اخبار ایران

پلیس: نیاز کشور به راه‌اندازی ۴ هزار کلانتری جدید/ استفاده از کلانتری‌های سیار به جای استقراری

روزهای بروجرد- رییس پلیس پیشگیری ناجا از نیاز کشور به راه‌اندازی ۴ هزار کلانتری جدید خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه راه‌اندازی هزار کلانتری سیار در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر تنها توانسته‌ایم یک کلانتری سیار ایجاد کنیم.

سردار محمد شرفی (رییس پلیس پیشگیری ناجا) در گفتگو با ایلنا درباره کمبود کلانتری‌ها در کشور گفت: نیروی انتظامی اگر بخواهد خود را به تراز و میانگین نرخ جهانی در خصوص کلانتری‌ها برساند، باید ۴ هزار کلانتری در ایران احداث کنیم. در حال حاضر بیش از ۳ هزار کلانتری در کل کشور داریم و علاوه بر این‌ها به ۴ هزار کلانتری دیگر نیز براساس شاخص‌ها و میانگین جهانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط خاصی در کشور وجود دارد و ما نیز مستثنی از این شرایط نیستیم به دنبال راه‌اندازی کلانتری‌های سیار به جای کلانتری‌های استقراری هستیم. در برنامه ششم توسعه راه‌اندازی هزار کلانتری سیار در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر تنها توانسته‌ایم یک کلانتری سیار ایجاد کنیم.

رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکهت ۳۰ کلانتری سیار به خودروسازان در اصفهان سفارش داده شده اس، گفت: برابر تعهداتی که با این خودروسازان داریم، این کلانتری‌ها امسال به ما تحویل داده می‌شود و این کلانتری‌های سیار در سراسر کشور توزیع و کار از تهران نیز آغاز می‌شود.

سردار شرفی خاطرنشان کرد: محاسن کلانتری‌های سیار نسبت به کلانتری‌های استقراری در این است که این کلانتری‌ها به نسبت تغییر و جابجایی جرم در یک محدوده می‌توانند، جابجا شده و تغییر محل دهند و از همین‌رو اثرات خوبی هم دارد.

وی با اشاره به ملاقات‌های مردمی پلیس پیشگیری گفت: مردم همیشه در ملاقات‌های عمومی برای محلات‌شان تقاضای کلانتری دارند، معتقدم کلانتری‌های سیار گزینه بسیار خوبی برای پاسخ‌دادن به مطالبات مردمی است و می‌توانند نسبت به پیشگیری از وقوع جرم اقداماتی را انجام دهند.

رییس پلیس پیشگیری ناجا درباره استفاده از ساختمان‌های بلااستفاده دیگر سازمان‌ها برای جبران کمبود کلانتری‌ها خاطرنشان کرد: ساختمان کلانتری باید تابع یک استاندارد خاص باشد، ساختمان‌های بلااستفاده دیگر سازمان‌ها کاربری دیگری در گذشته داشته‌اند و اگر بخواهیم کاربری آن‌ها را برای کلانتری تغییر دهیم، نمی‌توانیم اغلب این ساختمان‌ها را با استاندارد‌های لازم مطابقت دهیم، البته هیچ‌گاه چنین پیشنهادی به ما نشده است، اما اگر چنین پیشنهاداتی از سوی استانداری‌ها داشته باشیم ما تلاش می‌کنیم تا این ساختمان‌ها را به استاندارد‌های لازم برسانیم.

سردار شرفی همچنین درباره مشکلاتی که باعث عدم توسعه موسسات حفاظتی ومراقبتی می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما در خصوص عدم توسعه موسسات حفاظتی و مراقبتی در حوزه وزارت کار و وزارت اقتصاد است. مشکلات ما در رابطه با مسائلی مانند بیمه، مالیات، ارزش افزوده و تعیین صلاحیت موسسات حفاظتی و مراقبتی است. ما نمی‌توانیم با این موسسات برابر شرکت‌های تجاری برخورد کنیم، چراکه این موسسات امنیت و پیشگیری از وقوع جرم را برعهده دارند و معمولا این نوع ساختار‌ها باید از برخی تسهیلات برخوردار بوده و معافیت‌هایی شامل حال آن‌ها شود.

وی ادامه داد: ما به شدت به دنبال پیگیری این تسهیلات و معافیت‌ها هستیم و امیدواریم در وزارت‌خانه‌ها نیز با ما همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اصلاح آیین‌نامه موسسات حفاظتی و مراقبتی گفت: این آیین‌نامه در سال ۸۸ تدوین شده است در آن زمان بیش از ۱۰ موسسه حفاظتی و مراقبتی نداشتیم، در حالی‌که امروز بیش از ۷۰۰ موسسه حفاظتی و مراقبتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند و تغییرات بسیاری ایجاد شده است؛ از همین‌رو اصلاح آیین‌نامه ۱۲۲ در دستور کار ما قرار گرفته است.

ما نیز پیشنهادات‌مان در خصوص اصلاح آیین‌نامه را مطرح کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در ستاد کل نیرو‌های مسلح در حال بازنگری است و در همین رابطه نیز جلساتی بین ستاد کل نیرو‌های مسلح و دولت برگزار می‌شود.

وی افزود: ما امیدواریم تا پایان سال اصلاحیه نهایی در خصوص آیین‌نامه موسسات حفاظتی و مراقبتی اعلام شود. اگر این اصلاحیه انجام شود، قطعا گشایشی در راستای توسعه موسسات حفاظتی و مراقبتی خواهیم داشت و حمایت خوبی از این موسسات خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close