اخبار ایران

کدام گروه خرابکار در آلوده کردن کیک‌ها دست داشت؟/ کودکان ایرانی در این پروژه هدف قرار گرفتند

روزهای بروجرد- اجرای کیک‌های آلوده به قرص که به گفته استاندار تهران به موضوعی امنیتی تبدیل شد، یکی از مهم‌ترین رخدادهای هفته گذشته کشور بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ۲۱ آذرماه یک انبار کیک در استان سیستان‌ و بلوچستان به خاطر وجود قرص در کیک‌ها پلمب شد.

در حالی که به نظر می‌رسید این موضوع در همان استان باقی می‌ماند، خبر یافتن کیک‌های حاوی قرص در شهرهای دیگر در روزهای آینده، این موضوع را به ماجرایی امنیتی در کشور تبدیل کرد.

از سیستان‌ و‌ بلوچستان تا پایتخت ایران

بهروز دهقان، رئیس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، پنجشنبه هفته گذشته خبر داد انبار یکی از کارخانه‌های مشهور ساخت کیک و شکلات که بیش‌ از ۳۰ هزار کیک مشکوک حاوی قرص در آن بود، تا بررسی‌های دقیق پلمب شد.

به دنبال این خبر، شماری از کسبه سطح شهر و شهروندان کیک‌های مشکوک آلوده به قرص را برای بررسی بیشتر به مرکز بهداشت این شهرستان تحویل دادند. سپس با بررسی میدانی، این کیک‌ها به تهران و سایر آزمایشگاه‌ها ارسال شد تا پس از رسیدگی، موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود.

سپس، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه گزارش‌های رسیده به وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست گفت: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از گزارش‌های مردمی در ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان،‌ مشخص شد این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌ است.»

به دنبال این خبر، وزیر بهداشت هم خبر داد این قرص‌ها نه در زمان تولید، بلکه در چرخه توزیع وارد کیک‌ها شده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر این موضوع عنوان کرد: «کیک‌هایی در برخی استان‌ها دیده شده که مربوط به کارخانه یا پخش‌کننده آن نبوده است، زیرا امکان ندارد قرص و کپسول در حرارت بالا یا فرایند پخت کیک سالم باقی بماند.»

اگرچه مسئولان از پیگیری موضوع خبر دادند، اما مسمومیت دانش‌آموزان و کودکان در شهرهای مختلف ایران طی روزهای بعد، هر لحظه به حساسیت این خبر می‌افزود.

ابتدا خبر مسمومیت هفت نفر در کرمان، سپس رجوع ۱۸ دانش‌آموز به بیمارستان در ارومیه و بعد از آن مسمومیت چهار نفر در شهرستان دهلران به گوش رسید.

ماجرا همین‌جا متوقف نماند و تصاویری از این کیک‌ها در تهران هم منتشر شد. خرمشهر نیز جزو شهرهایی بود که هشت دانش‌آموز در آن به خاطر استفاده از این کیک‌ها دچار مسمومیت شده بودند.

کیک‌ها تلفات جانی نداشت، اما مردم نگران هستند

اگرچه استفاده از این کیک‌ها در هیچ شهری منجر به خبر فوت نشد و تمامی افرادی که به بیمارستان مراجعه کردند پس از خدمات درمانی یک‌روزه مرخص شدند، اما این مساله هم چیزی از اهمیت ماجرا و نگرانی مردم نکاست.

حتی روز سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه، تصویری منتشر شد که از رؤیت قرص در شیرخشک خبر می‌داد.

در شرایطی که پیشتر اعلام شده بود این کیک‌ها توسط کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد این اقدام توسط یک شبکه خرابکاری صورت گرفته است. او با اشاره به این موضوع گفت: «یک شبکه فاسد و خرابکار اقدام به جاسازی قرص در کیک کرده که به زودی شناسایی می‌شود. جریانی به عمد این کار را برای به زمین زدن صنعت کیک و شکلات کشور- که از صنایع موفق است- دنبال می‌کند. نهادهای اطلاعاتی پیگیر این موضوع هستند و به زودی شبکه‌ای را که پشت پرده این فساد و خرابکاری است شناسایی کرده و با آن برخورد می‌کنیم.»

استاندار تهران هم البته ساکت نماند و نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. انوشیروان محسنی بندپی بر لزوم شناسنامه‌دار شدن انبارها و کالاها در سطح استان تهران تاکید کرد و گفت: «موضوع قرص‌های موجود در کیک و بیسکویت‌ها به مسائل امنیتی تبدیل شده است. چون واحدهای تولیدی اعلام کردند تمام سیستم تولید این کالاها به شکل الکترونیکی رصد می‌شود، از همین رو باید محل توزیع این کالاها یا همان انبار و محل نگهداری‌شان مورد ارزیابی قرار گیرد.»

هفته گذشته، جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی برای بررسی کیک‌های مشکوک تشکیل جلسه دادند. در روزهای اخیر هم مسئولان موضوع امنیتی بودن این ماجرا را وسط کشیده‌اند و مستندات حاکی از آن است که دست‌هایی در این ماجرا در کار بوده است.

دست چه کسانی در کار است؟

با توجه به اینکه اصلی‌ترین گروه استفاده‌کننده از این نوع کیک‌ها کودکان و دانش‌آموزان محسوب می‌شوند و خبر مسمومیت دسته‌جمعی کودکان در مدارس می‌تواند ضربه جدی‌ای به فضای امنیت و آرامش مردم در کشور بزند، باید دید به گفته مسئولان چه گروه خرابکاری در این موضوع دخیل بوده‌اند.

گروهی که یکی از زشت ترین اقدامات و ابزارها را برای به هم ریختن آرامش مردم کشور انتخاب کرده و دقیقاً کودکان ایران را هدف گرفته‌اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close