اخبار ایران

مدلینگ کودکان در ایران و نقش مهدکودک‌ها/ سازمان بهزیستی معرفی کودکان به شرکت‌های مدلینگ را ممنوع کرد

روزهای بروجرد- برخی والدین علاقه زیادی به مدل و یا بازیگر شدن فرزندانشان دارند و در این راه، سال‌ها و ماه‌ها وقت می‌گذارند. این خواسته در سال‌های اخیر و با رشد فضای مناسب به مدد شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام شدت یافته است. به واسطه این اتفاق، همچنین عکاسان کودک و شرکت‌های تبلیغاتی بسیار پررونق شدند. بازار داغ مدلینگ کودک، گویا برخی از مهد کودک‌ها را به این امر واداشته تا بدون اطلاع به خانواده کودک با شرکت‌های مدلینگ همکاری کنند.

این مهد کودک‌ها در ازای هر کودک زیبارو مبلغ ۶۰۰ تا یک میلیارد تومان از شرکت تبلیغاتی دریافت می‌کنند و کودک را از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر در اختیار عکاس قرار می‌دهند. این همان ساعاتی است که والدین فکر می‌کنند کودک در مهد مشغول انجام فعالیت‌های روزانه است.

در پی انتشار این خبر و رسانه‌ای شدن ماجرا، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که بخشنامه غیرقانونی بودن معرفی کودکان مهد کودک‌ها به مراکز مدلینگ را به تمامی مهدها ارسال کرده است. مهد کودک‌ها باید برای دریافت و تمدید مجوز با سازمان بهزیستی در ارتباط باشند. در همین راستا تیم‌های نظارت سازمان بهزیستی در طول سال بر عملکرد مهد کودک‌ها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها نظارت دارند و گزارش‌های مرتب از بازدید‌های خود را ارائه می‌دهند.

دکتر حبیب الله مسعودی فرید ضمن اعلام شماره تماس برای اعلام انتقاد، پیشنهاد، اعتراض و هرگونه گزارش گفت: «تاکنون گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و بیشتر استعلام در خصوص مبلغ و یا نرخ افزایش شهریه مهدهای کودک، بیشترین موارد تماس بوده‌اند و در موارد جزیی نیز حوادثی که در مهد برای کودکان اتفاق می‌افتد اما برای تاکید بیشتر بر مواضع و سیاست‌های بهزیستی در خصوص کودکان، همین امروز بخشنامه‌ای در خصوص غیرقانونی بودن این کار تدوین و به تمامی مهد کودک‌های استان تهران ابلاغ شد».

به گزارش فردانیوز از دنیا کیانی فرد، مدل کودکی که از ۱۸ ماهگی کار خود را آغاز کرده است، این کار بی دردسر نیست و خانواده دنیا با انتقاداتی روبرو هستند. مادر دنیا در خصوص حرفه مدلینگ کودک می‌گوید: «وقتی کودکی پا به عرصه مدلینگ می‌گذارد، باید آموزش‌هایی مثل اعتماد بنفس؛ برقراری ارتباط اجتماعی ببیند. همچنین به کودک باید روش صحیح راه رفتن، پز گرفتن یا همان نمایش زنده لباس داده شود. این آموزش‌ها توسط موسسه‌های مدلینگ و مادر کودک که با خلقیات او آشناست، داده می‌شود که البته مادرها برای اینکه بتوانند کودکشان را به خوبی با این مساله آشنا کنند، تحت آموزش‌هایی توسط موسسه مدلینگ قرار می‌گیرند. همچنین ما باید به کودکمان دید هنری بدهیم تا درک درستی از پوشاک، آراستگی، لباس و رنگ آن داشته باشد. همه این‌ موارد برای قبل از قرار گرفتن جلوی دوربین است».

کارشناسان ولی این نکته‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنند و توجه بیش از اندازه به ظاهر و رفتار را از عوامل آسیب زننده روانی برای کودکان می‌دانند. منصوره فضیلتی، روان‌شناس کودک در این رابطه به روزنامه آرمان گفته بود: «در این شغل با ایجاد اعتماد به نفس کاذب، کودک برای کشف و شکوفایی استعدادهای خود تلاش زیادی نخواهد کرد و تنها به ابعاد ظاهری و شرایط خاص برای حضور در دنیای مجازی توجه می‌کند. از طرفی دیگر زمانی که کودکان در دنیای واقعی، دور از دنیای مجازی همراه با همسالان خود بازی می‌کنند دیگر احساس برتری نداشته و احساس ارزشمندی که به صورت کاذب در دنیای مجازی ایجاد شده از بین می‌رود».

گفتنی است همدم بودن کودک با بزرگسالان و عدم برقراری ارتباط وی با سایر کودکان از دیگر موارد مورد انتقاد مدلینگ کودک است که به اعتقاد برخی از کارشناسان در دراز مدت و در مجموعه‌ای از عوامل، منجر به پرخاشگری و عصبانیت کودک می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close