اخبار بروجردلرستانویژه ها

سن ناوگان مینی بوس در لرستان ۳۷.۵ سال است

روزهای بروجرد- معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: متوسط سن ناوگان مینی بوس در این استان ۳۷.۵ سال و حدود ۱۰ سال بیشتر از میانگین کشور است.

رضا عبدی در گفت و گو با ایرنا متوسط سنی ناوگان مینی بوس کشور را ۲۸ سال برشمرد و افزود: ۵۲۵ دستگاه مینی بوس موجود در لرستان با متوسط عمر ۳۷.۵ سال فعالیت می کنند.

او اظهار داشت: به دلیل سفرهای زیارتی و گردشگری درون استانی، ۹ ماهه امسال تعداد جابجایی مسافر از طریق این ناوگان، ۵۸ درصد افزایش یافته است بنابراین تعمیر و بازسازی این ناوگان نیز با توجه به محورهای کوهستانی و گردشگری استان ضرورت دارد.

سالانه حدود ۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه عمومی در جاده های استان تردد می کنند که متوسط سهم ناوگان اتوبوس از این تعداد یک میلیون و ۵۰ هزار نفر و مینی بوس نیز ۳۷۰ هزار نفر است.

عبدی گفت: همچنین ۱۶۵ دستگاه اتوبوس ناوگان برون شهری لرستان با متوسط سن ۱۰ سال و هشت ماه در حال فعالیت هستند، در حالیکه متوسط سن ناوگان اتوبوس کشور بین ۱۴ تا ۱۵ سال است.

او ادامه داد: هرچند متوسط سن ناوگان اتوبوس لرستان از میانگین کشور کمتر است، اما رتبه جوانترین ناوگان کشور که در سال های قبل متعلق به استان بود، اکنون پس از بوشهر و ایلام، به سومین تنزل یافته و ناوگان اتوبوس لرستان وارد فاز میانسالی شده که بازسازی آن ضروری است.

عبدی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد تصادفات برون شهری لرستان مربوط به ناوگان عمومی است، اضافه کرد: ۳۲ هزار و ۸۶۷ سفر در ۹ ماهه امسال از طریق ناوگان اتوبوسی استان انجام و ۷۶۸ هزار و ۲۵۵ مسافر جابجا شدند، همچنین ۴۱۱ هزار مسافر با ۴۲ هزار و ۸۲ سفر مینی بوسی جابجا شده اند.

۲۱۴ میلیارد ریال برای بازسازی ناوگان لرستان هزینه شد

او همچنین با اشاره به فعالیت ۸۳ شرکت مسافربری در لرستان افزود: ۲۱۴ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته برای بازسازی ۷۵ دستگاه مینی بوس و ۱۳ دستگاه اتوبس ناوگان عمومی برون شهری لرستان به طور کامل جذب و هزینه شده است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان یادآور شد: با توجه به آغاز سفرهای نوروزی در ماه آینده، تلاش می شود پرداخت تسهیلات امسال نیز پس از تخصیص اعتبار و طی مراحل قانونی صورت گیرد تا با ایمن سازی ناوگان عمومی، سفرهای امن و مطمنی برای مسافران رقم زده شود.

عبدی افزایش قیمت قطعات، کرایه به نسبت پایین جابجایی مسافران برون شهری و قیمت حدود ۱۳۰ میلیارد ریالی خرید هر دستگاه اتوبوس را از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاری در این بخش برشمرد و گفت: با توجه به نیازسنجی و اعلام سهمیه های استانی به صورت سراسری، سهم لرستان در مرحله جدید تسهیلات، ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۹۳ دستگاه مینی بوس است.

او در خصوص ثبت نام تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوس و مینی بوس اظهار داشت: استفاده از تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه به‌ منظور انجام تعمیرات و بهسازی ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی امکانپذیر شده است و نام نویسی برای این وام تا ۱۶ دی ماه انجام شد.

عبدی در خصوص شرایط و ضوابط تسهیلات افزود: شرایط سنی متقاضیان ۱۸ تا ۷۰ سال، نرخ سود تسهیلات ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماه بوده که مبلغ پرداخت تسهیلات بازسازی برای اتوبوس حداکثر هفت میلیارد ریال و برای مینی‌بوس حداکثر ۲ میلیارد ریال است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close