اخبار بروجردویژه ها

احیا واحدهای تولیدی راکد بروجرد نیازمند تخصیص سرمایه در گردش

روزهای بروجرد- فعال نمودن واحدهای صنعتی راکد علاوه بر تخصیص سرمایه در گردش، داشتن نیروی متخصص و توان حرفه‌ای نیازمند دقت و توجه لازم به نیاز بازار عرضه و تقاضا نیاز دارد.

به گزارش ایرنا احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل از مهمترین شاخص ها و مولفه های رونق تولید است که دولت در کنار توجه به تامین مواد اولیه و زنجیره تولید درتلاش است تا فازهای توسعه ای خود را به خوبی پیش ببرد.

حمایت از واحدهای صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه تولید از برنامه های مهم دولت می باشد که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک های صنعتی پیگیری تا با شناسایی واحدهای تعطیل عامل تعطیلی آنها بررسی و مجددا با  حفظ اشتغال و کارآفرینی  موانع تولید برطرف و احیا شوند.

در این راستا سیاست مسوولان بروجرد از جمله فرمانداری و اداره صمت و سایر زیرگروه ها برداشتن موانع از مسیر حرکت واحدهای تولیدی فعال و غیر فعال است تا با اعطای تسهیلات و همچنین استمهال بدهی ها، زمینه برای حفظ و به کارگیری گردش مالی و نقدینگی واحدهای تولیدی فراهم شود.

هم اکنون بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی راکد ناشی از این است که عده‌ای فکر می‌کنند فقط با داشتن پول می‌توان یک واحد تولیدی را تأسیس و اداره کرد در حالی که برای چنین اموری باید خیلی دقیق فکر، برنامه ریزی شود.

با توجه به تحریم های اقتصادی و مشکلات ایجاد شده در بخش صنایع مختلف و اقتصاد، فعال کردن واحدهای تولیدی در شرایط اقتصادی کنونی یک هنر است.

با توجه به تحریم های ضالمانه دشمنان علیه ایران و  در شرایط کنونی که آمریکا هر روز توطئه‌های خصمانه‌ای علیه کشور دنبال می‌کند، باید هوشیاری لازم را داشته باشیم و شرایط را برای جذب سرمایه گذاران و فعالیت‌های واحدهای تولیدی فراهم نماییم.

گفتنی است مسولان باید با تدبیر لازم و تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بررسی، پیگیری و رفاه حال صنعتگران و تولید کنندگان در واحدهای تولیدی گامهای مثبتی بردارند تا این روند به تصمیم‌های مناسب و راهگشا منجر شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری بروجرد گفت: احیا واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال از اولویتهای جدی بوده و با تشکیل کمیته رفع موانع تولید این مهم با مدیریت فرمانداری بروجرد در حال پیگیری است.

احمد گودرزیان افزود: در این راستا ۲۵ واحد صنعتی بزرگ و کوچک راکد شناسایی شده و با برگزاری جلسات مختلف مشکلات این واحدها بررسی و زمینه احیا مجدد آنها فراهم شده است.

وی اظهار داشت: شهرستان بروجرد با برخوردار بودن از ۵۹۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک زمانی ۳۰ درصد صنایع لرستان را به خود اختصاص داده بود اما در دهه اخیر به دلیل مشکلات مختلف و رکود اقتصادی می توان گفت تنها حدود ۱۵درصد صنعت لرستان را در خود جای داده  و برای بازگشت به جایگاه قبلی گامهایی برای احیا واحدهای غیرفعال برداشته شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری بروجرد اضافه کرد: با  اقدامات انجام شده در زمینه احیا واحدهای نیمه فعال و راکد تلاش شده تا با جذب سرمایه گذار و افزایش اعتماد در امر سرمایه گذاری و رفع موانع و مشکلات نظام بانکی در اخذ تسهیلات مجددا واحدهای راکد فعال شوند.

گودرزیان تاکید کرد: علاوه بر مشکلات تحریمهای اقتصادی در کاهش تولید و تعطیلی واحدهای صنعتی در سطح کشور، واحدهای صنعتی بروجرد به دلیل مشکلات بانکی و عدم استفاده از جذب سرمایه گذار اغلب متضرر و تعطیل شدند.

وی ادامه داد: در راستای تحقق شعار ” رونق تولید” تا پایان سال جاری از مجموع ۲۵ واحد راکد و غیر فعال حدود ۱۰واحد صنعتی بزرگ که اغلب تولیدات آنها در داخل کشور به مصرف می رسد احیا میشوند.

گودرزیان افزود: با پیگیری‌های انجام شده کارخانه زمان کار” تولید کننده انواع فرآورده های لبنی، همچین کارخانه زاگرس نوش که قریب به یک دهه غیر فعال بوده با همکاری سرمایه گذار جدید به کارخانه گوهر شیمی تغییر نام یافته و اقدام به تولید انواع مواد شیمیایی پلاستیک می کند. به زودی احیا می شوند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری بروجرد اضافه کرد: تلاش شده تا با احیا واحدهای راکد که درسالهای اخیربا مشکلاتی مواجه شده اند ضمن احیا این واحدها در زمینه رونق تولید و اشتغال مجدد کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: با حمایت های فرماندار بروجرد تلاش خواهد شد تا واحدهای صنعتی نظیر کارخانه کاشی جم بروجرد و زاگرس خودرو احیا و خط تولید آن راه اندازی شود.
گودرزیان بیان کرد: در راه‌اندازی این صنایع نگاه اشتغال آنها باید به جذب نیروهای بومی باشد و با فعال شدن همه ظرفیت واحدهای صنعتی زمینه تأمین نیازهای کشور فراهم شود.

وی افزود: در راستای رفع موانع تولید و بهره گیری از امکانات موجود واحدهای صنعتی و احیای واحدهای راکد تعاملی بین صنعت و دانشگاههای دولتی و آزاد بروجرد انجام شده و این واحد ها تقبل نمودند تا با بهره گیری از اساتید دانشگاهی و امکاناتی نظیر ازمایشگاه در راستای رونق و احیای واحدهای صنعتی گام های جدی برداشته شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد و کارشناس مسایل اقتصادی گفت: طبیعی است که فعال کردن واحدهای راکد نوید بخش ایجاد اشتغال و رونق تولید در صنعت همراه خواهد بود.

علی شاهرودی افزود: احیای شرکت های نیمه فعال و باز فعال کردن واحدهای راکد موجب حفظ و افزایش اشتغال، رفع موانع تولید، حمایت از طرح‌ها است.

وی بیان کرد: با هدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، با اختیاراتی که از سوی دولت به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به استان ها و شهرستانها واگذار شده مصوبات این کارگروه در زمان کوتاهی عملیاتی می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد توسعه اشتغال را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: ظرفیت واحدهای خالی، واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان بروجرد باید برای توسعه اشتغال استفاده شود.

شاهرودی گفت: حدود ۵۵ درصد واحدهای صنعتی شهرستان اکنون به صورت فعال و نیمه فعال مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: از مجموع ۵۹۰ پروانه بهره برداری صادر شده در بروجرد، هم اکنون ۱۸۳ واحد فعال،۱۳۳ کارگاه نیمه فعال و مابقی به صورت راکد هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۴ درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار نیرو در این واحدها فعالیت می کنند که حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: حدود ۱۴ معدن فعال و نیمه فعال در این شهرستان با برداشت مواد معدنی تالک، فلدسپات، سیلیس، خاک رس و شن و ماسه  مشغول فعالیت هستند.
شاهرودی با اشاره به اینکه تعداد ۳۳ کارگاه قالیبافی به صورت متمرکز و غیر متمرکز در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: از این تعداد چهار کارگاه فعال و مابقی بافندگان بصورت خانگی فعالیت می کنند.

وی، تعداد واحدهای دارای پروانه کسب در سطح شهر بروجرد را ۱۱ هزار واحد عنوان کرد و گفت:‌ احیا صنایع راکد و پیشگیری از تعطیلی واحدهای فعال صنعتی از اولویت کاری دولت در سال جاری است و اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، از موئلفه های مهم و در دستور کار دولت است.
رییس اداره صمت بروجرد گفت: در سالهای گذشته بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان به دلایل مختلف راکد و تعطیل شده و علاوه بر رونق بیکاری، چرخ تولید این صنایع متوقف شده که با حمایت دولت و تلاش  فرمانداری  بروجرد اقدامات لازم برای فعالیت مجدد این واحدها صورت گرفته است.

وی حفظ و تقویت اشتغال موجود و همچنین ارتقای توان تولید کارخانه ها و صنایع، با اتخاذ راهکارهای مناسب را از دیگر اولویت های دولت در سال رونق تولید عنوان کرد و افزود: احیا واحدهای بزرگی مانند سامان کاشی، کاشی جم و استفاده از ظرفیت های کارخانه نساجی و بسیاری دیگر از صنایع این شهرستان از اولویتهای مهم است.

شاهرودی افزود: علاوه بر سرمایه، داشتن تخصص و توان حرفه‌ای هم برای راه اندازی واحدهای تولید لازم است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close