اخبار بروجرد

مصوبات کمیته مناسب‌سازی معابر شهری در بروجرد اجرا نمی‌شود

روزهای بروجرد- معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد با انتقاد از وضعیت نامطلوب مناسب‎سازی معابر و اماکن عمومی گفت: مصوبات کمیته مناسب‎سازی شهری در این شهرستان اجرا نمی‎شود.

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم رحیمی در کمیته مناسب سازی معابر شهری بروجرد اظهارداشت: بنا بر مصوباتی که در جلسات متعدد این کمیته تا کنون برگزار شده بسیاری از ادارات و بانک ها و دستگاه های مختلف باید مقررات مناسب سازی را رعایت می کردند تا معلولان امکان دسترسی داشته باشند در حالیکه هنوز مشاهدات نشان می دهد بطور عملی کاری انجام نشده است.

وی با انتقاد از حضور برخی مدیران در کمیته مناسب سازی در بروجرد افزود: اینکه صرفا به برگزاری جلسه ای اکتفا شود و الزامی برای انجام مصوبات آن جلسات نباشد باعث می شود این جلسات هیچ بازخوردی برای بهبود وضعیت رفت و آمد معلولان نداشته باشد.

فرماندار بروجرد بیان کرد: باید به مدیرانی که مرتبط با مساله کمیته مناسب سازی هستند و در این جلسه حضو ندارند تذکر داده شود و ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب مناسب سازی در بروجرد این جلسه را ترک کرد.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد اضافه کرد: ۱۱ درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می دهند اما این نکته مهم در ساخت و سازها و وضعیت ساخت معابر و اماکن عمومی مورد توجه قرار نمی گیرد و در بروجرد نیز همین وضعیت وجود دارد با اینکه کارهایی انجام شده ولی به هیچ وجه کافی نیست.

مسعود فلاح ادامه داد: برخی مدیران احساس مسوولیت و دلسوزی که باید در مورد مساله مناسب سازی وجود داشته باشد را ندارند و حتی در کمیته مربوطه هم شرکت نمی کنند.

وی گفت: یکی از عمده ترین مشکلات معلولان ناتوانی در استفاده از عابربانک ها و دسترسی به بانک ها است و با اینکه از بانک خواسته شده نسبت به رفع این مشکل مناسب سازی را انجام دهند اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

فلاح افزود: ممکن است اقداماتی در حوزه های مختلف مناسب سازی صورت گرفته باشد ولی خیلی مشهود نیستند و معلولان هم رضایت کافی از این وضعیت را ندارند.

رییس اداره بهزیستی بروجرد اظهارداشت: موضوع مناسب سازی در بروجرد از سال ۹۱ آغاز شده تا بتوان مبلمان شهری را به گونه تغییر داد و یا طراحی کرد تا معلولان امکان استفاده مناسب را داشته باشند و شهرداری متولی اصلی این کار است و سایر ادارات هم البته وظایفی دارند.

کرم رضا پیردایه بیان کرد: شهرداری اقدامات خوبی انجام داده اما کافی نیست بطوری که می توان گفت هنوز ۵۰ درصد مشکلات در حوزه مناسب سازی برای معلولان هم مرتفع نشده است که باید همه ادارات به وظایف خود عمل کنند.

وی اضافه کرد: خط ویژه نابینایان، موزائیک های سکه ای و اصلاح برخی پل ها گاه نیاز به هزینه زیادی ندارد ؛ بخش هایی از کار در خیابان ها انجام شده و تا نقطه ای به دلیل مشکلاتی اعم از جابجایی ها و نبود مدیریت و هزینه کافی کار رها شده است.

رییس اداره بهزیستی بروجرد ادامه داد: تنها چند متر ادامه دادن خط ویژه نابینایان و یا موزائیک ها سکه ای می توان معلول را به مسیری دیگر هدایت کرد ولی کار نیمه تمام رها شده و معلول سردرگم می ماند که مسیر را چگونه ادامه دهد.

پیردایه با انتقاد از شیوه تعبیه برخی رمپ ها گفت: برخی ادارات رمپ هایی را ایجاد کرده اند اما از چنان شیبی برخوردار هستند که عملا امکان استفاده از آنها وجود ندارد که نشان می دهد صرفا برای رفع تکلیف کاری انجام داده اند.

معاون خدمات شهری، شهرداری بروجرد افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۱۱ هزار متر مربع در خیابان های متعدد شهر بروجرد مناسب سازی شده است و سال گذشته نیز ۴۰ هزار متر مربع انجام شد.

سیروس پاپی اظهارداشت: در مجموع در ۲ سال اخیر ۵۱ هزار متر مربع در بروجرد مناسب سازی شده است.

وی بیان کرد: در بخش موانع عبور معلولان ۲۰ مورد کار انجام شده و ۱۱۰ مورد نیز مناسب سازی شده علاوه بر این ۱۹۰ مورد اصلاح پل صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری ، شهرداری بروجرد گفت: از ابتدا فعالیت کمیته مناسب سازی تا کنون ۹۰۰ مورد اخطار به نهادهای و دستگاه های مختلف در خصوص مناسب سازی انجام شده و طی ۲ سال اخیر نیز ۱۰۰ مورد اخطار داده شده است.

وی با اشاره به اخطارهایی که به بانک ها، ادارات و کاسب های خیابان ها و معابر داده شده است، گفت: بیشتر نارضایتی معلولان از وضیعت بانک ها است که عملا به دلیل رعایت نکردن اصول مناسب سازی دسترسی به هیچ بانکی برای معلولین در بروجرد فراهم نیست.

پاپی افزود: ۹۰ درصد ادارات نیز ورودی نامناسبی برای استفاده معلولان دارند که اگر بانک و ادارات بتوانند این مشکلات خود را حل کنند در بخش معابر ، خیابان ها و اماکن عمومی همچون پارک ها شهرداری می تواند بصورت ویژه کار مناسب سازی را انجام دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد گفت: از ابتدای امسال نیز هیچ پایان کاری بدون نظر کارشناس مناسب سازی شهرداری صادر نشده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close