اخبار بروجرد

بروجردی: لشگرکشی ترکیه راه حل نگرانی امنیتی گروهک پژاک نخواهد بود

روزهای بروجرد- عضو کمیسیون امنیتی مجلس شورای اسلامی گفت: ترک‌ها دغدغه اساسی شان تهدیدهای امنتیتی کردها و مسئله پژاک است. اما باید به آنها فهماند که چنین تهدید امنیتی با لشگرکشی نظامی حل نخواهد شد. چرا که در این شرایط کردها هم عکس‌العمل نشان خواهند داد و طبیعتا بحران عمیق‌تر می‌شود.

«علاءالدین بروجردی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به نقشی که ایران می تواند در بحران پیش آمده از حمله ترکیه به بخش کردنشین سوریه، ایفا کند روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران تحمیلی به سوریه در این عرصه فعالی بوده است و طبیعتا امروز هم این فعالیت را ادامه می دهد. ما باید تلاش کنیم که این بحران ادامه و گسترش پیدا نکند. رایزنی با ترک ها و روسیه در این شرایط مهم است.

نماینده مردم بروجرد با تاکید بر این که بدترین گزینه در شرایط فعلی سوریه این است که دست روی دست بگذاریم خاطر نشان کرد: ما نباید نظاره گر بی طرف در این منازعه باشیم و تلاش هایی هم در حال انجام است، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به مخاطرات امنیتی که از جانب گروه پژاک برای دولت ترکیه ایجاد می شود گفت: ترک ها دغدغه اساسی شان تهدید های امنتیتی کردها است و با مسئله پژاک ده ها سال که درگیر هستند. آن های این نگرانی را دارند که شرایط سال های اخیر سوریه این بحران امنیتی را تقویت کند، اما باید به آنها فهماند که چنین تهدید امنیتی با لشگر کشی نظامی حل نخواهد شد. چرا که در این شرایط کردها هم عکس العمل نشان خواهند داد و طبیعتا بحران عمیق تر می شود. لشگرکشی راه حل نگرانی امنیتی نخواهد بود.

در روزهای گذشته ارتش ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان وارد بخش شمالی سوریه شده و آن‌گونه که او گفته است، آنها قصد دارند تا عمق ۳۵ کیلومتری در خاک سوریه هم پیش‌روی کنند. هدف این حملات گسترده آن‌گونه که اردوغان می‌گوید، مبارزه با تروریسم است و نام عملیات را هم «چشمه صلح» گذاشته‌اند. این اقدامات ترکیه با واکنش بین‌المللی مواجه شد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان خواستار توقف فوری جنگ علیه کردهای سوریه شدند. جمهوری اسلامی ایران هم این حملات را محکوم کرده و نقض اصول حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی خوانده است و پیشنهاد میانجی‌گیری میان ترکیه، سوریه و کردها را مطرح کرده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close