اخبار بروجرد

پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است

روزهای بروجرد– پتله پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی بروجرد است.

با توجه به اینکه لرستان از قطب های تولید غلات بخصوص گندم بحساب می آید، استفاده از بلغور گندم یا همان پلته (پتله) در سبد غذایی که ناشی از تاثیر معیشت کشاورزی می باشد، طبیعی است.
پلته در واقع همان بلغور گندم است، برای تهیه آن، ابتدا سنگ، شن و آشغال گندم را پاک کرده و بعد از شست و شو آن را می جوشانند و سپس در مقابل آفتاب پهن و خشک می کنند.

سپس آن را در گذشته با آسیاب های دستی قدیمی و در حال حاضر با روش های صنعتی خرد و به صورت نیم دانه تهیه می کنند. در واقع پلته یک اصطلاح است و البته در برخی مناطق به آن پتله گفته می شود. در لرستان، خصوصا شهرستان بروجرد، اگرچه از هر دو واژه استفاده می شود ولیکن بیشتر به آن پَلتَه می گویند.

مواد لازم برای تهیه

پیاز، بلغور گندم، برنج، باقالی زرد، شوید، پیازچه و تره فرنگی، سیر، نمک، زردچوبه و فلفل.

روش و دستور پخت

پلته و برنج را که از قبل پاک شده اند شسته و حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در آب خیس می کنند. همچنین، باقالی زرد را بعد از پاک کردن و شستن بر روی حرارت اجاق گذاشته تا زمانی که نیم پز شود.

مرحلۀ بعد آماده کردن پیاز داغ است، برای این مرحله پیاز را خورد کرده و داخل یک قابلمه و در روغن که بهتر است از روغن محلی استفاده بشود تفت داده تا زمانی که پیاز داغ طلایی شود، سپس زردچوبه، فلفل، سبزی ها شامل شوید، تره فرنگی، پیازچه و در نهایت سیر خورد شده را اضافه می کنند. بعد از کمی تفت خوردن مقدار ۲ پیمانه آب اضافه کرده و بعد از به جوش آمدن آب، پتله خیس خورده را به قابلمه اضافه می کنند. تا بپزد. در این فاصله باقالی نیم پز، نمک و برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و وقتی آب آن کاملا بخار شد، در قابلمه را گذاشته و صبر می کنیم تا پَتله پلو کاملا دم بکشد بعد از نیم ساعت غذا کاملا آماده سرو است. بهتر است، پَتله را از قبل خیسانده تا برای پختن، زمان کمتری نیاز داشته باشند.

همانطور که آورده شد، پای ثابت پلته پلو، همانطور که از نامش پیداست، پلته یا همان بلغور است اما بسته به ذائقه، توان مالی و بودجه غذایی هر خانواده چیزهای دیگری مثل حبوبات، گوشت، کشمش یا گردو را می توان در پلته پلو استفاده کرد.

می‌توان به این موضوع اشاره کرد که غذای مذکور از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. بلغور گندم منبعی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی هاست. همچنین بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین های گیاهی نیز می باشد. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می کند که برای سلامت قلب و گوارش لازم است. همچنین، خواص باقالی و سبزیجات به کار رفته در پتله پلو و طعم، بافت و عطری که دارند، بسیار حائز اهمیت است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close