اخبار بروجردادبیات

مرتضی ذاکر؛ شاعر پیشکسوت بروجردی درگذشت

روزهای بروجرد- مرتضی ذاکر از شاعران پیشکسوت بروجرد دار فانی را وداع کرد.

عکس فرهاد داودوندی
مرتضی ذاکر متخلص به نسیم بروجردی پس از طی یک دوره بیماری روز سه‌شنبه ۱۲ آذر ۹۸ در سن ۸۰ سالگی به دیدار حق شتافت.

مرتضی ذاکر بیش‌ از نیم قرن در حوزه ادب و شعر فعالیت داشته و همواره مشوق جوانان و نوجوانان در این عرصه بودند ضمن این‌که ایشان ‌چهار دهه عضو پیوسته انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد بودند، هم‌چنین سه دوره دو ساله نیز مسئولیت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستا را نیز به‌عهده داشته و از شاعران فعال در حوزه شعر و ادب شهرستان بروجرد هستند.

استاد مرتضی ذاکر، متخلص به «نسیم بروجردی» از شعرای معاصر و پیشکسوت این عرصه است. وی در سال ١٣١٨ شمسی در بروجرد دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ١٥ بهمن این شهر تا کلاس پنجم و کلاس ششم را در دبستان اعتضاد در سال ١٣٣٦ به پایان رساند. در سال ١٣٣٩ به استخدام هلال‌احمر بروجرد(شیر و خورشید سابق) درآمد. در سال ١٣٤٠ کتابی با نام «دخمه تنگ» با همان سواد ابتدایی به رشته تحریر در آورد و از همان سال تحصیلات خود را ادامه و در سال ١٣٤٦ موفق به اخذ دیپلم ادبی گردید .

وی در سال ١٣٧٣ بازنشسته مرکز بهداشت و درمان بروجرد شد.(پانزده سال پایان دوران خدمت دولتی خود را به‌عنوان مسئول مرکز بهداشت و درمان آیت‌الهس طالقانی بروجرد بودند.

استاد ذاکر سرودن شعر را از سال چهارم ابتدایی آغاز کرد و از سال ١٣٥٣ به نوشتن داستان‌های کوتاه برای کودکان و بزرگسالان همت گمارد.

وی از سال ١٣٦٠ به گردآوری گفت و لفت(لهجه) بروجردی به نام «واژه‌نامه محاوره‌ای با فرهنگ گویش بروجردی» پرداخت یکی دیگر از کتب چاپ شده ایشان مجموعه شعری است که در دهه ٧٠ به چاپ رسیده است.

وی از سال ١٣٦١ به عضویت انجمن ادبی استاد مهرداد اوستای بروجرد(وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) در آمد. استاد مرتضی ذاکر سرودن شعر محلی و فولکلوریک را از سال ١٣٦٢ شروع نمود. وی در زمینه شعر دارای آثار متعدد و ارزشمندی است که شنیدن آن حلاوت و شیرینی خاصی دارد و اشعار محلی و به گویش بروجردی ایشان بسیار مورد توجه مردم بروجرد و استان لرستان است کمااینکه دیوان اشعار و مجموعه شعر محلی به لهجه بروجردی آیشان آماده چاپ است که تاکنون موفق به انتشار آن نشده است.

سروده ها و تألیفات ایشان که در قالب کتاب منتشر شده است :

-سروده های نسیم بروجردی – سال۱۳۸۵

– (دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ ) که به خط مرتضی ذاکر /سال۱۳۸۵

-دخمه تنگ /سال۱۳۴۰

-نکبت /سال ۱۳۴۰

و کتاب «گل کاسه اِشکِنَک-نگاهی به اشعار گویشی “مرتضی ذاکر”» (نسیم بروجردی) به قلم “سعید شیربن بیان” که در سال ۱۳۹۳چاپ و منتشر شد.

شعری با گویش بروجردی از شادروان مرتضی ذاکر(نسیم بروجردی)

گلیم کنی دردم که تام کرده فلک
دمین خونه ی حسرت ولام کرده فلک

گل بهاره ویاسم که وا دس بیداد
اشاخ سبز مرادت سوام کرده فلک

هوار زخمی دردم د کوی دلتــــنگی
 که واصدای بلنی هنام کرده فلک

وکوچه باغ رفاقت قسم وحرمت عشق
شوال شوال و مث بوریام کرده فلک

نمنه را درتونی ورم د غروت غم
زمونه قن مکنه وام نرام کرده فلک

نسیم صو امیدت کلای صبرم برد
ایه چه عهدی که بی کلام کرده فلک

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close