اخبار ایرانمحیط زیست

بالاخره ابرهای ما را می‌دزدند یا نه؟

روزهای بروجرد- سال گذشته بود که سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل موضوع مشکوک بودن تغییرات اقلیمی در ایران و دخالت کشورهای خارجی در غیربارورسازی ابرهای در حال ورود به ایران و ابردزدی و برف‌دزدی را مطرح کرد؛ این موضوع دوباره توسط سردار جلالی تحت عنوان «جنگ اقلیمی» مطرح شده است.

به گزارش ایسنا این موضوع که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت مجدداً از سوی سردار جلالی مطرح شده است، وی با اشاره به موضوع «جنگ اقلیمی» گفت: «من هنوز کاملاً بر این اعتقاد هستم و شاید از واژگان خوبی استفاده نشد، درباره دزدی ابرها که بیان می‌کنند، ولی موضوع تغییرات عامدانه اقلیمی است. در واقع ابزارهایی در دنیا وجود دارد که می‌تواند اثرگذاری در لایه‌هایی از جو و یونیسفر کند که تغییرات اقلیمی در دنیا درست کند.»

اما پافشاری رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر «مشکوک بودن تغییرات اقلیمی ایران» و شائبه دخالت کشورهای خارجی در این تغییرات مورد قبول سازمان هواشناسی کشور به عنوان متولی «تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات و انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه‌های هواشناسی و اقلیم شناسی» در کشور نیست، طوری که رئیس سازمان هواشناسی طرح چنین مباحثی را فاقد مبنای علمی می‌داند.

ابردزدی مبنای علمی ندارد/بارورسازی نمی‌تواند خشکسالی را جبران کند

سحر تاج‌بخش در خصوص شائبه ابردزی و دستکاری عامدانه برای تغییر اقلیم در ایران گفت: مسئله ابردزدی مبنای علمی ندارد.

تاج‌بخش که توضیح بیشتری در خصوص این موضوع نداد به بحث باروری‌سازی ابرها اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه بارورسازی ابر قابل انجام است اما مساله این است که بارورسازی با چه هدفی باشد، به عنوان مثال تامین منابع آب زیر زمینی یا از بین بردن خشکسالی از طریق بارورسازی ابرها تقریباً منتفی است.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها در حیطه فعالیت‌های سازمان هواشناسی نیست، تصریح کرد: این کار بودجه زیادی می‌خواهد و اگر هم بودجه مورد نیاز وجود داشته باشد تاکیدی بر انجام این کار نداریم چون در حوزه‌های کاربردی ما دخالتی ندارد.

بارش‌های پاییزی ۱۰ درصد بالاتر از نرمال خواهد بود

وی در مورد وضعیت بارندگی‌ها برای پاییز و زمستان سال جاری گفت: بارش‌های پاییزی نرمال و ۱۰ درصد بالای نرمال پیش بینی می‌شود، برای زمستان نیز بارش‌ها را نرمال و ۱۰ درصد زیر نرمال می‌بینیم اما به دلیل اصل عدم قطعیت در پیش‌بینی، اطلاعات بارش‌های زمستان ممکن است به روز رسانی شود.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین به موضوع خشکسالی به عنوان یکی از تبعات گرمایس جهانی اشاره کرده و اظهار کرد: مسئله گرمایش جهانی در همه دنیا اتفاق افتاده و اثرات آن به صورت افزایش پدیده‌هایی چون سیلاب، خشکسالی، رعد و برق، بارندگی زیاد در برخی مناطق و کم شدن بارندگی‌ها در برخی دیگر از مناطق بروز می‌کند بنابراین به تبع این موضوع پدیده‌های این چنینی در کشور زیاد شده است.

افزایس بارش‌ها نشانه ورود به دوره ترسالی نیست

وی در ادامه افزود: در کشور ما و خاورمیانه بارش‌ها در کل کاهش پیدا کرده و اینکه سال گذشته بارش بیشتری داشتیم به معنای این نیست که خشکسالی در کشور از بین رفته است زیرا حداقل ۱۰ سال متوالی کشور خشک بوده و باید چندین سال این وضعیت ادامه داشته باشد تا آب‌های زیر زمینی تامین شود بنابراین ما وارد دوره ترسالی نشده‌ایم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close