اخبار بروجرد

سرایی برای آرامش در هیاهوی شهر بروجرد!

روزهای بروجرد- در نزدیکی هیاهوی شهر مرکز شبانه روزی بیماران روانی مزمن ” آمین بروجرد ” واقع شده، ساکنان این مرکز حالا دیگر قادر به درک هندسه پیچیده زندگی های امروز نیستند و با عنوان بیماران مزمن روانی، که سعی شده آرامش به آنها بخشیده می‎شود، زندگی می کنند.

زمانی در دل همین ازدحام که همچنان پشت دیوارهای سرای آرامش آنها بازیچه می نماید! زندگی کرده اند، با بالا و پایین، پیچ و خم و فراز و فرود و نشیب روزگار خود را متعادل می ساخته اند اما از زمانی به بعد بنا به هر دلیلی که البته با کمی مهربانی قابل کنترل بود، دیگر توان شان در هماهنگی با این مختصات پیچیده کمرنگ و کمرنگ می شود تا جایی که تاب زندگی در شرایط به اصطلاح روزمره را ندارند و با عنوان بیمار مزمن روانی در مراکزی خاص پذیرفته و نگهداری می شوند.

فضایی با محوطه ای نسبتا بزرگ را پشت سر می گذاری تا به ورودی مرکز می رسی، راهرویی که در اطراف خود اتاق هایی با اندازه های متفاوت دارد، اتاق هایی که در جایگاه پنجره هایشان می توان محتوای داخل آنها را که تخت هایی یکرنگ و یکنواخت است را دید.

راهرویی بلند بالا از یک سمت به سالنی بزرگ ختم می شود؛ سالنی با تخت های یکنواختی که با روتختی ها و ملافه های یکرنگ و یک طرح هماهنگ تر شده اند تا آرامشی که بیماران این مرکز باید به آن برسند شبیه سازی شده  و برای این هدف از رنگ هایی از خانواده سبز و آبی با طیف های مختلف کم رنگ و پررنگ نهایت استفاده به عمل آمده است.

در مجاورت، همان سالن با تخت های متعدد اما یکنواخت، اتاق ایزوله قرار دارد، زمانی که بیقراری ها و بیتابی های یک بیمار زیاد می شود و کنترلی بر رفتار خود ندارد، به این اتاق آورده می شود و بعد از مدتی که حالش بهتر شد به سالن بر می گردد.

و در مجاورت اتاق ایزوله، محوطه ایوان مانندی که به حیاط راه دارد قرار گرفته است و به بیماران اجازه سیگار کشیدن در آن داده می شود.

سالن غذاخوری، ورزش از دیگر بخش های مرکز است و سایر اتاق ها به فراخور ظرفیت اتاق ها، تخت هایی در آنها قرار دارد.

مرکز شبانه روزی بیماران روانی مزمن بروجرد، از ظرفیت پذیرش ۵۰ بیمار مزمن روانی برخوردار است که برای آنها کارهای درمانی، نگهداری و آموزشی متعددی صورت می گیرد.

ظرفیت پذیرش ۵۰ بیمار در مرکز آمین بروجرد

سارا مقدسی مسئول فنی مرکز شبانه روزی بیماران روانی مزمن آمین، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز از ظرفیت ۵۰ نفر برخوردار است اما ۲۵ بیمار پذیرش شده اند که بین ۱۵ سال تا ۷۱ سال سن دارند.

این روانشناس بالینی با تاکید بر ضرورت پذیرش این بیماران از سوی خانواده هایشان افزود: این بیماران با اینکه بعنوان بیمار روانی مزمن نگهداری می شوند ولی با کمترین محبت و مهربانی به آرامش می رسند و اگر از سوی خانواده مورد قبول واقع شوند قطعا به آرامش بیشتری می رسند.

وی یادآور شد: بسیاری از خانواده های این بیماران بخاطر اینکه از نظر اجتماعی، تحمل پذیرش این بیماران را ندارند به عبارتی مورد انگ واقع می شوند، ترجیح می دهند این بیماران را به مراکز شبانه روزی بسپارند.

وی اظهارداشت: این بیماران از دیدن اعضای خانواده و کسانی که بنوعی آنها را محبت قرار دهند، بسیار خوشحال می شوند و دیدن افراد حالشان را بهتر می کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه هر بیماری اعصاب و روان را باید به موقع مورد توجه قرار داد، اضافه کرد: بسیاری از مشکلات روانی بصورت مشکلاتی کوچک آغاز می شود که در صورت بی توجهی و درمان نکردن به مرور به گره بزرگی تبدیل می شود تا جایی که باید روش های درمانی سخت تر و پیچیده تری در پیش گرفت.

وجود ۶ هزار بیمار اعصاب و روان در لرستان

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار بیمار اعصاب و روان در استان ثبت شده است، گفت: ۴۵۰ نفر از مراکز شبانه روزی، ویزیت و روزانه اعصاب و روان، خدمات توانبخشی، درمانی و حرفه ای دریافت می کنند تا توانمند شوند و زمینه ورود آنها به جامعه و پذیرش آنها در اجتماع فراهم شود.

لیلا طاهری افزود: مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن آمین در بروجرد، پنجمین مرکز شبانه روزی نگهداری و توانبخشی بیماران اعصاب و روان است که در استان در راستای بهبود و توانمند سازی این بیماران، کاهش بیماران پشت نوبت و کوچک سازی موسسات نگهداری از این بیماران راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن آمین در بروجرد از ظرفیت پذیرش ۵۰ بیمار برخوردار است که برای تجهیز این مرکز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر این، یک مرکز شبانه روزی نگهداری بیماران اعصاب و روان ابن سینا در بروجرد وجود دارد، که هم اکنون ۱۲۰ بیمار اعصاب و روان بصورت استانی در آن پذیرش و نگهداری می شود.

کرم رضا پیردایه اضافه کرد: هم اکنون در مرکز شبانهروزی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ابن سینا بروجرد، بیماران مرد با میانگین سنی ۱۶ سال به بالا پذیرش می شوند و تا بالای ۶۰ سال هم بیمار در این مرکز وجود دارد که تا زمان بهبودی و با تشخیص پزشک با رضایت خانواده بیمار از مرکز ترخیص می شوند.

وی یادآور شد: مرکز توانبخشی و نگهداری از بیماران ذهنی با عنوان مرکز مطیعی یکی دیگر از مراکز بیماری های اعصاب و روان در بروجرد است که یکی از مراکز مطرح و تخصصی در خصوص بیماری های ذهنی در غرب کشور و مختص مردان است.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد ادامه داد: هم اکنون حدود  ۱۵۰ بیمار در مرکز مطیعی پذیرش شده است که بالای ۱۴ سال هستند.

ضرورت حمایت خانواده از بیماران

کارشناس ناظر مراکز غیردولتی نوانبخشی بهزیستی بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: تشخیص به موقع توسط خانواده و حمایت آنها از بیمار نقش موثری در بهبودی حال بیماران اعصاب و روان دارد تا در شرایط امنیت روحی بیماری خود را بپذیرند و بدون نگرانی با حمایت خانواده نسبت به درمان آن اقدام کنند.

محمود نصرالهی بیان کرد: در مرکز شبانه روزی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ، بیماران حین اقامت علاوه بر نگهداری از خدمات پزشکی، پرستاری، روانشناسی، مددکاری، کاردرمانی و حرفه آموزی اعم از کارهای تولیدی و دوخت کیف های چرم بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: فعالیت هایی همچون اردوهای تفریحی، ورزشی، برگزاری مسابقات و برگزاری جشن های مناسبتی برای پر کردن اوقات این بیماران در این مراکز برگزار می شود که در ایجاد فضای شاد و تفریحی برای بیماران نقش موثری دارد.

بنا بر گفته کارشناسان روانشناسی بالینی، احتمال ابتلا به بیماری های اعصاب و روان چیز دور از ذهنی نیست و بذری است که در درون همه افراد وجود دارد که با توجه به شرایطی که در زندگی افراد به وجود می آید و با توجه به توانمندی های روحی و جسمی آن فرد ممکن است نشانه های بیماری هم بروز و نشان داده می شود.

نکته قابل تامل در مورد بیماری های اعصاب و روان این است که بسیاری از بیماران اعصاب روان تا سالیان سال بحال خود در خانواده رها می شوند و حتی کارکرد خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و اعضای خانواده را ناچار به مراقبت های تمام وقت از بیمار می کند اما حاصلی هم در درمان بیماری ندارد و نهایت یک بیمار مزمن اعصاب و روان که دیگر امیدی به قطع دارو برای او نیست به جمعیت بیماران روانی می افزاید که گاه در سال چند مرتبه نیاز به بستری دارند.

در حالیکه با پذیرش این بیماری و خودداری از برچسب زدن به چنین بیمارانی می توان سلامت عمومی جامعه را ارتقا داد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close