیس جمهور پیشین بود. تمامی کسانی که در دولت اوباما، سمت معاونت و مشاورت داشته و در برجام نیز، دست اندرکار بودند، الان در آمریکا مجددا صاحب منصب می‌شوند.

تیم جدید کاخ سفید به پیش بردن سیاست چالش تا بی‌نهایت علیه تهران اعتقاد ندارد

من به شخصه، قبل از انتخابات آمریکا، پیش‌بینی رای‌آوری بایدن را کرده و این جمله را گفته بودم که به عنوان یک ایرانی، امیدوارم که ترامپ رای نیاورد. اگر ترامپ رای می‌آورد، ما امروز درگیر فاز اقدامات ایضایی نیابتی علیه کشور بودیم. اقداماتی که هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا درتلاش بودند تا برتری‌های راهبردی ایران را دچار فرسایش کنند. خوشبختانه این شرایط شکل نگرفته و تیم جدید، چنین اعتقادی ندارد که با ایران، چالش تا بی‌نهایت را به پیش ببرد.

در تیم جدید، سالیوان اولین موضع را گرفته و رسما اعلام کرد که اگر ایران به تعهدات برگردد، ما نیز به برجام برخواهیم گشت. همان جمله‌ای که ما هم گفته بودیم که اگر آمریکا به تعهدات خود برگردد، ما نیز به تعهدات خود برمی‌گردیم. به عبارت دیگر، ادبیات دیپلماتیک دو کشور به یکدیگر نزدیک شده و در این بین، برجام به عنوان یک بیماری که در حالت کما بود با خوردن تکان‌هایی در حال احیای علائم حیاتی خود است.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “مجلس در زمانی که برجام در حال زنده شدن است مشغول تیر زدن به قلب آن است/ اگر قصد مجلس، مقابله با افراطی‌گری دشمنان بود، چرا در زمان ترامپ چنین اقدامی نکرد؟”

  1. خیلی جالبه علارقم انزجاروتنفر مردم ازاصلاحات کماکان بر حمایت خودازاین تفکر اشتباه ادامه میدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close