لرستان

مشاهده یک گونه حشره خوار نایاب در حیات‌ وحش لرستان

روزهای بروجرد– مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: یک گونه حشره خوار نایاب در پراکنش حیات‌وحش این استان مشاهده شد.

علی سالاروند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یک گونه حشره خوار نایاب در لرستان برای نخستین‌بار مشاهده شده است که این حشره خوار جزو کوچک‌ترین پستانداران ایران شناخته می‌شود.

او افزود: این گونه حشره خوار نایاب در لرستان توسط آقای وفاپور، دانش‌آموختۀ رشته بیوسیستماتیک جانوری، در منطقه بیران‌شهر مشاهده و رکورد شده‌است و شناسایی دقیق این گونه توسط کارشناسان حیات‌وحش در دست بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه استان لرستان بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را دارا است افزود؛ در ایران ۱۱ گونه از دو خانواده شناسایی شده است که حشره‌خوار آبزی مدیترانه‌ای، حشره‌خوار آبزی قفقازی، حشره‌خوار دورنگ، حشره‌خوار دندان‌سفید بزرگ، حشره‌خوار دندان‌سفید کوچک، حشره‌خوار بلوچی،‌ حشره‌خوار شوشی، حشره‌خوار کوچک، حشره‌خوار خزری، حشره‌خوار بجنوردی و حشره‌خوار خانگی زندگی می کنند که در میان تمام این‌گونه‌ها، حشره‌خوار کوچک، به دلیل کوچکی جثه، به‌راحتی قابل تشخیص است.

سالاروندبا بیان اینکه دندان‌های تیز و مخروطی حشره خوار نایاب مشاهده‌شده در لرستان برای شکار حشرات سازگاری یافته‌است، بیان کرد: غذای اصلی حشره‌خوار کوچک حشره‌ها هستند، حشره‌خوارها با تغذیه از تعداد زیادی از حشره‌های زیان‌آور و لارو آن‌ها، در کنترل آفت‌ها، به‌خصوص در جنگل‌ها و مزرعه‌های کشاورزی، نقش مهمی دارند.

او تاکید کرد: حشره‌خوارها با وجود جثه‌ی کوچک و وزن بسیار کم، همیشه در حال غذا خوردن هستند و گاهی در طول روز، بیشتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن خود غذا می خورند.

مدیرکل محیط زیست لرستان اضافه کرد: دلیل این پرخوری، سوخت‌وساز زیاد بدن آنهاست، هرچه یک جانور کوچک‌تر باشد، دمای بدن خود را زودتر از دست می‌دهد و در نتیجه، برای جبران این دمای از دست‌رفته، به غذای بیش‌تری نیاز دارد، اگر غذای کافی در دسترس کوتوله‌های حشره‌خوار قرار نگیرد، بلافاصله می‌میرند، به همین دلیل، این پستاندار کوچک هیچ گاه به خواب زمستانی فرو نمی‌رود.

سالاروند افزود: شناسایی دقیق‌تر این گونه، توسط کارشناسان حوزه حیات وحش در حال بررسی است و پس از تایید و شناسایی نهایی، اخبار تکمیلی اعلام خواهد شد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close