اخبار جهانگوناگون

قدم اول کالیفرنیا برای دانش‌آموزان: بیشتر بخوابید و دیرتر به مدرسه بروید

روزهای بروجرد- طرح جدید مجلس سنای ایالت کالیفرنیا (آمریکا) درباره “خواب بیشتر دانش‌آموزان در اوایل صبح” در سال جاری تحصیلی توسط “گوین نیوزمن” فرماندار (رئیس) ایالت کالیفرنیا اجرایی شد.

“بلوغ” اثرات عجیبی روی نوجوانان دارد. بخشی از این تغییرات بر روی افزایش درک نوجوانان اثر می‌گذارد و بخش دیگری ریتم خواب آنها را تغییر می‌دهد و باعث خواب چند ساعته در پایان شب می‌شود. در این شرایط اگر مدارس کار خود را صبح زود شروع کنند میزان خواب پیشنهادی پزشکان برای نوجوانان کاهش یافته و از ۸ ساعت کمتر می‌شود.

به گزارش عصرایران به نقل از “لوس آنجلس تایمز”، خواب کافی نوجوانان را به خوبی “ریست” کرده و آنها از خطر افسردگی می‌رهاند. در این شرایط  آنها بهره‌وری بیشتری در مدرسه دارند.

براساس یک تحقیق ارزشمند و بزرگ در سه دهه گذشته، نوجوانان با میزان خواب بیشتر در شب،  شرایط روحی سالم‌تر و بازده هوشی بهتری دارند. با این اوصاف درخواست آمریکایی‌ها مبنی بر شروع دیرتر روز تحصیلی چندان هم غیر منطقی نیست.

 نتایج این تحقیق توسط آکادمی اطفال و مرکز پیشگیری از بیماری‌های کودکان تائید شده است. همین تحقیق نتیجه رفتن به مدرسه را در برخی از نقاط آمریکا تغییر داده و احتمالا مقدمه‌ای برای تغییر سراسری ساعت شروع مدارس در آمریکا و برخی دیگر از نقاط جهان خواهد شد.

مصوبه مجلس سنای ایالتی، دانش آموزان، کالیفرنیا را به اولین ایالت آمریکا تبدیل کرده اند که روز تحصیلی خود را با تاخیر آغاز می‌کنند. براساس این مصوبه، دانش‌آموزان مقاطع متوسطه این ایالت سال تحصیلی جاری را ساعت ۸ و مقاطع بالاتر در ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز کردند. البته این طرح در تمامی بخش‌های کالیفرنیا اجرایی نخواهد شد و مقاطع روستایی از  اجرای آن معاف هستند.

اما بزرگترین سوال کارشناسان و خانواده‌ها، این است که آیا شروع دیرهنگام مدرسه، منجر به خواب بیشتر دانش‌آموزان خواهد شد؟

نتایج یک تحقیق در این باره می‌گوید: تغییر در باره خواب دانش‌آموزان رخ خواهد داد اما میزان آن چندان چشمگیر نبوده و به ۱۵تا ۲۰ دقیقه در هر شب می‌رسد.

از طرفی به ازای هر نیم ساعتی که مدارس دیرتر آغاز می‌شوند دانش‌آموزان ۱۱ دقیقه بیشتر می‌خوابند. بنابراین تاخیر یک ساعته آغاز مدرسه باعث افزایش خواب ۲۲ دقیقه‌ای دانش‌آموزان در مقاطع متوسطه در کالیفرنیا می‌شود.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که خواب کافی در ساعات اولیه روز به بهره‌وری بیشتر دانش آموزان در انتهای روز منجر شده و به افزایش حضور آنها در فعالیت‌های کلاس و مدرسه می‌انجامد.

تحلیل‌ها نیز  از بررسی‌های بیشتر طرح اولیه در آمریکا حکایت دارند.

 در حال حاضر مدارس ابتدایی ایالت کالیفرنیا زودتر از بقیه مقاطع، روز تحصیلی خود را آغاز کنند. این موضوع به تقسیم ترافیک کمک کرده و سرویس‌های مدرسه را برای دور دوم و ارائه خدمات به نوجوانان مقاطع متوسطه و دبیرستان آماده می‌کند.

 اما سوالات زیادی در مورد هزینه اجرایی شدن این طرح وجود دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها میلیون دلار باید صرف تغییر مسیرهای مدارس شده و دولت مجبور به استخدام رانندگان سرویس بیشتری در این بخش می‌شود. از طرفی مدارس نیروهای بیشتر برای نظارت می‌خواهند که به صرف میلیون ها دلار دیگر نیاز دارد.

مخالفان این طرح چالش‌های بسیاری را بین هماهنگی ساعات کاری والدین شاغل و مسئولیت رساندن فرزندان به مدرسه عنوان کرده‌اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close