اخبار بروجردویژه ها

روی زرد«سیب سرخ»بروجرد/ دست باغداران از بازار و سردخانه کوتاه است

روزهای بروجرد- کلثوم دلیران: روی زرد «سیب سرخ» بروجرد حکایت روزگار محصول مرغوبی است که در نبود بازار فروش مناسب و سردخانه کافی برای ذخیره، یا بر درخت می‌ماند و می‌پوسد و یا خوراک دام‌ها می‌شود.

روی زرد«سیب سرخ»بروجرد/ دست باغداران از بازار و سردخانه کوتاه است

به گزارش مهر، سیب بروجرد محصولی مرغوب است که در سالهای اخیر به عنوان برند در داخل و خارج از کشور شناخته شده است. محصولی که این روزها روزگار خوشی ندارد و بدون داشتن بازار مشخص به حال خود رها شده است و در این میان کسی جز باغداران و تولید کنندگان ضرر نمی بینند.

سیب سرخ بروجرد روی دست باغداران ماند

همه ساله در اوایل پاییز فصل برداشت سیب بروجرد آغاز می شود که امسال با توجه به بارندگی های فروردین ماه گذشته میزان برداشت سیب در شهرستان از رشد چشمگیری برخوردار بوده است که از طرفی جای شکر دارد اما از سوی دیگر مشاهده می شود به دلیل نبود بازار هدف این محصول روی دست باغداران مانده است.

وضعیت نامرغوب برداشت «سیب» بروجرد به ویژه در مناطق «گلدشت»، «فیال» و «شیخمیری» در روزهای گذشته اعتراضاتی را هم از سوی باغداران و هم از طرف مردم به دنبال داشته که سکوت مسئولان و متولیان امر در مقابل این موضوع قابل تامل است.

نبود بازار هدف، عدم وجود صنایع تبدیلی، نبود ظرفیت نگه داری و سردخانه، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و … مواردی هستند که انتظار می رود در سال رونق تولید دست اندکاران توجه بیشتری به رفع مشکلات تولیدکنندگان در تمامی حوزه های کشاورزی و باغداری داشته باشند.

نبود بازار فروش و عدم حمایت متولیان باغداران را متضرر کرد

مسعود یعقوب پور یکی از باغداران در منطقه «شیخمیری» بروجرد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: امسال ۸۰ تن سیب برداشت کرده ام که نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته ایم.

وی افزود: برای افزایش تولید سیب خوشحال هستیم و یکی از دلایل آن بارش های فروردین ماه گذشته بود که باعث فراوانی نعمت در منطقه شده است.

این باغدار بروجردی تصریح کرد: افزایش تولید انواع سیب درختی در مناطق بروجرد امسال چشمگیر بود اما متاسفانه نبود بازار فروش و عدم حمایت متولیان امر برای فروش و ذخیره این محصول باغداران را متضرر کرد.

وی ادامه داد: بجز هزینه های اولیه برای پرورش درختان سیب، در زمان برداشت محصول هزینه های دستمزد کارگر، خرید سبدهای پلاستیکی و … برای هر باغداری سنگین است و همیشه انتظار میرود با فروش محصول و کسب درآمد تمام این هزینه ها جبران شود.

باغداران ترجیح دادند سیب های سرخ را بر روی درختان رها کنند

میثم گودرزی دیگر باغدار منطقه «گلدشت» بروجرد نیز افزود: هر سبد پلاستیکی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد که با توجه به قیمت پایین سیب و علاوه بر آن دستمزد سنگین کارگران، انگیزه برداشت سیب در بین باغداران پایین آمده است.  

وی بیان داشت: به دلیل هزینه های بالا در زمان برداشت سیب اکثر باغداران ترجیح دادند سیب های سرخ را بر روی درختان رها کنند.

این باغدار روستایی تصریح کرد: از اوایل مهر ماه امسال در بیشتر مناطقی که باغ های سیب وجود دارد انباشت سیب در پای درختان خاطر هر رهگذری را مکدر می کند که چرا این همه دسترنج یکساله کشاورز باید هدر رفته و خسارت زیادی را متحمل شوند.

برخی از باغداران سیب موجود را برای خوراک دام در فصل سرد ذخیره کرده اند

مرضیه صارمی از باغداران منطقه «فیال» بروجرد نیز در این رابطه ادامه داد: علاوه بر هزینه های برداشت، وقتی که بازاری برای فروش محصول سیب نباشد باغدار مجبور است آن را ذخیره کند که امسال برای هر یک تن ۴۵۰ هزار تومان برای شش ماه ذخیره سازی در سردخانه باید هزینه پرداخت کنیم و این برای تولیدکننده به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت پایین سیب مثلا هر کیلو ۵۰۰ تومان ضربه مهلک بر پیکر تولید و تولیدکنندگان سیب در بروجرد است که با هیچ اهرمی هم این خسارت ها قابل جبران نیست.

این زن باغدار تولید کننده سیب گفت: برخی از باغداران سیب موجود را برای خوراک دام در فصل سرد ذخیره کرده اند و این به معنای مرگ تدریجی تولید کننده است که زحمت یکسال تلاشش از بین رفته است.

صارمی ادامه داد: برخی از باغداران هم ترجیح دادند همچنان سیب های سرخشان بر روی درختان نچیده بماند تا سیاه شود.

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول سیب در لرستان

علیرضا احمدوند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال در بروجرد براساس رکورد گیری که شده در حدود ۱۴۲ تن در هکتار سیب برداشت کرده ایم، اظهار داشت: از سطح ۳۷۰۰ هکتار باغ بارور لرستان،  ۶۳ هزار تن سیب برداشت می شود.

وی با تاکید بر نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول سیب در استان افزود: اگر صنایع تبدیلی این حوزه را داشتیم دیگر نیاز نبود سیب مازاد لرستان را به استان های دیگر بفرستیم.

در کل لرستان تنها ۵ سردخانه با ظرفیت ۱۴ هزار تن برای همه میوه ها داریم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: در کل لرستان ۵ سردخانه با ظرفیت ۱۴ هزار تن برای همه میوه ها داریم که این تعداد سردخانه کم است.

بر اساس این گزارش، دو سردخانه جدید در دست احداث در بروجرد است که کارهای مقدماتی آن ها انجام شده است و امید می رود طی سال های آینده با فعالیت این سردخانه ها دیگر شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزان نباشیم و با ذخیره سیب سرخ بروجرد، این محصول مرغوب در زمان مناسب به بازار عرضه شود.

همچنین پیش بینی می شود با بهره برداری از باغات جوان و جدید، طی سال های آینده میزان برداشت سیب از باغات لرستان به بیش از ۹۰ هزار تن برسد که این موضوع خود بر ضرورت پیش بینی سردخانه برای ذخیره محصولات و پیدا کردن بازار مناسب فروش می افزاید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close