اخبار بروجرد

دردهای نهفته زیر پوست کارگری در بروجرد/ زنان، نیروی کار ارزان کارگاهی

روزهای بروجرد- الهام شاهدپور: “به تعدادی نیروی کار خانم برای کار در کارگاه…. با حقوق مکفی، بیمه و وسیله ایاب و ذهاب نیازمندیم.”
به عنوان نیروی جویای کار به آدرس درج شده در آگهی استخدام یکی از این کارگاه ها مراجعه کردم.

یک سوله بزرگ که با پارتیشن هایی بخش بندی شده و تعدادی نیروی کار خانم در بخش های مختلف مشغول تهیه و بسته بندی یک ماده غذایی هستند(البته کاری به وضعیت بهداشتی کارگاهی که یک نوع تنقلات مضر تولید می کند، نداریم).

با مدیر داخلی کارگاه به عنوان یک جویای کار مشغول صحبت می شوم.
_ کار از ساعت ۷ صبح تا ۵غروب با یک ساعت استراحت برای صرف نهار با حقوق ۶۰۰ هزار تومان بدون بیمه(در آگهی لفظ بیمه درج شده!!! )

دو ماه اول آزمایشی و در صورت رضایت از کار استخدام می شوید. می پرسم در این دوماه آزمایشی حقوقی به کارگران تعلق می‌گیرد؟ میگوید: “حداقل دستمزد که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است”(برای ۱۰ ساعت کار مستمر!)

به داخل کارگاه می روم تا با نحوه کار از نزدیک آشنا شوم. قرار است در قسمت بسته بندی مشغول به کار شوم. از خانمی که مشغول به این کار در آنجاست میپرسم از وضعیت کارش راضی است یا خیر؟! بی آنکه نگاهم کند سری تکان داده و میگوید ما مجبوریم شما اینجا نمان، چرایش را هم نمی گوید.

با دختر جوانی که شاد و سردماغ به نظر می رسد وارد گفت و گو می شوم؛ از کارت راضی هستی؟

-تازه آمده ام معلوم نیست مرا هم نگه دارند یا نه چون همه اینجا یک تا دو ماه آزمایشی کار می کنند و بعد صاحب کار می گوید از کارشان راضی نیست و باید کارگاه را ترک کنند.

با این حال چرا به کار در اینجا ادامه می دهی؟ بی معطلی بیکاری اش را بهانه کرده و با حاضر جوابی می گوید: مگر در بروجرد کاری بهتر از این سراغ داری؟ کارهای موجود برای خانم ها همین هاست.

و این حکایت “بیگاری” کشیدن از کسانی است که به هر دلیلی در هر سن و سالی مجبور به کارهای کارگاهی و مشاغل عمومی هستند تا بدون هیچ گونه نظارت با سخت ترین شرایط و طولانی ترین زمان کاری در کارگاه های بی نام و نشان آن هم برای چندرغاز در این وضعیت اقتصادی کار کنند.

راستی حواسمان هست به زنان و دختران کارگری که مجبور به کار در گوشه کارگاه ها و تحت هر گونه شرایطی از امنیت شغلی هستند؟ نهادهای ناظر در این ماجرا کدامند تا به بهانه بازدیدهای صوری هم که شده سری به این کارگاه ها بزنند و از سوءاستفاده صاحبان کارگاه ها از نیروی کار ارزان زنان جلوگیری کنند؟!

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close