اخبار لرستان

توسعه باغات پسته در زمین های شیب‌دار لرستان

روزهای بروجرد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به توسعه باغات پسته در زمین های شیب‌دار، از درآمدزایی ۲۰۰ میلیون تومانی کاشت زعفران از هر هکتار در این استان خبر داد.

سید عماد شاهرخی در گفت و گو با مهر با اشاره به توسعه باغات در لرستان، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم در سازمان جهاد کشاورزی موضوع بالا بردن ضریب دانش در بخش کشاورزی است.

فرسایش خاک در لرستان بالاتر از میانگین کشوری است

وی با بیان اینکه در این راستا تلاش شده که از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استفاده کنیم تا بتوانیم بهره وری را در بخش کشاورزی بالا ببریم، گفت: میانگین بارندگی در زمین های شیب دار استان بیش از ۳۰۰ میلی متر در سال است و بسیار مناسب برای توسعه باغات، به ویژه گونه‌های سازگار با اقلیم دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: در این راستا یکی از کارهای ما توسعه باغات در زمین های شیب دار است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه فرسایش خاک در بعضی از مناطق استان حتی از میانگین کشوری هم بالاتر است، عنوان کرد: فرسایش خاک در جهان بین ۲.۵ تا پنج تن در هر هکتار، در کشور ۱۲ تن در هر هکتار و در بعضی از مناطق لرستان ۲۵ تن در هر هکتار است.

توسعه باغات پسته در اراضی شیب‌دار

وی با بیان اینکه در این راستا نیاز است که در حوزه آبخوان داری و آبخیزداری و همچنین درختکاری در استان بیشتر سرمایه گذاری کنیم، تصریح کرد: در این راستا در حوزه توسعه باغات در زمین های شیب دار به خصوص گونه‌هایی که به لحاظ اقتصادی برای کشاورز و اقتصاد استان کمک کننده است، ورود پیدا کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که کار تحقیقاتی آن انجام شده و خوب جواب هم داده بحث توسعه باغات پسته در زمین های شیب دار برخی از مناطق استان است، گفت: با توجه به محاسباتی که از سوی مرکز تحقیقات انجام شده، از سال پنجم که بار دهی این باغات شروع می‌شود تا ۱۰۰ میلیون تومان در هکتار درآمدزایی برای تولید کنندگان در این باغات صورت می‌گیرد.

درآمدزایی ۲۰۰ میلیونی کاشت زعفران در هر هکتار

شاهرخی در ادامه با اشاره به کاشت زعفران با کیفیت در لرستان نیز، بیان داشت: به طور میانگین میزان تولید زعفران در استان هفت کیلوگرم در هر هکتار است.

وی، تصریح کرد: این میزان می‌تواند بالای ۲۰۰ میلیون تومان درآمدزایی در هر هکتار برای کشاورز و تولید کنندگان داشته باشد.

تولید با کیفیت انجیر استهبان در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه همچنین محصول انجیر استهبان خیلی خوب در لرستان جواب داده و بسیار با کیفیت است، افزود: در برخی از مزارع به میزان ۳۰ هکتار این محصول کاشت شده است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه نهال این محصول در خود استان تأمین می‌شود، گفت: در این راستا کسانی که قصد احداث باغ، به ویژه در زمین های شیب دار را دارند، از سوی کارشناسان ما راهنمایی خواهند شد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close