اخبار ایران

روحانی: تلاش دولت در بودجه ۹۹ کاهش سختی‌های معیشت مردم است

روزهای بروجرد- رئیس جمهور تاکید کرد: می دانیم در این شرایط صادارت و واردات ما با مشکلات زیادی توام است، همه ما می دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی روبرو هستیم اما تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با حضور در خانه ملت به منظور تقدیم لایحه بودجه ۹۹ ، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس گفت: خداوند را سپاسگزارم که امسال در سومین بودجه ای که در مجلس دهم تقدیم مجلس می شود دولت توانست در وقت قانونی لایحه را تهیه و تقدیم مجلس کند.

روحانی همزمانی تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ با ایام شعف ملت و نمایندگان آنان برای حضور در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد تا با حضور پرشور مردم بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت شریف انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده است، اجرا و عملیاتی کند.

روحانی گفت: همه نمایندگان مجلس میراث دار شخصیت هایی همچون مدرس، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهدای عزیز مجلس و همه خادمانی که در این ۱۰ دوره خدمت کرده اند خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: بودجه سال ۹۹ را از اینجا آغاز می کنم که سال گذشته در زمان تقدیم بودجه ۹۸ ما در سخت ترین شرایط تحریم بودیم. در شرایطی که دشمنان ما، آمریکایی ها و صهیونیست ها فکر می کنند که با تحریم شدید، ملت و دولت را از ساخت کشور و اجرای قانون ناتوان خواهند ساخت اما تا امروز ناامید شده اند و در آینده هم ناامید خواهند بود.

رئیس جمهور ادامه داد: ۹ ماه از سال ۹۸ گذشته است و طی این ۹ ماه، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی نیز پرداخت شده است و طرح‌های مهم و اساسی که مد نظر دولت بوده، یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: ما بر مبنای خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس در ۹ ماه گذشته در اقتصاد کلان قدم های قابل ملاحظه ای برداشته ایم، علی رغم اینکه شرایط بودجه و اقتصاد ما به گونه ای بود که شما مطلعید. در سال گذشته تا اسفند شرایط ما از نظر اقتصادی نامساعد بود از اسفند گذشته، تقریبا اقتصاد ما مسیر درست خود را آغاز کرد و از اردیبهشت امسال آثارش را در شاخص های کلان اقتصادی مشاهده کردیم همانطور که شما شاهد هستید تورم نقطه به نقطه از ۵۷ درصد به ۲۷ درصد رسید.  امروز علائم اینچنین به ما می‌گوید و برآوردها این است که اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد و امیدوارم امسال به این هدف دست پیدا کنیم و پیش‌بینی‌های ما در سال آینده آن است که با کمک یکدیگر این راه را ادامه دهیم.

روحانی ادامه داد: اینکه می‌بینیم در بخش صنعت و صنایع بورسی در ماه‌های گذشته رشد ۳.۷ در تولید و ۱۴.۵ در ارزش و فروش داشته، ‌معنایش این است که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است؛ در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما قول دادم دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتاً مناسب با شرایط فشار و تحریم را داشته باشد، به همان صورت که امروز ملاحظه می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: آغاز امسال سال با رحمت بارش های پربرکت آسمانی و با مشکلاتی برای مردم در برخی استان ها همراه بود.

رئیس جمهور با اشاره به بارش ها در سال جاری و ایجاد مشکلاتی برای ۲۱ استان کشور  افزود: با رحمت بارش‌های آسمانی آمار برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان بسیار خوشحال کننده است و خوشبختانه در همه محصولات کشاوری نسبت به سال گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه ای هستیم . تولید شلتوک ۹۰۰ هزار تن و برنج سفید ۵۵۰ هزار تن در خوزستان خواهد بود و ذرت، کلزا و تولید همه محصولات بحمدالله نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

روحانی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان از برکت بارندگی و رحمت خداوند و همچنین اجرای طرح کانال‌کشی آب و زهکشی در خوزستان بوده است و امروز در سایه این طرح  عظیم و بزرگ  در ۳۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام از این نعمت استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به سفر چند ماه قبل خود به استان خوزستان تاکید کرد: در بازدید از مزارع، مردم  خوشحال بودند که اجرای این طرح علاوه بر محصولاتی که در سایه این طرح به دست می‌آورند ،چه مقدار توانسته بر ارزش زمین آنها بیفزاید.

روحانی با بیان اینکه این طرح کشاورزی را در خوزستان و ایلام ادامه خواهیم داد، گفت: در مناطق گرمسیری قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است و همانطور که می‌دانید سدهای فراوانی در طول ماه‌های گذشته افتتاح شده و در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع تاکنون ۳۵ سد افتتاح شده است که این به معنای حرکت درست اقتصاد کشور است.

وی در ادامه به افتتاح ۲۵ تصفیه‌خانه آب در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و افزود: اجرای   ۶۲  طرح فاضلاب به معنای آن است که در زمینه کشاورزی، آب و برق، حرکت ما حرکت مثبت و درستی بوده است و آنچه دشمنان ما دنبال می‌کردند و آن شکستن اقتصاد کشور بوده، بحمدالله ناموفق بودند و ملت استوار و بزرگ و فهیم ما توانسته در این شرایط سخت کشور را به پیش ببرد.

رئیس دولت دوازدهم گفت: تقریبا در ماه های اخیر به هر استانی که رفتم معادل ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد طرح افتتاح شد و معادل این میزان در حال کلنگ زنی است. بنابراین روند اقتصاد ما در کلان و در بخش ها مثبت بوده است. شما میدانید در سال گذشته برای اولین بار توانستیم تولیدمان در پارس جنوبی از قطر افزایش پیدا کند در حالی که در سال ۹۲ تولیدمان نسبت به قطر نصف بود. در بخش میادین نفتی کارون که ۷۰ هزار بشکه نفت در روز تولید میکردیم امروز این میزان به ۷ برابر رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه فقط در بخش آب و برق در ۶ ماهه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد، افزود: روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در بخش‌های مختلف رشد و حرکت داشته است، تصریح کرد: حرکت ما در زمینه های مختلف کشاورزی، آب، انرژی، راه و ارتباط و گازکشی به روستاها مثبت بوده و  در زمینه کمبود در زمینه ساخت مسکن نیز با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده  و با آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸۰ هزار واحد طی یکی دو هفته گذشته، کمبود جبران خواهد شد و ان‌شاء الله ۴۰۰ هزار واحدی را که قول داده تا آخردولت اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: همچنین حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده ترمیم یا احداث کردیم و همچنین امسال ۱۴۷ هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ترمیم یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. برعکس آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با فشار تحریم، اقتصاد کشورمان را دچار مشکل می‌کنند، بحمدالله مسیر و راه درستی را در همه این زمینه‌ها انتخاب کردیم و به پیش می‌رویم.

روحانی با اشاره به نکاتی که در بودجه سال ۹۹ حائز اهمیت است،اظهار داشت: مسأله اول اینکه در سال آینده هم مثل سال جاری بودجه ما، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است. این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم، کشور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه تقریباً بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش‌بینی شده،خیلی به نفت اتکا ندارد، گفت: در جدول‌های بودجه خواهید دید، درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم، اگر همه پیش‌بینی‌ها حاصل شود، تقریباً نزدیک هم است و اگر آن پیش‌بینی‌ها حاصل نشود، بودجه عمرانی جلوتر است.

رییس جمهور از اختصاص ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده، خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای این دولت و در این ۶ سال از ۱۱ هزار میلیارد بودجه عمرانی در سال ۹۱  به ترتیب جلو آمده و به ۷۰ هزار میلیارد در سال آینده رسیدیم . یعنی بودجه عمرانی در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده است و ان‌شاء الله طرح‌هایی که در بخش عمرانی مد نظر است را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و با این گام  نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده ،همه طرح‌های عمرانی کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.روحانی در ادامه با تاکید دولت نسبت به توسعه خطوط ریلی ، اظهارداشت: در زمینه ریل پارسال هم تأکید کردم و امسال هم در بودجه تأکید کردیم، ریل به عنوان مسیر حمل و نقل اساسی در کشور، مد نظر قرار گرفته است. کل خطوط ریل کشور تا اول دولت یازدهم حدود ۱۰ هزار کیلومتر بوده و امروز ۱۱ هزار و  ۳۰۰ کیلومتر است و امروز اگر بخواهیم با خط ۲ و ۳ مقایسه کنیم رقم حدود ۱۴ هزار کیلومتر می‌شود بنابراین در ریل یک حرکت بسیار سریع و خوبی داشتیم و ان‌شاء الله سال آینده هم در ریل همین روند را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور با اشاره به طرح های اجرا شده در زمینه خط آهن گفت: در طول پارسال و امسال ۵ استان کشور به خطوط سراسری ریلی کشور متصل شدند و برای سال آینده امیدواریم بحث راه‌آهن یزد – اقلید، رشت به بندر انزلی، چابهار به سمت زاهدان  اجرایی شود . تلاش مضاعفی داریم این ریل را تا آخر دولت دوازدهم به ثمر برسانیم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. همچنین ریل خواف در دست اجرا و فعالیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه طرح های مهم کشور در سال آینده اجرا و عملیاتی خواهد شد، افزود: طرح هایی که برای غرب کشور در نظر داشتیم تا پایان دولت دوازدهم اجرایی و عملیاتی خواهد شد و این به معنای تحول بزرگ در بخش کشاورزی است. خودکفایی ما در انرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم ۵۷ درصد بود اما امروز این خودکفایی بالای ۷۴ درصد است و تا پایان سال آینده پیش بینی ما این است که این رقم به ۸۲ درصد برسد این به معنای تحول بزرگ در بخش کشاورزی است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم کل سامانه نوین آبیاری کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده و امروز ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری پیاده شده و با آنچه در سال آینده و تا آخر دولت اجرا خواهد شد به ۲ برابر خواهد رسید. این به معنای آن است که مسیر، مسیر صحیح و درستی است که در بخش کشاورزی، آب، سدسازی، فاضلاب و در بخش‌های زیرساختی انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سایر موضوعاتی که قبلا بر آن تاکید کردیم این مسیر ادامه خواهد یافت. ما در زمینه انرژی به خودکفایی رسیدیم این مهم است که حتی در زمستان گاز را به کشورهای دیگر صادر میکنیم، امکانی که قبلا ممکن نبود. در زمینه نفت، گاز و بنزین بحمدالله خودکفاییم و حتی صادرات داریم. آخرین گزارشی که وزارت نفت به من داد، تولید بنزین مان در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر میرسد در حالی که در آغاز دولت یازدهم این میزان ۵۲ میلیون لیتر بود.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل محیط زیستی، افزود: به جز مسائل دریاچه ارومیه، تالاب ها که شرایطشان بهتر از سال آینده است ما در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگترین طرح ها را برای محیط زیست اجرا کردیم و ۷۵ میلیون لیتر بنزینی که ارائه می کنیم یورو ۴ و ۵ است. من به رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کردم که برخی طرح ها ی محیط زیستی به خصوص پسماندهای در شمال کشور بودجه خاصی در نظر گرفته شود تا این مشکلات را حل کنیم.

روحانی در رابطه با طرح تحول سلامت، توضیح داد: این طرح از افتخارات دولت من است و سال آینده مثل گذشته ادامه خواهد داشت. در آغاز دولت یازدهم کل تخت های بیمارستانی، ۹۶ هزار تخت در سراسر کشور وجود داشت اما امروز تخت های بیمارستان های کشور ۱۲۳هزار تخت است و ۸ هزار تخت به این میزان اضافه می شود و تا پایان سال ۹۹ هم ۱۳۷ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت. از سوی دیگر ۳۷ درصدهزینه درمان بر گردن مردم بود، این میزان در شهرها به ۱۰ درصد و در روستا به ۵ درصد رسیده است.

مسئله قدرت خرید مردم و شرایط زندگی مردم ، نکته ای بود که روحانی آن را اینگونه شرح داد: ما می دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. ما می دانیم در این شرایط صادارت و واردات ما با مشکلات زیادی توام است، همه ما می دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی روبرو هستیم اما تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، بنابراین در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی را اختصاص دادیم و برای سال ۹۹ باز هم برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ در نظر داریم. طرح های مختلفی دز ذهن ما و نمایندگان مجلس بود و تنها به خاطر رفاه مردم و اینکه مشکلات معیشتی کاهش پیدا کند، این کار را انجام دادیم. با اینکه شما می دانید در ارز ۴۲۰۰ جلوگیری از فساد چقدر است. با این وجود ما تلاش میکنیم که ارز به قیمت ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی باشد حتی برای کالاهای غیراساسی ارز نیمایی در نظر داریم.

رئیس دولت افزود: حقوق ثابت کارمندان و کارگران در سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافت و در سال آینده هم انشاءالله ۱۵ درصد افزایش حقوق داریم که در این دو سال حدود ۳۵ درصد به حقوق افزودیم. تلاش ما بر این بوده است که آنهایی که دارای فشار بیشتری هستند، به آنها کمک معیشتی برسانیم. این طرح شامل ۶۰ میلیون نفر از اعضای خانواده ایران عزیز است و ممکن است به دلیل درخواست مردم به این میزان افزوده شود تا مردم عزیز ما در فشار کمتری قرار بگیرند. بنابراین از نظر کمک به بیش از ۷ دهک جامعه ما، حرکت خوبی را آغاز کرده ایم که قشر متوسط و ضعیف ما در برمیگرد و این حرکت را ادامه خواهد داد.

روحانی ادامه داد: مبنای بودجه ما بر تحریم آمریکا است و این به معنای این نیست که دولت قدم های دیگر برنمی دارد. من به عنوان خبر خوشحال کننده عرض میکنم که روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیرهمسایه در ماه های اخیر روند بهتری را طی میکند و امیدواریم سال آینده شرایط بهتری با این کشورها داشته باشیم، شما می دانید که صادارات ما رونق بهتری خواهد یافت. با ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا به این معنا است که صادرات ما ارقام بهتر، بدون تعرفه یا با تعرفه کم صادر میشود.

وی افزود: همین طرح را با ترکیه و آذربایجان اجرا میکنیم. از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران که ۲ میلیارد از آن قبلا نهایی شده و باقی آن در سال آینده اجرایی خواهد شد امیدواریم ۵ میلیارد سرمایه در سال آتی وارد کشور شود. البته مشابه این سرمایه گذاری باکشورهای دیگر هم داریم. شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و شرایط مردم هم تلاش میکنیم که به گونه ای نباشد که مردم در فشار قرار بگیرند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به دغدغه نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش گفت: استاندارد کردن سیستم گرمایشی مدارس سال آینده اجرایی می شود. دولت تلاش میکند برای کوچک سازی، دارایی های مازاد را واگذار میکند و بودجه شرکت های دولتی هم تقدیم مجلس شده است.

روحانی در پایان تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن ماه بودجه را تحویل ما بدهند تا ما آیین نامه های اجرایی را تا پایان سال طراحی کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close