اخبار بروجرد

افزایش جمعیت کشور در گرو رفع عوامل کاهش جمعیت

کلثوم دلیران- زاد و ولد یا همان موالید یکی از وقایع حیاتی در کشور است که به تداوم نسل ها و ازدیاد جمعیت هر منطقه منجر می شود و مولفه ازدواج لازمه این مهم بوده و گرچه شاید ساده به نظر می آید اما مولفه ای مهم برای رشد جمعیت در سال های آتی و جلوگیری از رکود فرزنداوری در جامعه است. سوال اینجاست که تنها ازدواج موجب افزایش جمعیت می شود و فرزندآوری ضامن تداوم نسل ها در آینده کشور است؟

بدون تردید درست است که ازدواج، از جمله رویکردهای اصلی و تاثیرگذار در مسیر تولید نسل و رشد روبه افزایش فرزندآوری در جامعه است و _باید به وقت لازم و در جایی دیگر به آن پرداخته شود_ اما بد نیست از عواملی مانند، تصادفات جاده ای، سقط جنین، مرگ و میر ناشی از دخانیات و انواع بیماری ها، بروز حوادث و بلایای طبیعی و …. نیز یاد کنیم که طبق آمارهای رسمی ارائه شده از مرکز آمار ایران هر کدام به سهم خود در کاهش جمعیت کشور نقش بسزایی دارند.

مدیریت حرفه ای دست اندرکاران و متولیان امر می طلبد از یک طرف در فراهم کردن بسترهای لازم جهت ازدواج جوانان و زاد و ولد همت بگمارند و از طرفی دیگر عواملی که موجب کاهش جمعیت در کشور می شود را به صورت ریشه ای بررسی کرده و راهکارهای اساسی و بنیادی برای پیشگیری از این معضلات ارائه دهند.

طبق گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، در کشور سالیانه ۱۷ هزار فوتی و حدود ۳۰۰ هزار مجروح در حوادث رانندگی رخ می دهد. از این تعداد ۳۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال و افراد در سن رشد در تصادفات جان خود را از دست می دهند.

با قدری تامل در این گونه آمار و اخبار که روزانه از سوی مقامات و نهادها در حوزه های مختلف منتشر می شود با یک حساب سرانگشتی ساده میتوان به اهمیت موضوع عوامل داخلی و خارجی، طبیعی و غیرطبیعی کاهش جمعیت در کشور پی ببریم. به طور مثال فوت ۳۰۰۰ کودک و افراد در سن رشد بر اثر تصادفات جاده ای متاثر از عواملی مستقیم و غیر مستقیمی است که برای جلوگیری از تلف شدن و از دست رفتن تعدادی از جمعیت جوان کشور باید این علل ریشه یابی شود.

اینکه در رخ دادن یک تصادف چه عواملی دخیل است، چه کسانی مقصر هستند وضعیت ایمنی جاده ها به چه شکل است، راننده تخصص لازم برای دریافت گواهینامه را داشته است، ماشین دارای نقص فنی نبوده و دیگر موارد مشابه_ که همه در بروز یک رخداد تلخ بنام “تصادف” می توانند نقش داشته باشند_ باید پاسخ داده شود و این مهم تنها با تحقیق در موارد مذکور بدست خواهد آمد.

متاسفانه طبق آمارهای ارائه شده به طور روزانه، هفتگی و ماهانه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر نهادها آمار تلفات و فوتی های جاده ای، آمار تکان دهنده ای است که یله و رها گذاشتن هر کدام به مراتب اهمیت، تصمیم نادرستی است و تبعات آن میتواند گریبانگیر خیلی از افراد پیرامون و جامعه نیز شود.

مسئولان و مدیران تصمیم گیر در راس امور، باید تمامی اقدامات لازم، جهت جلوگیری از کاهش جمعیت و تضمین سلامتی شهروندان را انجام داده و با سمت و سوق دادن جامعه برای بدست آوردن نشاط اجتماعی میانگین طول عمر افراد را افزایش دهند.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close