اخبار لرستان

۵ درصد جمعیت لرستان متعلق به عشایر است

روزهای بروجرد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۵ درصد از جمعیت استان متعلق به عشایر است.

اسفندیار حسنی‌مقدم در مراسم تجلیل از عشایر استان با بیان اینکه با روحیه جهادی و انقلابی پیگیر حل مشکلات عشایر باشیم، بیان کرد: با وجود اینکه ۵ درصد از جمعیت لرستان متعلق به عشایر است، اما ۱۵ درصد از شهدای استان را جامعه عشایر تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا،  وی بیان کرد: عشایر لرستان در پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ۱۰۰۰ شهید یعنی سه برابر بیشتر نسبت به جمعیت سایر جوامع روستایی و شهری تقدیم انقلاب کرده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه لرستان هفتمین استان از لحاظ جمعیت عشایری است، گفت: عشایر لرستان سالانه ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات دامی، باغی و زراعی را تولید می کنند که ارزش ریالی آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که رقم قابل توجهی است.

دکتر حسنی مقدم با اعلام اینکه عشایر مصداق بارز و واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، تصریح کرد: جامعه عشایری کمترین هزینه را برای دولت داشته و بیشترین  بهره‌وری و تولید را دارند به طوری که از ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور ۲۵ درصد آن یعنی ۲۲۰ هزار تن توسط عشایر تولید می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: عشایر میراث دار آداب و کهن قدیمی است، بنابراین باید بیشترین حمایت را از این قشر تأثیرگذارداشته باشیم.

وی افزود: در تحقق این امر از مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از عشایر و روستاها است.

این مسئول گفت: از مهمترین برنامه‌ها علاوه بر دامپروری، کاشت و توسعه گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، زنبورداری و تولید عسل و همچنین توجه به ظرفیت مغفول مانده صنایع دستی از دیگر برنامه‌ها برای توانمند سازی جامعه عشایر است.

وی ضعف اقتصاد جوامع عشایری و روستایی را از عوامل مهم مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها عنوان کرد و گفت: از همکاران توقع دارم با داشتن روحیه جهادی و انقلابی که  یک امر اساسی است با جدیت پیگیر حل مشکلات عشایر عزیز باشند.

حسنی مقدم تاکید کرد: مدیرکل امور عشایری لرستان تدبیری اتخاذ کند که خدمت رسانی در محل اسکان و کانون‌های عشایری انجام شود تا عشایر مجبور نباشند برای پیگیری کارهای اداری به پشت درب اتاق مدیران مراجعه کنند و ما خدمت عشایر بعنوان واحدهای تولید برسیم و خدمت رسانی انجام بدهیم.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close