اخبار بروجرد

بروجردی: سیاست ما دور کردن اروپا از ایران نیست/ امیدوارم روحانی با قاطعیت جواب بوریس جانسون را داده باشد

روزهای بروجرد- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: حرف بی ربطی بوریس جانسون زد و جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با حمله آرامکو متهم کرد در این رابطه رئیس‌جمهور باید با قاطعیت جواب داده باشد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا برخی در کشور نسبت به دیدار حسن روحانی با سران فرانسه و انگلیس اعتراض کردند؟، گفت: خط قرمز ما در مذاکره فقط آمریکا است. رژیم صهیونیستی هم اصلا نه کشور است نه مشروعیتی برایشان قائل هستیم و اصلا در جرگه کشورها نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور تاکید کرد: بنابراین خط قرمز مذاکره، با آمریکا است و مذاکره با کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه جزو خطوط قرمز نیست منتها آقای روحانی باید بتواند از منافع ملی ما در این مذاکرات استفاده کند.

نماینده مردم بروجرد با بیان اینکه من نمی‌دانم در مذاکرات روحانی با بوریس جانسون چه گذشته است، گفت: ولی حرف بی ربطی بوریس جانسون زد و جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با حمله آرامکو متهم کرد در این رابطه رئیس‌جمهور باید با قاطعیت جواب داده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وقتی رئیس‌جمهور در نیویورک بود همه جریانات و شخصیت‌های کشور حمایت لازم را از تیم ایرانی داشتند؟، گفت: کشور ما آزاد است همه که نباید حمایت داشته باشند، یکی موافق و دیگری مخالف است. ما که کره شمالی نیستیم که همه یک حرف بزنند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا نباید اتحاد و منافع ملی حفظ شود؟، گفت:‌ بله ولی انتقاد حق همه ملت است.

نماینده مردم بروجرد تصریح کرد: ما باید با همان شفافیت و صراحتی که مقام معظم رهبری مسائل را مطرح می‌کنند، اعلام موضع کنیم. ما با آمریکایی‌ها هیچگونه مذاکره‌ای نخواهیم داشت چراکه آزموده را آزمودن خطاست. ما با آمریکا به عنوان یکی از کشورهای عضو ۱+۵ سال‌ها مذاکره کرده‌ایم و خروجی آن یک توافق مهم بین‌المللی بوده که شورای امنیت سازمان ملل هم مهر تایید زده و قطع‌نامه صادر کرده و آن‌ها نقض کردند. وقتی یک کشور پیمان شکن است تکرار مذاکره با او خطاست و ما به هیچ وجه نباید با چنین آمریکایی مذاکره کنیم. آمریکا باید به سر خط برگردد و به تعهدات خود عمل کند. آن‌موقع زمانی است که باید تصمیم‌گیری کنیم که با آمریکا مذاکره کنیم یا نکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که اروپایی‌ها در مباحثی از جمله مبادلات اقتصادی و حفظ برجام به ایران نزدیکترند و در مباحثی همچون محدودیت‌های موشکی و هسته‌ای به آمریکا نزدیکترند فکر می‌کنید نهایتا به کدام سمت نزدیکتر شوند؟، گفت: اروپایی‌ها توان مقاومت در برابر فشارهای آمریکا را ندارند و این را در عمل ثابت کرده‌اند. فعال‌ترین کشور اروپایی در عرصه هسته‌ای در چندماه اخیر فرانسه بوده است که ساعت‌های طولانی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ما چه حضوری و چه تلفنی صحبت کرده است ولی نتوانسته کاری کند و در نهایت با یک فشار ترامپ عقب‌نشینی کرده‌ است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای اروپایی که مثل جمهوری اسلامی ایران نیستند که با قدرت در برابر آمریکا بایستند، این‌ها کشورهایی هستند که علیرغم همه ادعاهایشان فاقد استقلال سیاسی برای تصمیم‌گیری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در نهایت اروپا از ما دور شود و به آمریکا نزدیکتر شود معادلات چگونه تغییر خواهد کرد؟، گفت: سیاست ما دور کردن اروپا نیست. اروپا به آمریکا نزدیک‌تر هست. اروپا قطعا به آمریکا نزدیکتر است ولی توان استقلال سیاسی برای اجرای تعهدات خود را ندارد و این بزرگترین نقطه ضعف اروپاست.

بروجردی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که ترامپ حاضر نشده به برجام بازگردد و کاهش تعهدات برجامی ما نیز ادامه دارد، آیا این روند می‌تواند به خروج ایران از برجام بیانجامد؟، گفت: من فکر می‌کنم این دو بحث دو مقوله متفاوت است. خروج از برجام یک مقوله و کاهش تعهدات برجامی یک مقوله دیگر است. کاهش تعهدات در برابر عدم اجرای تعهدات طرف مقابل صورت گرفته است بنابراین به این معنا است که به هر میزانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کند کاهش تعهدات ما هم قابل بازگشت است و این موضوع را وزیر خارجه رسما اعلام کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کشورهای امضا کننده برجام به خصوص اروپایی‌ها و چین و روسیه باید بدانند علیرغم فشار آمریکایی‌ها باید به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند و در غیر این صورت ما ناگزیریم به‌خاطر حفظ منافع ملی کار خود را ادامه دهیم. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close