اخبار ایران

دولت را در حصر گذاشته‌اند/ می‌خواهند پیش از انتخابات دولت را زمین‌گیر کنند/ وقتی یک قوه کار پوپولیستی می‌کند، دولت هم جوابش را تبلیغاتی می‌دهد

روزهای بروجرد- عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه جناحی و جریانی با فساد مبارزه می‌کنند، تاکید کرد که کار قوه قضائیه نظارت نیست بلکه رسیدگی شکایات و قضاوت است، نظارت کار مجلس است.

محمد صادق جوادی حصار کنشگر سیاسی و عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره فایده مطرح شدن مباحث کلی درباره فساد از زبان رئیس جمهور، گفت: تصور می‌کنم یکی از چیزهایی که آقای روحانی در ذهن دارند این است که جریان مقابل ایشان با استفاده از انتخاباب پیش رو در پی زمین‌گیر کردن دولت و فایده بردن از این زمین‌گیری در انتخابات مجلس و سپس انتخابات ریاست جمهوری بعد است. 

می‌خواهند پیش از انتخابات دولت را زمین‌گیر کنند

وی افزود: یعنی رقیب آقای روحانی از شرایط عمومی که در اختیارش قرار گرفته تحت عنوان مبارز با فساد استفاده می‌کند. از دیدگاه آقای روحانی این نوع مبارزه با فساد می‌تواند در ذات خودش یک حرکت انتخاباتی و تبلیغاتی باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: از فواید مترتب بر این رفتار این است که این اتفاق‌ها در آستانه انتخابات مجلس در حال رخ دادن است و جریان مخالف دولت از این موضوع، برای همسو کردن مجلس آینده با خودش_در جهت مبارزه با فساد ترسیمی از جانب دستگاه قضایی -بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

رئیس‌جمهور در عمل برای دو سال آینده خودش مبارزه می‌کند

روحانی تلاش می‌کند که مجلس آینده مطابق با شعار‌های پوپولیستی شکل نگیرد

وی با بیان اینکه اگر آن مجلس مطابق با آن روش‌ها و شعارها شکل بگیرد معنی و مفهومش این است که، می‌تواند طی دو سال آینده دولت دائم دچار چالش‌های بودجه‌ای و قانونی و نیز مخالفت‌های متوقف کننده بشود، تاکید کرد:  آقای رئیس‌جمهور در عمل برای دو سال آینده خودش مبارزه می‌کند؛ او تلاش دارد که مجلس آینده مطابق با این شعار‌های پوپولیستی شکل نگیرد و کاری می‌کند که  نشان دهد شعارهایی که برای مبارزه با فساد مطرح می‌شود ریشه‌ای و بنیادی نیست بلکه پوپولیستی است و برای شکل دادن مجلسی از این دست مطرح می‌شود.

این مجلس بسترساز دوره آینده ریاست جمهوری است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: آقای روحانی می‌خواهد در جهت خنثی‌سازی این  برنامه  حرکت کرده و از تحقق مجلسی که از آن وحشت دارد جلوگیری کند؛ چون اگر مجلسی منطبق با این راه و روش و شیوه مبارزاتی که در پیش گرفته شده، شکل بگیرد، دو فایده برای رئیس دستگاه قضا خواهد داشت، نخست اینکه بستر را برای آینده آقای رئیسی یا کاندیدای مورد حمایت ایشان فراهم می‌کند، یعنی او می‌تواند خودش و یا یکی شبیه خودش را در آنتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا کند بنابراین این مجلس بسترساز دوره آینده ریاست جمهوری است. دیگر  اینکه در دوسال آینده اهرم فشار مخالفان روحانی علیه دولت است.

روحانی دوسال پر چالشی با دستگاه قضایی و قوه مقننه خواهد داشت

جوادی حصار اضافه کرد: از طرفی آقای روحانی تلاش می‌کند دو سال خودش را حفظ کند، اگر این مجلس به شکلی که گفته شد، تشکیل شود، آقای روحانی دوسال پر چالشی با دستگاه قضایی و قوه مقننه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد آقای روحانی مبارزه با فساد است اگر هست چرا نهادهایی را که بدهکار هستند به جامعه معرفی نمی‌کند؟، گفت:‌ دولت در شرایطی قرار دارد که اولویت اولش سر پا ماندن است. در این شرایط ممکن است به مساله فساد بپردازد اما در برابر اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است، کاری از دست او بر نمی‌آید.

دولت نمی‌تواند کار  خودش را ول کند و به مبارزه با فساد به شیوه دستگاه قضایی بچسبد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اصلا کار دولت مبارزه با فساد به این شکلی که دستگاه قضایی مطرح می‌کند نیست؛ حتی کار دستگاه قضایی هم به این شکل، مبارزه با فساد نیست، بلکه دولت باید برای مبارزه با فساد لوایح و مقرراتی را وضع کند و بعد در مجلس تبدیل به قانون شوند.

 دبیرکل حزب کانون دانشگاهیان خراسان تاکید کرد: هر چه بیشتر راه‌های گریز قانونی را ببندند و قانون هر چقدر کوچک‌تر، شفاف‌تر و غیرمنعطف‌تر باشد راه فساد را بیشتر مسدود می‌کند؛ دولت باید این کار را  انجام دهد؛ اما دولتی که به خرج روزانه خود مانده است و از داخل و خارج تحت فشارهای مختلف قرار دارد برای مبارزه با فساد باید همسویی قوه قضاییه، مجلس و نیز دستگاه‌های فرادستی را داشته باشد؛ هماهنگی همه این ارکان، مشکلاتی که هست را کمتر می‌کنند، چه برسد به روزی که هر کس با هر سمتی بخواهد زیر پای دولت را خالی کند، در این شرایط دولت نمی‌تواند کار  خودش را ول کند و به مبارزه با فساد به شیوه دستگاه قضایی بچسبد.

بخش زیادی از امکانات دولت را محاصره کرده و از دست آن درآورده‌اند

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با فساد که امرعقلانی و پسنده و منطقی است، برای دولت امکان پذیر نیست، گفت: کار دولت در حال حاضر مشابه کسی است که دندانش درد می‌کند و به او می‌گویند باید دندانت عصب‌کشی و ترمیم اساسی شود، اما او می‌گوید پول و امکان آن را ندارم، حالا یک مسکن بدهید عفونتش خشک بشود تا بتوانم با آن کنار بیایم؛ ‌اما کسی که در قوه قضاییه نشسته و گرا می‌دهد که این دندان باید عصب‌کشی شود و می‌گوید که من عصب دندان خودم را کشیده‌ام، باید بداند که دولت پول، سرمایه و امکان این کار را ندارد چرا که بخش زیادی از امکانات دولت را محاصره کرده و از دست آن درآورده‌اند.

دولت را در حصر گذاشته‌اند

وی تصریح کرد:  دولت را در حصر گذاشته‌اند، اگر آقای روحانی حرفی هم می‌زند و مقابل به مثل می‌کند همه به او می‌تازند که چرا شعار می‌دهی؟! در مملکتی که ۷۰ درصد آن با شعار پیش می‌رود، آقای روحانی شعار هم ندهد باید چه کار کند؟

این فعال سیاسی گفت: اینکه آقای روحانی می‌گوید مبارزه با فساد کار خیلی خوبی است، اما اگر می‌خواهید با فساد مبارزه کنید با همه اشکال آن مبارزه کنید نه یک گونه آن، چه اشکالی دارد؟ 

روحانی در همین دستگاه بزرگ شده و می‌فهمد که برخورد سیاسی با فساد چیست

وی درباره نبود شفافیت و برگزاری علنی دادگاه‌هایی نظیر معاون قالیباف یا قضاتی که مجرم شناخته شده‌اند، گفت: برای اینکه گاهی برخورد با فساد جریانی است، آقای روحانی هم در همین دستگاه بزرگ شده و می‌فهمد که آنها برخورد سیاسی می‌کنند وگرنه چه کسی است که بگوید مبارزه با فساد بد است؟ اما آیا فساد همین‌هایی است که دیده می‌شود؟ چرا ریشه فسادهایی که دیده نمی‌شود را نمی‌سوزانند؟!

جوادی‌حصار با طرح این سوال که بنگاه‌های اقتصادی و موسسات‌مالی و بانک‌های خصوصی ایجاد شده حجم زیادی از پول مردم را حیف و میل کردند و اصلا معلوم نیست پول‌ها کجا رفته است، چه عاملی دولت را موظف کرد که به جای موسسات مالی، دولت پول‌ها را  به مردم برگرداند؟، گفت: دولت زیر بار بدهی مؤسسات مالی رفت و بدهی آنها را پرداخت کرد، اما پول‌هایی که بیرون رفته است کجاست؟ 

وی با بیان اینکه موضوع این است که «گر حکم شود که مست گیرند/در شهر هر آنچه هست گیرند»،تاکید کرد: این فساد در سیستم ما گسترده شده است، ممکن است بگویند فساد سیستمی و سیستماتیک نداریم ولی سیستم فاسد که داریم؛ سیستممان فاسد شده است.

روحانی می‌گوید با این نقل و نبات‌ها سر مردم شیره نمالید

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه روحانی می‌گوید کار خوبی کردید که جلوی این بخش از مفاسد را گرفتید، اما با این نقل و نبات‌ها سر مردم شیره نمالید، اظهار کرد: بروید آن پول‌های اصلی که از کشور برده شده است، را ردگیری کرده و بازگردانید؛ با برگشت هر کدام از  آن پول‌ها کلی از مشکلات کشور حل می‌شود.

مفاسدی که اعلام می‌شود در برابر دلارهایی که از کشور خارج شده دله دزدی و آفتابه دزدی است

وی افزود:  فقط همین دله دزدهای دور و بر را که می‌توانند، می‌گیرند؛ ۱۰۰۰یا ۲۰۰۰ میلیارد در برابر پول‌های دلاری که از کشور خارج شده و ردی از آنها نیست دله دزدی و آفتابه دزدی است. منتها این موارد را گرفته و در بوق و  کرنا می‌کنند و آنها را رها کرده‌اند.

نظارت کار قوه‌قضائیه نیست

این فعال حزبی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آقای روحانی هم باید تلاش قانونمند در جهت مبارزه با فساد داشته باشد، راهکار جلوگیری از برخورد‌های جریانی را اینگونه بیان کرد: باید مجلس شفاف و قانون‌گذار وجود داشته باشد، مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد؛  نظارت کار قوه‌قضائیه نیست که خودش را قاطی نظارت کرده است، کار قوه قضاییه، قضاوت است یعنی کسی باید برود شکایت کند قوه قضاییه به شکایت طرفین رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه همچنین قوه قضاییه هرقانونی که به تصویب مجلس رسیده است را ملاک عمل قرار دهد و بر اساس قانون به محاکمات و دعاوی بپردازد، متذکر شد: اما قوه قضاییه نقش دیگری به خود گرفته است؛ رسیدگی و نظارت به اجزا مختلف کشور کار دستگاه قضایی  نیست، بلکه کار نمایندگان مجلس است.

قوه قضاییه خودش را از بقیه تافته جدا بافته می‌داند

به گفته جوادی حصار کار نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون در همه سطوح حتی نظارت بر قوه قضاییه است اما الان قوه قضاییه خودش را از بقیه تافته جدا بافته می‌داند و فکر می‌کند چون می‌تواند حکم زندان بدهد پس خیلی قدرتمند است.

وی درباره شفاف شدن قوه قضاییه گفت: راه این کار مجاب کردن به معنای قانونی است؛ اختیارات قوه قضاییه در قانون اساسی و در قوانین موضوعه که  در مجلس تصویب رسیده، آمده است بنابراین باید برابر اختیاراتش عمل کند و کاری به دیگر مسائل نداشته باشد.

وقتی یک قوه کار پوپولیستی می‌کند، دولت هم جوابش را تبلیغاتی می‌دهد

این کنشگر سیاسی درباره این که حتما قوه قضاییه مدعی اجرای قانون است، تاکید کرد: بروید شرح وظایف قوه قضاییه را در قانون اساسی ببینید آیا این کاری که قوه قضاییه می‌کند منطبق با شرح وظایف این ارگان است؟ اگر بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه عمل کرد تشویقش هم بکنید اما اگر عمل نکرد باید به او گفته شود که در حوزه نامربوط ورود نکند.

وی ادامه داد: وقتی یک قوه کار پوپولیستی و تبلیغاتی می‌کند، خب دولت هم می‌آید جوابش را تبلیغاتی می‌دهد بعد کشور در جاده تبلغات منحرف می‌افتد درحالی که اساسا کار و مشکل کشور این نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به سخن امام(ره) مبنی بر اینکه باید مجلس مستقلی داشته باشیم که عصاره فضایل ملت باشد، تصریح کرد: ما باید مجلس سالم، مردمی،  شجاع، قانون‌مند، قانون‌گرا و دانای به حقوق داشته باشیم؛ در این صورت است که از مجلس دولت خوب خارج می‌شود، چرا که دولت را مجلس تایید می‌کند.

نظارت باید از دست یک جمع کوچک در بیاید و به دست ملت سپرده شود

وی افزود: از چنین مجلسی حقوقدان خوب برای حضور در شورای نگهبان خارج می‌شود و اگر مجلس خوب داشته باشیم جلوی قوانین بی ربط را می‌گیرد و نمی‌گذارد به اجرا دربیایند و آنها را تغییر می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: مادامی که این شکل از نظارت وجود داشته باشد نماینده شجاع، دانا، آگاه و مطلع و محافظ قانون اساسی به مجلس راه پیدا نمی‌کند، اگر هم راه پیدا کند بر اساس همین نظارت نمی‌گذارند کارش را در مجلس درست انجام دهد و نتیجه آن دولت‌های ضعیف و نابسامانی شرایط عمومی کشور می‌شود.

جوادی حصار در پایان تصریح کرد: باید نظارت از دست یک جمع کوچک در بیاید و به دست ملت سپرده شود، اگر ملت بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشند دهان نماینده‌ای که حق را ببیند و از آن دفاع نکند، ظلم را ببیند و در برابر آن نیاستد ، می شکنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close