اخبار ایران

آخرین اخبار از رد صلاحیت نامردهای انتخابات مجلس یازدهم/ وزارت کشور روحانی، زحمت شورای نگهبان را کم کرد!

روزهای بروجرد- ثبت نام انتخابات مجلس به پایان رسیده و از این هفته هیات‌های اجرایی در حال بررسی رد صلاحیت‌ها هستند. هیات‌های اجرایی تا کنون بخش عمده‌ای از اصلاح طلبان را رد صلاحیت کردند تا کار شورای نگهبان راحت شود.

در ادوار قبلی مجلس، عموما عملکرد هیات اجرایی ارتباط مستقیمی با مدیران وقت داشته است. در دولت خاتمی و همچنین انتخابات مجلس دهم، تعداد زیادی از داوطلبان تایید صلاحیت شدند اما بعدا هیات‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان، آنان را رد صلاحیت می‌کردند. با این حال این رویه در دولت احمدی نژاد به شکلی بود که تعدادی توسط هیات اجرایی و تعدادی دیگر توسط هیات‌های نظارت با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌شدند.

اولین بار خبرگزاری فارس با تیتر رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب در هیات‌های اجرایی، از رد صلاحیت آذر منصوری، علی شکوری راد از حزب اتحاد ملت و جواد امام از مجمع ایثارگران خبر داد. آذر منصوری در واکنش به رد صلاحیت خود در صفحه شخصی‌اش نوشته «‏امروز مطلع شدم که صلاحیتم برای انتخابات مجلس از سوی هیات اجرایی رد شده است.»

عماد بهاور  عضو نهضت آزادی هم در توییتی نوشت «در پنجمین سالروز آزادی‌ام از زندان برای دومین بار رد صلاحیت شدم.»

جواد امام هم به امتداد گفته : «برخی به دنبال این هستند که اصل انتخابات را زیر سوال ببرند. باید از تمام ظرفیت‌های قانونی‌مان استفاده کنیم.» نام علی باقری از حزب توسعه ملی نیز در میان رد صلاحیت شده‌ها دیده می‌شود.

منابع خبری به رویداد۲۴ گفته‌اند ۲۳ نماینده لیست امید تهران در مجلس توسط هیئت‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند. به جز آن‌ها افرادی مثل فاطمه راکعی و مولاوردی هم در میان تایید صلاحیت شدگان هستند.
هیات‌های اجرایی در استان فارس است رویکرد متفاوتی پیش گرفته‌اند. ایلنا نوشته بهرام پارسایی و علی اکبری دو نماینده شیراز در مجلس رد صلاحیت شده‌اند. فرماندار شیراز گفته از مجموع ۳۷۷ داوطلب نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شیراز تعداد ۳۳ نفر انصراف دادند و ۶۶ نفر نیز در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. تایید ۷۳ درصدی نمایندگان در شیراز، احتمالا یکی از کمترین آمار تایید صلاحیت نامزد‌ها در سراسر کشور باشد. حتی گفته می‌شود دو استاندار دولت روحانی در استان فارس هم توسط هیات‌های اجرایی استان رد صلاحیت شده‌اند.

در تبریز اکبر اعلمی نماینده مجلس ششم و هفتم، علی اصغر شعردوست نماینده سابق مجلس ششم و موسی ساکت دبیر ادوار تحکیم در استان، غفار فرزادی دبیر نهضت آزادی در استان و وحید شیخ بیگلو از فعالان تحکیم وحدت و حسن فیضی از حزب ندای ایرانیان رد صلاحیت شده‌اند.

احتشام حاجی‌لو عضو سابق شورای شهر و مستقل و محمد ایرجیان اصولگرای نزدیک به محمود احمدی نژاد نیز در میان رد شدگان هستند.

البته وضعیت در بعضی شهرستان‌ها متفاوت است. رئیس ستاد انتخابات استان گیلان گفته ۳۳ نفر از نامزد‌های انتخابات مجلس در گیلان رد صلاحیت شدند، در عین حال استاندار یزد از تایید صلاحیت ۹۸.۲ درصدی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان از سوی هیات‌های اجرایی این انتخابات خبر داد.

رییس ستاد انتخابات خوزستان گفته ۶۶۳ نفر از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی معادل ۷۷ درصد تایید صلاحیت شده‌اند.
فرماندار شهرستان بویراحمد از تأیید صلاحیت همه داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا در هیأت اجرایی خبر داد یا رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها صلاحیت ۲ نفر داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه باشت و گچساران از سوی هیات اجرایی احراز نشد که این افراد هم مشهور و مطرح نبوند.

هر چقدر وضعیت اصلاح طلبان برای گرفتن تایید صلاحیت پیچیده و نامطمئن است، اصولگرایان با خیال راحت از تایید صلاحیت خود حرف می‌زنند. علیرضا زاکانی با طعنه گفته «مگر می‌شود تایید صلاحیت نشویم؟ آرزو به دل یک عده می‌ماند که ما تایید صلاحیت نشویم.»

صلاحیت زاکانی از این جهت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که وی به خاطر یکی از پرونده‌های مطبوعاتی خود، محکوم به یک سال زندان شده است.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close