اخبار جهان

تحلیل بلومبرگ از بازار نفت: پایان دوران مدیریت عربستان بر بازار نفت

روزهای بروجرد- عربستان سعودی باید دست از تلاش برای مدیریت بازار جهانی نفت خام بردارد و به سیاست تولید نفت به‌میزان دلخواه بازگردد. عربستان در ۲۰۱۴ به‌مدت کوتاهی تحت وزارت علی النعیمی این سیاست را به‌ کار گرفت.

علی‌رغم خطراتی که وجود دارد، زمان آن رسیده که قبول کنیم مدیریت بازار رو به شکست است حتی اگر عربستان سعودی و متحدانش بگویند این طور نیست.

هدف قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش از بین بردن ذخایر اضافی نفت طی ۶ ماه بود، ولی حالا به چهارمین سالی رسیده‌ایم که عربستان اتحاد تولید کنندگان نفت را برای افزایش پایدار قیمت نفت هدایت می‌کند و شکست خورده است.

برای مدتی به‌نظر می‌رسید این کاهش تولید تأثیر مطلوب را گذاشته است؛ ذخایر نفتی کاهش یافت و قیمت نفت از ۴۵ دلار در هر بشکه در ژوئن ۲۰۱۷ به ۸۶ دلار در هر بشکه در اکتبر ۲۰۱۸ رسید، ولی این افزایش قیمت به‌سرعت تا ۵۰ دلار در هر بشکه پایین آمد و دور دوم کاهش تولید که در ژانویه آغاز شد هم نتوانست آن را بالای ۶۰ دلار نگه دارد، حتی از دست رفتن موقتی نیمی از تولید نفت عربستان و بیشتر ذخایر مازاد نفت جهان در حمله به تأسیسات نفتی عربستان هم نتوانست قیمت نفت را بیش از چند روز بالا نگه دارد.

آخرین اطلاعات اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا شکست این سیاست را نشان می‌دهد.هر سه این نهادها پیش‌بینی می‌کنند در بحبوحه ادامه جنگ تجاری آمریکا، ذخایر نفت جهان در نیمه اول سال آینده میلادی افزایش یابند. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضای نفت جهان هم کاهش یابد. میانگین تولید نفت عربستان در ۸ ماه اول ۲۰۱۹ کمترین حد از سال ۲۰۱۴ بود و اگر این کشور سعی کند به مدیریت بازار ادامه دهد، باز هم کاهش می‌یابد.

در این بین، تولید نفت روسیه که یکی از رهبران ائتلاف اوپک و متحدانش در کاهش تولید است، هر سال افزایش می‌یابد.عربستان سعودی باید اجازه دهد حفاران شیل اوضاع را در دست بگیرند. زمان آن رسیده که قیمت واقعی نفت به دست بیاید.

عربستان سعودی یاد می‌گیرد با این شرایط کنار بیاید، درست مانند کاری که پس از ۱۹۸۶ انجام داد و احتمالاً به این نتیجه می‌رسد که این قیمت آنقدرها هم که از آن می‌ترسد پایین نیست. در آخر، تولید کنندگان شیل مجبور می‌شوند تولید را کاهش دهند یا همچنان تولیدشان افزایش می‌یابد.

اگر مجبور به کاهش تولید شوند، عربستان سعودی بدون پایین‌آوردن تولید خود می‌تواند به قیمتی که برای نفت می‌خواهد برسد. ولی اگر تولید شیل همچنان افزایش یابد، حتی در شرایط قیمت پایین نفت، ثابت می‌شود که سیاست عربستان برای مدیریت بازار به هر حال شکست خورده است.

عبدالعزیز بن سلمان زیر نفت فعلی عربستان وظیفه خود می‌داند که جلوی عرضه بیش از حد نفت به بازار را بگیرد. نتیجه اجلاس ماه دسامبر اوپک و متحدانش احتمالاً کاهش بیشتر تولید نفت خواهد بود و عربستان سعودی سال آینده در تلاش برای افزایش قیمت نفت، تولید کمتری خواهد داشت./ امتداد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close