اخبار ایران

رئیس ستاد انتخابات:تایید صلاحیت‌ها با نگاه انبساطی باشد/با شورای نگهبان گفتگو می‌کنیم/۲۶ درصد کاندیداها اصلاح‌طلب هستند، ۳۳ درصد اصولگرا

روزهای بروجرد- رییس ستاد انتخابات کشور در آستانه آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس دهم اعلام کرد که پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، جمال عرف در نشست خبری خود با اشاره به آغاز فرایند اجرایی انتخابات از دهم آذر، گفت: در ماه های گذشته به دو هزار نفر از فرمانداران و بخشداران آموزش داده و به ابهامات و سوالات آنها پاسخ داده ایم. هیچ نیروی اجرایی نداریم که آموزش ندیده باشد. کارهای اجرایی انتخابات به روز در حال اجرایی است. وزیر کشور به پنج استان که انتخابات خبرگان همزمان با مجلس برگزار می شود، برگزاری انتخابات خبرگان را ابلاغ  کرده است. انتخابات میان دوره ای خبرگان در ۵استان برگزار شده تا هفت نفر انتخاب شوند.

وی ادامه داد: امیدوارم به سمت انتخاباتی با شور، امن و قانونمند و سالم حرکت کنیم. اگر همه مجریان و ناظران قانون را مبنا قرار دهند، چنین انتخاباتی برگزار خواهد شد. قانون مبنای اقدام همه ما خواهد بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا، ایلنا و تسنیم بخوانید؛

* {درباره مشکلات قانونی که منجر به تعداد زیاد ثبت نام ها در انتخابات می شود}:  امروز ما موظف به اجرای قانون هستیم. دولت با چند سال کار کارشناسی، لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرد که همزمان شد با طرح نمایندگان مجلس و لایحه کنار گذاشته شد، اما طرح مجلس هم فعلا مانده است و این طرح به انتخابات امسال نمی رسد. اگر مجلس لایحه را در دستور کار می گذاشت شاید بخشی از مشکلات فعلی اجرای انتخابات برطرف می شد. اما اکنون باید قانون فعلی را اجرا کنیم.

* { درباره بگومگوهای رسانه ای میان دولت و شورای نگهبان}: ما با شورای نگهبان جلسات مختلفی داریم. وزیرکشور و دبیر شورای نگهبان و معاونان دو دستگاه جلسات مختلفی برگزار کرده اند. همه ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم. پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد. اما قاعدتا من درباره وزارت کشور می‌توانم صحبت کنم اما تاکید روی قانون میان این دو مرجع است.چهار مرجع مصرح در قانون انتخابات باید مبنای بررسی صلاحیت افراد قرار گیرد و مرجع دیگری اظهارنظر نکند.

*این مراجع هم به پرونده‌ها دسترسی دارند که هر کدام به صورت جداگانه مسائلی هویتی، امنیتی و قضایی را بررسی می‌کنند.

* { درباره روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات}: در دوره قبل مدارک افراد کامل نبود یا افراد در آخرین لحظات برای ثبت نام اقدام می‌کردند و این اقدامات وقت ما را می گرفت . کسانی که معیارهای اولیه برای ثبت نام ندارند؛ مثل سن یا مدرک تحصیلی، برای ثبت نام رجوع نکنند، اما توصیه می کنیم  کسانی که شرایط ماهوی را داشته و می توانند به کشور خدمت کنند، در انتخابات ثبت نام کنند. 

*تا پایان آبان ماه، براساس برآوردها حدود ۷هزار نفر در سراسر کشور برای حضور در انتخابات شناسایی شده اند. ۲۶درصد آن افراد اصلاح طلب، ۳۳درصد اصولگرا و ۴۰درصد هم مستقل هستند.

*روز ۵ شنبه گذشته مانور اجرایی برگزار شد و میزان توانایی فرمانداران ارزیابی شد و افرادی که مشکلاتی داشتند بررسی شد و با توجه به مجموعه مسائل تلاش داریم به سمت انتخابات امن با شور و شعور پیش برویم.ما و ناظران باید قانون را مدنظر قرار دهیم که البته آخرین اصلاحیه قانون انتخابات در سال ۹۵ انجام شده و به همه عوامل اجرایی ابلاغ شده است.امیدوارم این انتخابات با شور و شعور برگزار شود تا به مجلسی کارآمد ختم شود تا بتوانند وظایف تقنینی و نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

* بر اساس قانون ما ۸ روز قبل از اخذ رای تا روز سکوت که یک روز قبل از روز رای‌گیری است زمان داریم و اگر کسی کاری انجام دهد به مثابه تبلیغات خواهد بود و ما آنها را رصد و برخورد خواهیم کرد بنابراین حدود ۸۳ روز تا انتخابات داریم که ۸ روز آن برای تبلیغات است.

* { درباره تحقیقات میدانی و محلی قبل از انتخابات و اینکه آیا وزارت کشور این کار را قانونی می‌داند}: آنچه که در هیات اجرایی مبنا قرار بگیرد چیزی است که مراجع چهارگانه می‌گویند اما در مواردی ممکن است در برخی موارد از معتمدان هیات اجرایی برای تحقیقات محلی به صورت خیلی محدود انجام می‌شود. اینکه اصل این کار درست است یا نه به هیات اجرایی نظارتی برمی‌گردد که ما چنین نظارتی را خیلی خیلی کم خواهیم داشت.

* اجازه این تحقیقات در ماده ۵۰ اجازه داده شده است، هیات اجرایی و نظارتی موظف هستند که بررسی‌های لازم را در محل مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به هیات نظارت ارجاع دهند که البته باید بر اساس مستندات متقن صورت بگیرد.

* { با اشاره به نمودار زمانبندی انتخابات}: بر اساس نمودار ما به صورت یک هفته ثبت‌نام را داریم و به موازات آن هیات‌های اجرایی و نظارتی شکل می‌گیرد، بعد از آن وارد مرحله اعتراضات می‌شویم که در نمودار به آن اشاره شده‌ است و بعد هیات نظارت است و بعد یک مرحله بیست روزه وجود دارد که در نهایت لیست نهایی ۷_۸ روز قبل برای هر حوزه‌ای اعلام می‌شود که این افراد می‌توانند تبلیغات کنند

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close