اخبار بروجرد

چهار زمین لرزه مهمان پنج شنبه بروجرد/ کانون زمین لرزه‌ها در حریم شهر بوده است/ آماده باش دستگاه ها

روزهای بروجرد- چهار زمین لرزه به بزرگی ۳.۲ ، ۲.۹، ۲.۷ و ۳.۴ ریشتر روز پنج شنبه بروجرد را لرزاند.

فرماندار ویژه بروجرد با اشاره به اینکه کانون همه زلزله های بروجرد در داخل حریم و محدوده شهر بوده است، گفت: دستگاه های ذی ربط در آماده باش کامل قرار دارند.

 

رضا آریایی در گفت و گو با مهر با اشاره به وقوع چند زمین لرزه در بروجرد طی امروز پنجشنبه اظهار داشت: کانون همه این زلزله ها درون شهر بوده است.

وی افزود: برخلاف گذشته که کانون زلزله های بروجرد با شهر فاصله زیادی داشت اما کانون تمام زلزله های امروز در محدوده شهر بروجرد و در داخل حریم و محدوده شهر بوده است.

نکته قابل توجه این است که ریشتر این زلزله ها پایین است

فرماندار ویژه بروجرد با بیان اینکه اما نکته قابل توجه این است که ریشتر این زلزله ها پایین است و بزرگی کمی دارند، تصریح کرد: این موضوع باعث می شود تخلیه انرژی زمین را به صورت تدریجی داشته باشیم.

به مردم توصیه می کنیم که خونسردی و هوشیاری خود را حفظ کنند

آریایی با تاکید بر اینکه اما واقعیت این است که کسی نمی داند زیر زمین چه خبر است و نمی شود با صراحت راجع به آن صحبت کرد، افزود: به مردم توصیه می کنیم که خونسردی و هوشیاری خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه به همه دستگاه ها اعلام کرده ام که در آماده باش کامل باشند تا اگر خدایی ناکرده اتفاقی افتاد غافلگیر نشویم، اظهار داشت: گسل هایی در منطقه زاگرس میانی وجود دارند، عمده گسل های فعال در شمال استان واقع شده اند و دشت سیلاخور که بروجرد هم جزیی از آن است در این منطقه واقع شده است.

شهر بروجرد روی گسل های فعال بنا شده و وقوع زلزله در این منطقه طبیعی است

فرماندار ویژه بروجرد با بیان اینکه چند گسل بزرگ در این منطقه داریم، از جمله گسل نهاوند، دورود و گسل اصلی زاگرس تصریح کرد: به نوعی شهر بروجرد روی گسل های فعال بنا شده است و وقوع زلزله در این منطقه طبیعی است؛ اما اینکه پیش بینی کنیم چرا زلزله ها در محدوده شهر اتفاق می افتد و یا اینکه شدت آن ها کاهش یا افزایش می یابد را نمی توانیم بگوییم.

آریایی با تاکید بر لزوم حفظ هوشیاری و خونسردی از سوی مردم بروجرد ادامه داد: مهم ترین پارامتر در این قبیل اتفاقات این است که مردم خونسرد باشند.

واحدهای روستایی بروجرد مقاومت خوبی دارند

وی در پاسخ به چگونگی وضعیت مقاوم سازی واحدهای روستایی و شهری بروجرد، با اشاره به اینکه در سال ۸۵ هم زلزله بزرگی در منطقه داشتیم، گفت: در آن زمان ۳۰ هزار واحد روستایی در استان مقاوم سازی شد که تقریبا ۱۸ تا ۲۰ هزار از این واحدها متعلق به شهر بروجرد است.

فرماندار ویژه بروجرد با بیان اینکه بازسازی واحدها باعث شد روستاهای ما مقاوم باشند؛  عمده واحدهای روستایی ما مقاومت خوبی دارند چون همه بعد از زلزله ۸۵ ساخته شده اند و اسکلت پیچ و مهره ای دارند، تصریح کرد: از سال ۷۲ به بعد هم در شهر بروجرد، ساخت و سازها زیر نظر نظام مهندسی بوده و هرچه جلوتر آمده ایم کیفیت بهتری پیدا کرده اند، واحدهای مربوط به قبل از سال ۷۰ ممکن است استحکام لازم را نداشته باشند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close